Mac-kloon, een kloon van wat?

Pagina: 1
Acties:

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik merk dat heel vaak het woord kloon gebruikt wordt als er een pc met OSX erop vanuit een fabrikant geleverd wordt. In deze context klopt het woord 'cloon' gewoon niet aangezien dat zou suggereren dat het een identiek kopie is van product X. Het enigste wat de nieuwe PC en een Mac gemeen hebben is OSX wat overigens net zo goed geld voor alle Vista PC's maar dat zijn ook geen klonen.

Oftewel, imho mag het woord kloon gedropt worden in dezen ;)

nieuws: Psystar trekt surseance in en introduceert nieuwe Mac-kloon

[ Voor 16% gewijzigd door DaannO op 06-07-2009 11:34 ]

Verwijderd

Tenzij een PC van IBM is, is het ook gewoon een PC-kloon. Maar het is al zo lang normaal dat IBM concurrentie heeft, dat het gewoon PC is geworden. Bij een Mac is het niet normaal dat er meerde fabrikanten met machines voor OS X komen en Apple wil het niet, dus toepasselijker om -kloon (nog?) niet weg te laten.

• DaannO
Per definitie is het woord kloon al verkeerd aangezien het een exact kopie is van product x. Dat is een nieuwe PC van HP al niet aangezien die niet exact op de IBM lijkt. Dat gaat hier ook gewoon op. Ik zou nou eerder het woord kopie gebruiken ook is dat ook bijna even fout :P

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, IBM compatible pc's noemden ze ook klonen, dus in dat opzicht is het wel een aanvaarde term (ook al is het geen kloon in de strikte definitie van het woord).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• DaannO
Ik vind de formfactor van deze Mac-PC meer op een IBM lijken dan op een Mac :+ Oftewel, we gaan alleen op het OS af :X

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Tja dat is ook waar, de (orginele) Mac PC is tegenwoordig zelf eigenlijk een IBM kloon.

/▌

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn opzicht is dit hetzelfde als deze:
nieuws: Prijs iPhone-clone van Meizu bekendgemaakt

Technische, OS en 'looks' zijn ze toch verschillend, maar het wordt toch een clone/kloon genoemd.

Maar in het opzicht Mac is dit nagenoeg gelijk aan OSX, omdat je in principe de 'looks' en OS overneemt kan je het wel een kloon noemen. Al is de term PC-kloon dan weer afgeleide van de IBM's :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DaannO schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:47:
Per definitie is het woord kloon al verkeerd aangezien het een exact kopie is van product x. Dat is een nieuwe PC van HP al niet aangezien die niet exact op de IBM lijkt. Dat gaat hier ook gewoon op. Ik zou nou eerder het woord kopie gebruiken ook is dat ook bijna even fout :P
Ik zou toch het woord kloon blijven gebruiken, voorlopig. Het is misschien fout als je het letterlijk vertaalt, maar inmiddels is de term 'kloon' in de computerwereld toch redelijk ingeburgerd. Ook de al eerder genoemde pc klonen of IBM klonen waren vooral een kloon qua functionaliteit en niet qua design. De Compaq Portable zag er duidelijk anders uit dan de IBM PCs :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Marzman
  • Niet online

Marzman

SinergyX schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:04:
Mijn opzicht is dit hetzelfde als deze:
nieuws: Prijs iPhone-clone van Meizu bekendgemaakt

Technische, OS en 'looks' zijn ze toch verschillend, maar het wordt toch een clone/kloon genoemd.

Maar in het opzicht Mac is dit nagenoeg gelijk aan OSX, omdat je in principe de 'looks' en OS overneemt kan je het wel een kloon noemen. Al is de term PC-kloon dan weer afgeleide van de IBM's :P
Het was volgens mij een van de eerste telefoons die een beetje leek op de iPhone wat looks betreft. Inmiddels maken alle fabrikanten dergelijke telefoons en noemen we het ook geen iPhone clones meer.

nieuws: Eerste Chinese iPhone-kloon opgedoken

/▌

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Er zijn in de geschiedenis al meer woorden verkeerd gebruikt geweest.

Zo wordt bv de afkorting PC of Personal Computer zoals het voluit heet dikwijls gebruikt voor een niet-mac of andere niet-(meer of minder) exotische computers aan te duiden. Zoals ook hier in deze thread wordt een Mac met een PC vergeleken.

Is een Mac dan geen personal computer? Is dat geen computer voor persoonlijk gebruik? Ik gebruik de term PC anders wel voor mijn mac op het werk.

De term Mac-kloon wordt inderdaad gebruikt voor een toestel aan te duiden waar OSX op draait. Maar ik zou er wel altijd bij bedenken dat het de bedoeling was om OSX op te draaien en ook zo standaard (van de winkel) uit geleverd is. Je opmerking dat dan eigenlijk elke Vista PC als kloon te beschouwen is dan met mijn laatste opmerking dan ook onjuist.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-02 20:50
Zoals ik het zie is dat een MAC-Kloon iets is dat gelijkwaardige hardware heeft om OS X op te draaien.

Een Kloon hoeft perdefenitie niet het zelfde er uit te zien. Maar wel het zelfde doel worden gebruikt. Het gebruik vn Kloon is hier dus wel juist gebruikt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• DaannO
To_Tall schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:40:
Zoals ik het zie is dat een MAC-Kloon iets is dat gelijkwaardige hardware heeft om OS X op te draaien.

Een Kloon hoeft perdefenitie niet het zelfde er uit te zien. Maar wel het zelfde doel worden gebruikt. Het gebruik vn Kloon is hier dus wel juist gebruikt.
Per definitie moet het dus wel exact het zelfde zijn :P Das de hele definitie van een kloon.

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:15

Hertog

Aut bibat, aut abeat

DaannO schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:42:
[...]

Per definitie moet het dus wel exact het zelfde zijn :P Das de hele definitie van een kloon.
Zoals ik al zei is de de facto definitie van kloon in de computerwereld al heel lang niet meer 'exact hetzelfde als'.

Edit: en dat eigenlijk ook nooit geweest :+

[ Voor 8% gewijzigd door Hertog op 06-07-2009 12:54 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DaannO schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:42:
[...]

Een definitie kan veranderen door de loop der tijd. Claxoneren is ook afgeleid van het toeteren op een toeter van het merk Klaxon

/▌

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-02 21:58

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
De redactie dicht zich hierbij wat vrijheden toe met de interpretatie van de oorspronkelijke betekenis van het woord 'kloon'. Hoewel het geen exacte kopie is, snapt iedereen wat we bedoelen.

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:54:
[...]

Een definitie kan veranderen door de loop der tijd. Claxoneren is ook afgeleid van het toeteren op een toeter van het merk Klaxon
Om in de sector te blijven: surfen.

sur·fen [surfe(n), surve(n)] surfte of surfde, h gesurft of gesurfd 1 zich staand op een plank over de golven vd branding bewegen 2 windsurfen 3 (comp) op internet rondkijken zonder vast plan

Woorden krijgen gewoon nieuwe meningen, taal is niet dood 8)
Pagina: 1