Toon posts:

Cardreader in laptop werkt niet, webshop ontkent defect

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorig jaar juni heb ik een ASUS eee pc 900 gekocht bij een grote Nederlandse webshop. Ik ben er erg tevreden mee geweest, tot ik de 20 GB hardeschijfruimte wilde uitbreiden d.m.v. een 16GB SDHC kaart. De interne cardreader zou SDHC moeten kunnen lezen volgens de specificaties, dit bleek echter niet het geval. Hij herkent hem wel, lezen gaat daardoor soms goed maar erop schrijven lukt helemaal niet (hooguit een paar MB, waarna-ie vast zit). Het ligt niet aan de kaart omdat het in een externe cardreader allemaal wel werkt. Na wat googelen bleek dat het een bekend probleem/defect was van de eerste eee pc's 900. Een bios-update zou het mogelijk verhelpen, helaas heeft ook dat niets geholpen. De cardreader werkt nog steeds niet goed in combinatie met het kaartje. Ook weet ik zeker dat het geen softwarematig probleem is, ik draai Linux op mijn eee pc en heb onder verschillende distro's het kaartje getest. Uiteindelijk heb ik de originele Xandros-software teruggezet voor het retourneren, hieronder werkte het kaartje uiteraard ook niet.

Om die reden heb ik hem ter reparatie aangeboden bij de verkoper. Door een "communicatiefout" ben ik de laptop in totaal 6 weken kwijt geweest. Afgelopen vrijdag ontving ik hem dan eindelijk retour. Met een reparatienota. Tot mijn grote verbazing (en ergernis) stond er dat ze het "opgegeven defect niet hebben kunnen constateren". M.a.w. mijn laptop is nog steeds defect! De "kosten" zijn vanwege "coulance" wel weer weggestreept, ik heb dus niets hoeven betalen.

Nu heb ik ze een mail gestuurd waarin ik heb aangegeven dat de laptop wel degelijk defect is en dat dit defect ook bekend is bij ASUS. Ik heb aangegeven dat er voor wat mij betreft 2 opties zijn: repareer of vervang de laptop of maak de koop ongedaan.

Nu ben ik bang dat ze zich blijven verschuilen achter hun "technische dienst" die stelt niets te kunnen vinden. Wat kan ik in dat geval het beste doen? Ik ben best bereid mijn laptop nogmaals op te sturen, maar wat als zij dan weer geen defect kunnen vinden en mij de rekening presenteren?

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 22:29

Matis

Rubber Rocket

Ik herken je probleem. Niet specifiek, maar wel in algemene zin.

Ik had hetzelfde met mijn DVD brander. Hij brandde wel DVD-R en CDR, maar geen DVD+R. Na dat ding 5 keer op en neer gestuurd te hebben naar de Acer heb ik besloten een testcase te schrijven.

Ik raad aan dat jij dat ook doet. Gewoon een documentje maken (met screenshots) wat je allemaal gedaan hebt en welke hardware en welk bestand je probeerde te kopieren enz. enz.

Wanneer je die mee stuurt naar de winkel en ze vraagt de case zelf eens te doorlopen, dan kun je laten *zien* waar het probleem zit. Als zij alleen checken of in apparaatbeheer alles goed is, dan zal het daar spaak lopen.
Bij de Acer waren ze er ook niet zo blij mee dat ik wist waar ik het over had en dat ze me niet met jargon onder tafel kregen :P

Succes iig, ik wil wel eens horen waar dit schip strand!

[ Voor 3% gewijzigd door Matis op 06-07-2009 11:25 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-01 18:59
Misschien een willekeurige winkel in de buurt laten constateren de cardreader niet werkt ? ( open halen hoeven ze hem toch niet dus je garantie vervalt niet )

Maar kan je wel met een mooi TD briefje van een andere winkel zeggen van waarom kunnen anderen het wel constateren, kost je misschien 15 euro maar dan kan je wel weer zeggen van hij doet het echt niet en aantonen

tis maar een idee

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-01 15:58
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:20:
Ik heb aangegeven dat er voor wat mij betreft 2 opties zijn: repareer of vervang de laptop of maak de koop ongedaan.
Offtopic: Dat zijn dus 3 opties >:)

Ontopic: Als ik jou was zou ik hem gewoon nogmaals terugsturen met een duidelijk klachtomschrijving erbij. Weet niet hoe je het de vorige keer gedaan hebt. Waarschijnlijk naar de winkel gegaan en die heeft hem opgestuurd?? Kan zijn dat hun de klacht niet duidelijk omschreven hebben. Gewoon een brief in de laptop doen zodat ze die zien als ze hem open maken.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
@ Matis, Thanx! Dat is een goed idee. Waar ik echter wel tegen aanloop: ze hebben geen fysieke vestiging, dit is echt puur alleen een webshop. Dus ergens langs gaan oid zit er niet in...

