[IBM R52] geen beeld, beep code 4-1-1-1

Pagina: 1
Acties:

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 26-11-2025
Hallo beste Tweakers,

Gisteren-namiddag was ik nog vrolijk bezig buiten aan het werk met de laptop, totdat ik hem ik slaapstand zette en hem een goed halfuur later binnen terug wou opstarten. Resultaat: gaf blijk van opgestart te zijn (de fan was toch al zeker actief, maar echter geen beeld...zelfs niet na een rustig eindje te hebben gewacht). Via de power-knop 2,5 seconden ingedrukt te houden heb ik hem toen uitgeschakeld en terug opgestart. Vanaf toen was het duidelijk dat er echte problemen waren: nl. terug geen beeld + beep-code 4-1-1-1 (met toch terug de fan die zeker werkt, de led-jes als anders branden wel).

Tot nu toe reeds geprobeerd:
  • laptop volledig uitgeschakeld, alle randapparatuur (muis) en batterij + voedingskabel losgekoppeld ... aan/uit-knop minstens 15 seconden ingedrukt (reset blijkbaar de BIOS) en daarna terug alles aangekoppeld en laptop terug opgestart. Deze stap heb ik meermaals geprobeerd!
    Resultaat: even had ik terug het normale opstart-scherm voor me, nadien las ik een code 0251. Daarna terug geen beeld meer en kon ik terug eindeloos blijven wachten.
  • Via de mogelijke toetsen (F1 en blauwe knop) in BIOS geraken net na opstarten. Resultaat: lukt helemaal niet om in BIOS te geraken.
  • booten vanaf CD-ROM, echter daarvoor moet dit ingesteld worden in BIOS...en dat lukt dus dan ook niet.
  • info opgezocht (hier op tweakers.net in de FAQ PMG en elders op de forums) omtrent beep-code voor een oplossing (4-1-1-1 : try to boot with INT 19)
Opmerkingen:
  • dus geen beeld
  • fan draait, maar zeker ben ik niet of de harde schijf draait bij het opstarten
  • op het moment dat de laptop volledig uit is en er op de aan/uit-knop even word geduwd om hem aan te schakelen...reageer het toestel die eerste maal helemaal niet (start niet op, wel zie je het led-je van de batterij eventjes heel flauw oplichten). Het is pas bij de tweede maal drukken dat de laptop opstart.
  • éénmaal had ik even een andere beep-code: 1-3-4-3 (Test 51K base memory)
Mits ik er niet zo happig op ben om m'n laptop meteen open te vijzen, heb ik dat tot nu toe ook nog niet gedaan.

Iemand die mij omtrent dit probleem verder kan helpen naar een (mogelijke) oplossing?

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17

Umbrah

The Incredible MapMan

4-1-1-1 is een VGA/Videokaart melding, hoewel dat bij nieuwe PC's niet aan de orde is, wil dat een van de volgende twee dingen zeggen: Videokabel niet aangesloten, of geen videokaart gevonden.

Een snelle zoektocht leert me dat dit systeem geen vervangbare videokaart heeft, wat de bal automatisch bij het moederbord legt, of toch de kabel tussen IGP en LCD. Dat eerste kun je niks aan doen behalve proberen goedkoop een zelfde moederbord te krijgen uit eenzelfde laptop met een ander defect. Hoewel je al aangaf dat je de laptop liever niet open maakt, denk ik dat even controleren of de flatcable tussen LCD en moederbord wel goed zit geen kwaad kan.

Aangezien je zei dat je éven beeld had toen je alles los/vast gekoppeld had, doet me het er aan denken dat je misschien een intern los contactje heb (zo heb ik een laptop met beeldscherm webcam die het wel-niet-wel-niet-wel-niet doet). Misschien dat een extern scherm beter werkt?

[ Voor 17% gewijzigd door Umbrah op 06-07-2009 09:15 ]

• RainerSGF
Wel, laptop eens volledig open gemaakt om de kabel/verbinding tussen moederbord en LCD-scherm te checken. K'heb de verbinding op het moederbord nog eens aangeduwd, verder heb ik niet gekeken (daarvoor zou ik gans het LCD-scherm uit de schermhouder moeten nemen om zo achteraan het LCD-scherm naar dat contact te kijken).

Na alles terug dicht gedaan te hebben, krijg ik echter precies terug dezelfde beep-code. K'vrees er zelf voor dat het het moederbord zelf zal zijn. K'heb dus nu eens kort nagekeken op internet naar een dergelijk moederbord, maar zie niet meteen gunstige resultaten.

Laptop is +/- 4jaar oud (en zeer intensief gebruikt). Is het dan nu tijd om beter een nieuwe laptop aan te schaffen?

• RainerSGF
Het probleem-verhaal heeft even een andere wending gekregen.
Namelijk heb ik nog gisteren-avond eens geprobeerd een geheugen-latje eruit te nemen en terug te plaatsen.

