Het optimale halen uit een raid 0 array (icm single drives?)

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 14:28
Ik ben van plan a.s woensdag 2 schijven te kopen, te weten 2x 640GB Western Digitals Caviar Black Ed. 32MB cache. Vooralsnog wil ik me nog niet wagen aan SSD's.

Nu wil ik graag de meest optimale snelheid halen uit de raid 0 configuratie die ik ga maken met deze schijven. Omdat ik al mijn data gebackupped heb op zowel dvd als externe schijf heb ik er geen problemen mee om tevens data op deze array te zetten.

Ik vraag me alleen af, als ik zowel het OS, de programma's en data op de array zet of ik dan niet te veel inboet op de snelheid bij het verplaatsen/kopieren/uitpakken van bestanden? Immers, de data staat verdeeld over de array dus zouden de schijfkoppen te veel heen en weer gaan om zowel te schrijven als lezen.

Mijn idee is om een derde single schijf te pakken puur voor de downloads.
Hieronder een idee van het geheel:

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/pkoning/diversen/raid0.png

Na de aanschaf van de 2 nieuwe schijven hou ik dus nog 2 schijven over. Een WD 320 GB en een Maxtor 250 GB. De WD doet momenteel een beetje vervelend, en piept om de zoveel tijd, dus die schijf gaat terug naar de winkel. Hier moet ik dus nog afwachten wat ik er voor terug krijg.

Wat zou nou verstandig zijn? Zelf heb ik het idee als er een single drive naast de raid array staat dit leid tot hogere snelheden mbt uitpakken, parren etc. Als de winkel mij een nieuwe schijf aanbied voor de (waarschijnlijk) defecte WD is het dan nuttig eventueel te vragen naar een Maxtor van 250GB, die ik eventueel weer in een 2e raid 0 array kan zetten met de al aanwezige Maxtor? Of is dit niet aan te raden, aangezien de Maxtor schijven dan niet geheel identiek zullen zijn, en waarbij de ene schijf 2 jaar oud en de andere nieuw?

Wat zijn jullie ervaringen?

Svp geen discussies over wel of niet ssd, daar heb ik een keuze in gemaakt en die keuze blijft.

Mijn YouTube Channel

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het uitpakken zal inderdaad sneller gaan als de bron- en doelbestanden zich op verschillende raid-arrays bevinden. Het mixen van verschillende disks in dezelfde raid-array is op zich niet zo'n probleem. De prestaties zullen uitkomen ergens in het midden van de snelste en de langzaamste disk.

Verwijderd

Geen ervaring mee maar ik vermoed wel dat uitpakken/parren waarbij de bronlocatie en de doellocatie op verschillende fysieke schijven staan (of verschillende raid-arrays) sneller zal zijn (dan wanneer bron en doel op eenzelfde raid0 staan) omdat het lezen dan sequentieel kan gebeuren en het schrijven sequentieel kan gebeuren.

Mijn voorspelling:
code:
1
2
3
4
5
   Bron -> Doel

1) Raid0 A -> Raid0 B
2) Raid0   -> single (en omgekeerd)
3) Raid0 A -> Raid0 A

Nuja heb er geen ervaring mee, er zullen hier zeker zijn die eer wel ervaring mee hebben.

En Femme is me voor :z

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 12:18 ]