Vreemd temperatuurverloop na overklok (Core2Duo)

Pagina: 1
Acties:

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 20:31

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Ik heb mijn Core2Duo 6600 overgeklokt naar 3ghz door de fsb een tikje hoger te zetten. Er zit een niet al te sjieke aftermarket cooler op en het hele zaakje zit in een Antec Nine Hundred kast. Je weet wel, zo eentje met genoeg fans om te kunnen vliegen en looks die door darth vaders design department gedaan zijn ;-)

Anyway, het bakkie snort vrolijk op 3ghz. Natuurlijk wilde ik wel weten of al dat gezoem zijn werk deed. Ik heb dus een tooltje geinstalleerd dat Core Temp 0.99.4.65 64bit heet.

De eerste paar dagen bleef de machine redelijk stabiel rond de 60 graden, wat aan de hete kant is. Maar nu wat er zo vreemd is. Vanmorgen zette ik de bak aan, en gaf ie maar 40 aan. en daar blijft ie nou netjes in de buurt. Zelfs als ik ARMA2 of iets ander cpu intensiefs draai, haalt ie de eerdere waarde van 60 bij lange na niet.

Wat is hier aan de hand? Is het core temp tooltje brak? Is de cpu brak aan het gaan? Zijn de temp sensoren kaduuk? Heeft de koelpasta opeens een epifanie gehad, en doet het nu zijn werk zoals het moet?

De machine is retestabiel. Geen enkel verschil voor of na de overklok wat dat betreft. Hij is er wel sneller van geworden natuurlijk, iets wat ik in gebruik merk, en wat ook door de windows bench (experience index oid) bevestigd wordt.

Groetjes,

schurem

p.s. crap, verkeerde heading gepost, stomme n00b die ik ben. umm modjes, mag ie een schop krijgen pls?

[ Voor 3% gewijzigd door Schurem op 06-07-2009 11:17 . Reden: stomme n00bses! ]

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Heel dom van me maar controleer gewoon nog eens of hij nu wel op 3 GHz draait want sommige moederborden gaan terug naar de default (standaard) instellingen als een overclock 'failed'.

Mocht dat het niet zijn, is het dan niet de temperatuur van de kamer? Het is nu namelijk een stuk kouder dan eerder.

• Schurem
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 20:31

Schurem

Anytime, Anywhere

Topicstarter
ik heb gekeken of ie inderdaad teruggesprongen was. dat is niet het geval. ik heb dan ook geen crashes gehad.
hoewel het wat frisser is, lijkt het me sterk dat dat de ruim tien graden verschil uitmaakt. het is gewoon alsof mijn koeler veel efficienter geworden is. weird hoor.

Oh! I have slipped the surly bonds of earth, And danced the skies on laughter-silvered wings; Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik weet niet of je AS-5 gebruikt hebt tussen je koeler en je cpu maar dat spul heeft een poosje nodig om volledig effectief te zijn.
Important Reminder:
Due to the unique shape and sizes of the particles in Arctic Silver 5's conductive matrix, it will take a up to 200 hours and several thermal cycles to achieve maximum particle to particle thermal conduction and for the heatsink to CPU interface to reach maximum conductivity. (This period will be longer in a system without a fan on the heatsink or with a low speed fan on the heatsink.) On systems measuring actual internal core temperatures via the CPU's internal diode, the measured temperature will often drop 2C to 5C over this "break-in" period. This break-in will occur during the normal use of the computer as long as the computer is turned off from time to time and the interface is allowed to cool to room temperature. Once the break-in is complete, the computer can be left on if desired.
bron

Met de aanzienlijk lagere temperatuur momenteel tov een aantal dagen geleden plus eventueel bovenstaand effect kan het best een 10-15C schelen. 20C is inderdaad wat veel maar goed koeler is beter ;)