Resultaat:
nadien kon ik probleemloos m'n laptop terug opstarten (kwam eerst in het BIOS-scherm terecht, waarna ik terug kon opstarten en XP bootte). Ik heb enige tijd met m'n laptop kunnen werken, tot echter het scherm totaal bevroor en ik helemaal niets meer kon doen (geen reactie via toetsenbord-combinaties, het scherm bleef onveranderlijk bevroren...dus systeem afgesloten met power-knop ingedrukt te houden). Ook zag ik uiteindelijk ook dat de muis ondertussen niet meer voorzien werd van stroom (lichtje onderaan brandde niet meer). Bij terug willen opstarten kreeg ik beep-code 1-3-4-3 (Test 51K base memory).

Tot nu toe heb ik terug allebei de geheugen-latjes al eens uitgehaald (zijn er 2: 512 MB en 1 GB). Soms kon ik terug opstarten, andere keren niet (geen beeld en beep-code). Als laatste actie heb ik nu ook een 10-tal keer een BIOS-reset uitgevoerd, waardoor ik terug het besturingssysteem kon opstarten (van korte duur natuurlijk ook weer.) Ditmaal nadat ik de netwerkkabel inplugde, echter met nu een totaal nieuwe melding (blauw scherm):
" * * * hardware malfunction, call you hardware vendor for support. NMI: parity check / memory parity error. * * * the system has halted * * * "

Ook nog wou ik hier vermelden dat ik een eind voordien in de troubleshooting gids van mijn laptop iets had gelezen omtrent mogelijke problemen met de 'security chip'. (het is me op het moment zowat totaal onduidelijk aan het worden waarmee het probleem kan te maken hebben: videokaart?, geheugen?, security chip?, moederbord?. Kwestie ook te weten of dit probleem nog 'eenvoudig' en enigzins 'goedkoop' op te lossen valt of een nieuw toestel een betere optie hier is.)

Iemand die nog verdere informatie of hulp kan geven (ter eventuele oplossing) voor dit probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door RainerSGF op 09-07-2009 22:57 . Reden: Niemand na lange tijd gereageerd ]

• RainerSGF
Iemand? K'weet me geen raad verder, ondanks de informatie ik opzoek (ook al geheugen-latje eens uitgehaald en laptop opgestart met maar één latje van 512 MB er nog in...maar geen oplossing).

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Wellicht overbodig, maar heb je 1 latje in beide sloten afzonderlijk al geprobeerd?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• RainerSGF
Daacuso schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:10:
Wellicht overbodig, maar heb je 1 latje in beide sloten afzonderlijk al geprobeerd?
Na lange tijd even terug met wat ondertussen is gebeurd. 'Daacuso', je opmerking was e goeie. Namelijk als ik het geheugenlatje onder het toetsenbord weghaalde en zonder deze m'n laptop terug opstartte had ik totaal geen problemen meer met booten van de laptop en om er terug volledig verder mee te werken.

Zoals je opmerking dus, heb ik ook geprobeerd dat ene geheugenlatje (achteraan) even te verplaatsen in de geheugenbank onder het toetsenbord. Vaststelling: het probleem van in het begin doet zich terug voort. Echter wat dom van me was: ik had ondertussen nieuw geheugen gekocht, mits ik dacht dat het probleem aan het oorspronkelijk geheugenlatje (onder toetsenbord) te wijten was. Niet dus, aangezien het met het splinternieuw geheugenlatje juist hetzelfde probleem geeft van zodra ik deze onder het toetsenbord plaats.

Is het probleem dan te wijten aan de geheugenbank (onder toetsenbord) op het moederbord zelf? Nu draai ik al een poos met alleen 1GB, wat ik te weinig vind voor sommige applicaties te draaien. Wat zijn de mogelijke oplossings-stappen die ik kan ondernemen om terug met 2GB aan de slag te kunnen (nieuw moederbord?)

• RainerSGF
Iemand die hieromtrent nog iets meer kan vertellen?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Is het probleem dan te wijten aan de geheugenbank (onder toetsenbord) op het moederbord zelf? Nu draai ik al een poos met alleen 1GB, wat ik te weinig vind voor sommige applicaties te draaien. Wat zijn de mogelijke oplossings-stappen die ik kan ondernemen om terug met 2GB aan de slag te kunnen (nieuw moederbord?)
Je zou kunnen kijken of je chipset in totaal 4GB of meer ondersteund. Zo ja, kan je een latje van 2GB in dat werkende slot steken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• RainerSGF
Helaas, de geheugenlat-grootte voor mijn laptop gaan tot hoogstens 1GB.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
RainerSGF schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 17:20:
Helaas, de geheugenlat-grootte voor mijn laptop gaan tot hoogstens 1GB.
Dan schiet er niets anders op dan met 1GB te blijven werken.
Maar over het algemeen gaat dat nog wel hoor ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1