Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Access] hoe koppeling maken tussen tabellen *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik heb een vraag: Ik heb in access een paar tabellen en forms gemaakt en in sommige van de tabellen komen het zefde voor. bv. voornaam en achternaam. hoe kan ik een koppeling maken dat zodat ik in het main form zegmaar een naam invul dat deze naam ook in de andere forms/tabellen overgenomen wordt?

Alvast bedankt

Dave

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welkom op GoT!
Zoals je merkt, is je topic verplaatst naar Officesuites en -software. Hier past het veel beter dan in Schop een Modje. Zie bij twijfel altijd de 'sticky' topics bovenaan het forum, die geven uitleg over wat er wel/niet past (je hebt vast Het algemeen beleid al gelezen, die geeft ook wat uitleg). Ook ga ik de topictitel aanpassen, zodat helder is waar je vraag over gaat. Alleen 'access' zegt zo weinig, je bent niet de enige die ooit Access gebruikte ;)

Dat gezegd hebbende: ik heb Access niet meer gebruikt sinds ACC97 of ACC2k, dus kan je niet helpen met de precieze knopjes. Maar wat je vraagt is een van de beginselen van gebruik van databases. Als je zoiets nog niet weet, ga eerst een intro-boek er over lezen. Klinkt overdreven negatief, maar ik bedoel het helemaal positief. Zoiets wil je echt eerst leren voor je aan de gang gaat met een tool als Access (inclusief leren hoe normalisatie werkt qua concept en hoe in Access). Anders loop je volslagen vast.

Je wilt het dus hoogstwaarschijnlijk andersom doen: maar in 1 tabel NAW-gegevens bewaren en die gegevens op alle plaatsen waar nodig gebruiken.

Het hoe en wat weet ik niet (meer), maar je wilt dus vooral zelf even bijlezen (inclusief m.b.v. F1). We denken graag mee als je vastloopt, maar geef dan eerst even je precieze gedachten / huidige inrichting :)

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 06-07-2009 12:35 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
ok zal ik doen!! tnks

• Moirraine
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-02-2024
Dag Daveorg,

In database ontwerp is het belangrijkste wat er is, en ook automatisch het voordeel, dat je alles genormaliseerd hebt. Dat wil zeggen, dat je een gegeven maar 1 keer opslaat in 1 tabel. Wil je die gegevens nogmaals gebruiken op een ander formulier met een andere tabel, dan kun je deze twee tabellen aan elkaar linken. Dit is het hart van je database.

Als voorbeeld heb je bijvoorbeeld de tabel personen. Deze kan er als volgt uitzien:

PersoonID (autonummering)(Primaire sleutel) (bijvoorbeeld 1)
Voornaam (tekst) (bijv Jan)
Achternaam (tekst) (bijv Janssen)
...

Nu heb je ook een Tabel Bedrijven. Deze kan er als volgt uit zien:
BedrijfID(Autonummering)(primaire sleutel)
Bedrijfnaam(tekst) (bijvoorbeeld GoT)
PersoonID(numeriek) (in dit voorbeeld 1)
....

Als je in het scherm "relaties" van Access een linkje trekt tussen beide persoonID's, zal access zelf weten dat deze gegevens bij elkaar horen. Dat wil zeggen, als jij GoT als bedrijf opvraagt, dan weet hij dat de persoon die nummer 1 heeft in dit voorbeeld daarbij hoort en kun je zn naam, achternaam en wat je dan ook maar van hem vast hebt gelegd opvragen.

Bij het maken van dit linkje dwing je referentiële integriteit af en werk je ze automatisch bij, zodat als jij Jan Jan jansen verandert in Willem Willemsen, dat persoon nummer 1 in het scherm van GoT ook opeens Willem Willemsen heet.

Verdiep je eens in Queries en experimenteer er op los, dan vallen de stukjes vanzelf samen.

Succes!

Edit: De huidige situatie veronderstelt dat 1 persoon in meerdere bedrijven kan zitten, maar een bedrijf maar 1 persoon kan hebben. De tabel waar je het ID (het unieke nummertje dus) van een andere tabel opneemt, stelt de "een" in een "een op veel relatie" voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Moirraine op 09-07-2009 16:15 ]