@ Mektheb, hier had ik inderdaad zelf ook al aan gedacht. Ik wil toch eerst even hun reactie afwachten, anders was ik inderdaad van plan eens even rond te vragen in mijn vriendenclub wie iemand kent die dat voor een vriendenprijsje wil doen ;)

@ dennis112, :$ Okee... 3 opties dan :P
En ik heb hem zelf opgestuurd. Omdat het een webshop is, kon dat niet anders. Ik heb hem naar de webshop verstuurd en die heeft em verzonden aan hun "technische dienst". In de mailwisseling die hier aan vooraf ging heb ik mijn klachten duidelijk omschreven. Omdat het reparatieformulier zelf slechts 1 regel bevatte waar ik mijn klacht op kon zetten heb ik het daar zo kort en bondig mogelijk proberen te omschrijven. Ik had sowieso de eerste keer al een uitgebreide brief erbij willen doen, maar dat mocht niet van de webshop! Dat stond in de toelichting bij het reparatieformulier. Ik heb daarom nog telefonisch contact met ze opgenomen om er zeker van te zijn dat ze het juiste defect zouden testen. Maar volgens de vriendelijke meneer aan de telefoon was dat niet nodig want hun technische dienst was kundig genoeg....

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:34:
@ Matis, Thanx! Dat is een goed idee. Waar ik echter wel tegen aanloop: ze hebben geen fysieke vestiging, dit is echt puur alleen een webshop. Dus ergens langs gaan oid zit er niet in...
Je hoeft er niet fysiek langs te gaan, zolang je de brief maar zodanig mee levert dat ze hem wel MOETEN zien. Ikzelf ben ook nooit fysiek bij de Acer of Webwinkel geweest waar ik mijn laptop had gekocht.
In deze handleiding echt stap voor stap aangeven wat je gedaan hebt, van het aanzetten tot het afsluiten aan toe.

Je hebt toch wel je SDHC-kaartje meegestuurd neem ik aan :? Dat hij werkt op een andere PC/cardreader moet je er ook bij vermelden en opnemen in je handleiding.

Dit klinkt allemaal super kinderachtig, maar het werkt wel. Hieruit blijkt ook dat je *vooronderzoek* hebt gedaan en dat ding niet lukraak op de post hebt gegooid.

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Altijd een brief met uitleg bij het defecte produkt bijsluiten, dan weet de jongen/het meisje op de reparatieafdeling waar het over gaat. Nu is het maar afwachten hoe dat intern allemaal doorgegeven wordt.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
Matis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:39:
[...]

Je hoeft er niet fysiek langs te gaan, zolang je de brief maar zodanig mee levert dat ze hem wel MOETEN zien. Ikzelf ben ook nooit fysiek bij de Acer of Webwinkel geweest waar ik mijn laptop had gekocht.
In deze handleiding echt stap voor stap aangeven wat je gedaan hebt, van het aanzetten tot het afsluiten aan toe.

Je hebt toch wel je SDHC-kaartje meegestuurd neem ik aan :? Dat hij werkt op een andere PC/cardreader moet je er ook bij vermelden en opnemen in je handleiding.

Dit klinkt allemaal super kinderachtig, maar het werkt wel. Hieruit blijkt ook dat je *vooronderzoek* hebt gedaan en dat ding niet lukraak op de post hebt gegooid.
Zo'n handleiding kan ik natuurlijk ook mailen, da's wel praktisch. Ik ga daar vandaag dan nog wel even voor zitten. Kan ik die zsm opsturen als "bewijs" naar de webshop.

Nee, het kaartje zelf had ik niet meegezonden, omdat dit allemaal niet nodig zou zijn...

En dat ik vooronderzoek gedaan heb heb ik allemaal op mail staan. Ik heb hun met het gehele verhaal gemaild, inclusief de constatering dat dit defect een bekend iets is bij ASUS.

