Toon posts:

Freeware Sync programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Mac-ers,

Weet iemand van jullie een handig programma om mijn documenten map op mijn interne schijf automatisch te laten synchroniseren (bijvoorbeeld elke dag om 20:00u ofzo) met dezelfde map op mijn externe schijf. Zodat ik altijd een backup heb.

Bedankt alvast.

Bob

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

Kettrick

Rantmeister!

Misschien een inkoppertje hoor, maar wat is er mis met time machine ? :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat ik het niet snap. :D

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Wat snap je niet?, als je een lege disk aansluit vraagt time machine meteen of je hem wil gebruiken als backup disk. Dit kan je later nog instellen door rechts te klikken op time machine in je dock.

Verwijderd

Topicstarter
Maar die maakt een reservekopie van de hele schijf denk ik??? Niet van de door mij aangewezen mappen?

Dat was een beetje mijn probleem.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Time machine maakt een backup van je eigen data, dus niet van het OS. Je kan eventueel ook mappen uitsluiten van de backup. Voor de meeste gebruikers doet timemachine precies wat nodig is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik kiezen om mappen uit te sluiten want ik kan alleen maar een schijf kiezen en hem aan of uit zetten... Niks met hoevaak een backup enzo.

Bob

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Time machine maakt ongeveer om het uur een backup van de laatst gewijzigde bestanden, dus geen volledige backup. Voor zo ver ik weet kan je die interval niet aanpassen, maar ik zou ook niet weten waarom je dat zou willen :)

Mappen uitsluiten doe je dmv het options knopje in de preferences, gewoon op + drukken en een map kiezen, makkelijker wordt het niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit in Time Machine bij systeemvoorkeuren en kan daar niks van opties kiezen.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Je moet eerst je schijf instellen voor time machine, zodra je dat gedaan hebt kan je uitzonderingen toevoegen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu een heel eind voor elkaar... Is het nu ook zo dat als ik mijn mac helemaal formateer en een keertje herinstalleer dat ik mijn documenten en dat soort dingen terug kan halen van mijn externe schijf?

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Ja, daar wordt tijdens de installatie van OSX zelfs om gevraagd iirc :).

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:00
terminal.app > man rsync

:Y)

BV:
code:
1
rsync -avx --progress /Volumes/HDD/Users/Bob/Documents/ /Volumes/Externe HDD/Users/Bob/Documents/Backup/

Deze kan je dan bv in een crontab zetten:
code:
1
2
3
crontab -e

0 20 * * * rsync -avx /Volumes/HDD/Users/Bob/Documents/ /Volumes/Externe HDD/Users/Bob/Documents/Backup/

• camiels
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-01 17:15
Nog een vraagje over time machine, als pas net overgestapte gebruiker vanuit Windows is nog niet alles mij duidelijk...

Als ik nu een nieuw image op mijn pc zet, bijvoorbeeld Snow Leopard in September (clean install) en dan via timemachine alles terugzet, dus docs, itunes, applications etc. Heb ik dan niet gelijk een 'vervuilde' image zoals je vroeger op windows kreeg? Ik zou het zonde vinden als door een TM-Restore mijn mac bijvoorbeeld weer langzaam zou worden...

Wat is jullie advies, alleen downloads en movies uitsluiten en verder alles meenemen, ook de library directories?

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Ik backup vrijwel alles, afgezien van mijn torrent dir ( dat wil je echt niet :P ) en mijn windows partitie.

Het verschil tussen een windows images en een TM backup is toch best groot, beetje appels met peren vergelijken. Als je een clean install doet heb je een leeg OS. TM zet daarin slechts wat bestanden terug in je homedir. Je kan het beter vergelijken met de file transfer wizard van windows.

Ik zou niet weten waarom je mac trager zou worden van het terugzetten van een backup :?, feitelijk doet TM niets meer dan wat bestanden terugzetten in je homedir :)

• camiels
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-01 17:15
RoeLz schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:34:
Ik backup vrijwel alles, afgezien van mijn torrent dir ( dat wil je echt niet :P ) en mijn windows partitie.

Het verschil tussen een windows images en een TM backup is toch best groot, beetje appels met peren vergelijken. Als je een clean install doet heb je een leeg OS. TM zet daarin slechts wat bestanden terug in je homedir. Je kan het beter vergelijken met de file transfer wizard van windows.

Ik zou niet weten waarom je mac trager zou worden van het terugzetten van een backup :?, feitelijk doet TM niets meer dan wat bestanden terugzetten in je homedir :)
Maar TM backup toch veel meer dan alleen de homedir, ook applicaties library directories en andere mappen in de root? Of kan je bij het terugzetten weer zelf bepalen wat terug moet?

Maar goed, misschien moet ik het gewoon proberen.

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

camiels schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:44:
[...]

Maar TM backup toch veel meer dan alleen de homedir, ook applicaties library directories en andere mappen in de root? Of kan je bij het terugzetten weer zelf bepalen wat terug moet?
Klopt, of je deze keuze hebt bij het terugzetten weet ik niet :?
Maar goed, misschien moet ik het gewoon proberen.
Je kan de backups gewoon bekijken, op die manier kan je precies zien wat je eventueel niet wil backuppen en dit excluden. Ik heb zelf weinig last van die files die hier en daar staan :)
Pagina: 1