En @ ajhaverkamp, zoals ik hierboven al postte, een brief bijvoegen was niet toegestaan volgens de reparatieregels van de webshop. Om die reden heb ik gebeld en gaven ze mij aan dat die brief ook niet nodig zou zijn.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Brief en kaartje gewoon meesturen, anders kunnen ze er weinig mee. Technische Dienst is ook puur afhankelijk van de informatie die ze aangeleverd krijgen. Krijgen ze geen of weinig informatie dan kunnen ze ook vrij weinig controleren. Zorg dus dat ze een uitgebreide omschrijving krijgen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dat je geen brief kan/mag meesturen van de webshop is echt WTF! 8)7 (no offense)

Ik had wel diverse DVD's meegestuurd toentertijd zodat ze het zelf konden testen met mijn DVD/CD's. Ik raad je aan je kaartje wel mee te sturen (email gaat zo lastig ;) ) en de testcase in dat geval te mailen.

Verder kan ik je ook geen tips meer geven, bij mij heeft het op deze manier de storing verholpen!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:23
Heb je al eens een ander merk SD kaartje geprobeert? Misschien dat het de oplossing voor je probleem is?

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
dominator schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:00:
Heb je al eens een ander merk SD kaartje geprobeert? Misschien dat het de oplossing voor je probleem is?
Het is dan geen oplossing maar een workarround

• stylezzz
Maar wel een verklaring waarom dat het probleem wel optreed bij de TS, en niet bij de webshop :)

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:00:
Het gaat specifiek om SDHC, en nee ik heb dat niet met een ander kaartje getest omdat ik deze niet heb (en ik ook niet bereid ben om geld uit te gaan geven aan nog een kaartje). Daarnaast, het zou onafhankelijk van het kaartje moeten werken, maar dat dat een mogelijke verklaring is waarom het bij mij niet werkt en bij hun wel zou eventueel kunnen. Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk eigenlijk...

• stylezzz
Mij niet, er is namelijk geen cardreader die alle xxxx duizend verschillende merken SD kaartjes kan lezen. :)

Verwijderd

Topicstarter
Matis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:53:
Dat je geen brief kan/mag meesturen van de webshop is echt WTF! 8)7 (no offense)
Dat ben ik helemaal met je eens. Om die reden heb ik ze ook nog gebeld. Omdat ik inderdaad de angst had dat ze anders niet verder zouden kijken dan hun neus lang is (de cardreader werkt wel prima met "gewone" SD kaartjes).
Ik had wel diverse DVD's meegestuurd toentertijd zodat ze het zelf konden testen met mijn DVD/CD's. Ik raad je aan je kaartje wel mee te sturen (email gaat zo lastig ;) ) en de testcase in dat geval te mailen.

Verder kan ik je ook geen tips meer geven, bij mij heeft het op deze manier de storing verholpen!
Ik wil het kaartje wel meesturen, maar dan ben ik bang dat ik hem niet terug krijg oid. En aangezien ie best prijzig was, wil ik eerst wel op schrift zien dat ik hem inderdaad terug ontvang, wat er ook met de laptop gebeurd :)

Verwijderd

Topicstarter
dominator schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:22:
Mij niet, er is namelijk geen cardreader die alle xxxx duizend verschillende merken SD kaartjes kan lezen. :)
Ok. Omdat het kaartje van een zeer standaard merk is (Transcend) had ik die verwachting eigenlijk niet. Maar dat zou, als ze hem getest hebben met een SDHC kaartje, het wel verklaren.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
dominator schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:22:
TS had het merk van het kaartje er wel bij vermeld. Brute-force 16 GB kaartjes kopen en testen wordt een erg dure hobby...

• stylezzz
Precies. Bij een normale pc is het altijd wel mogelijk om een apacer cardreadertje voor een takems te vervangen o.i.d. , bij een eee is het wat lastiger aangezien het allemaal asus spul is. Maar goed, zal wel een welles-nietes spelletje worden denk ik :)

99,9% van de combinaties werkt uiteraard gewoon. Alleen bestaat er natuurlijk een kans dat jij net die cardreader treft die met jouw merk x kaartje een probleem heeft....

[ Voor 25% gewijzigd door stylezzz op 06-07-2009 13:11 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
dominator schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:55:
99,9% van de combinaties werkt uiteraard gewoon. Alleen bestaat er natuurlijk een kans dat jij net die cardreader treft die met jouw merk x kaartje een probleem heeft....
Google leert dat er waarschijnlijk stomweg geen SDHC-cardreader in zit, maar een "gewone" SD cardreader. Oftewel de specs komen niet overeen met het product. En Google leert ook dat er zeer veel problemen mee zijn, en niet alleen met 1 merk kaartje...

• Matis

Matis

Rubber Rocket

RemcoDelft schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:21:
Google leert dat er waarschijnlijk stomweg geen SDHC-cardreader in zit, maar een "gewone" SD cardreader. Oftewel de specs komen niet overeen met het product. En Google leert ook dat er zeer veel problemen mee zijn, en niet alleen met 1 merk kaartje...
Je zult je in dat geval het beste kunnen onderbouwen met een bron (het liefste van Asus zelf). Als dat het geval is en webshop X heeft de laptop onder valse specs verkocht, dan kun je AFAIK daar wel een coulance regeling treffen.

Verwijderd

Topicstarter
Matis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:27:
[...]

Je zult je in dat geval het beste kunnen onderbouwen met een bron (het liefste van Asus zelf). Als dat het geval is en webshop X heeft de laptop onder valse specs verkocht, dan kun je AFAIK daar wel een coulance regeling treffen.
Van de Asus download site:
BIOS 0802
Fix for the following scenario: certain SDHC cards can not copy files with and Eee PC 900
Die update heb ik dan ook uitgevoerd, maar heeft dus niets geholpen.. Dat kan ik ze in ieder geval meegeven. Ik ga sowieso hun reactie afwachten, maar tips zijn altijd handig :)

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:33:
Die update heb ik dan ook uitgevoerd, maar heeft dus niets geholpen.. Dat kan ik ze in ieder geval meegeven. Ik ga sowieso hun reactie afwachten, maar tips zijn altijd handig :)
Je kunt er nu toch vanuit gaan dat er WEL een SDHC-reader in zit. In tegenstelling tot bovenstaande.

Natuurlijk dien je dit ook op te nemen in je handleiding!

Verwijderd

Topicstarter
Matis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:35:
[...]

Je kunt er nu toch vanuit gaan dat er WEL een SDHC-reader in zit. In tegenstelling tot bovenstaande.

Natuurlijk dien je dit ook op te nemen in je handleiding!
Omdat ik het allereerste model heb van de 900-serie, kwam ik dus ook meermalen tegen dat die er niet in zou zitten. Dus ik ga ervan uit dat wanneer die update niet werkt bij mij, dat dit een hardware probleem is. Maar misschien trek ik te snel m'n conclusies, dat kan natuurlijk ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Even een update na ruim 2 maanden. Ik ben wel iets verder, maar na 4 maanden ben ik nog steeds niet in het bezit van een niet defecte laptop :(
Chear (de verkopende webshop, chear.nl, waar de eee pc gekocht is) is erg goed in het niet nakomen van afspraken. Ik ben de afgelopen 2 maanden tot mijn grote ergernis bijna alleen maar aan het bellen geweest. Ze erkennen nu het defect (ze hebben het zelf ook geconstateerd), maar blijkbaar waren ze niet in staat om het defect duidelijk door te geven aan hun technische dienst. Hierdoor kwam de laptop wederom ongerepareerd bij hun retour! De laptop zou weer met spoed ingestuurd worden naar de technische dienst, met de juiste informatie en er zou dagelijks contact opgenomen worden met de technische dienst. Nou, ik geloof er geen drol meer van. Na vorige week vrijdag een boze mail gestuurd te hebben met als termijn vandaag heb ik uiteraard niets meer gehoord. De betreffende medewerker gaf aan niets ontvangen te hebben. En kon me als status vertellen dat de technische dienst wachtte op onderdelen.

Ik ben echt zo super ontevreden! Heb na een compleet nutteloos telefoontje nu alsnog een boos mailtje verzonden. Waarin ik de termijn verlengd heb naar volgende week vrijdag. Met als mededeling dat ik niets met de technische dienst van doen heb maar enkel met hun als verkoper. Ik heb aangegeven dat ik of de koop wil ontbinden of een vervangend exemplaar verwacht. Daarmee sta ik toch in mijn recht? Volgens mij heb ik ze nu voldoende de gelegenheid gegeven om m'n laptopje te repareren.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren kreeg ik het bericht dat de laptop voor de derde keer ongerepareerd retour was gekomen. Na "intern overleg" (zoals zij het zo mooi aangaven) is me een nieuwe laptop aangeboden. :) Ik ben dus van het getouwtrek af! :D

Verwijderd

Kijk! Goede zaak. De aanhouder die in zijn recht staat, kan dus toch overwinnen! ;)
Pagina: 1