Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 19:50
Afgelopen zaterdag kreeg ik een brief in de bus van mijn sportschool. Hierin schreven zij dat ze twee maal een betalingsherinnering hadden gestuurd, maar hier geen antwoord op hebben gekregen. Om deze reden hebben zij een incasso bureau ingeschakeld.

Het punt is: Ik heb, bij mijn weten, nooit een rekening van de sportschool ontvangen (alles ging via automatische incasso). Laat staan de betalingsherinneringen. Het enige dat van hen in de bus kwam was een nieuwsbrief, maar nooit aangetekende post.

Ik heb wel eerder een achterstand gehad bij de sportschool. Dit was echter niet mijn schuld: zij hadden mijn rekeningnummer verkeerd opgeslagen in het systeem. Omdat het middels automatisch incasso afgeschreven werd, kregen ze dit natuurlijk niet voor elkaar. Er is toen door de sportschool opgebeld en ik had netjes het goede rekeningnummer doorgegeven. De achterstallige betalingen zijn toen de maand erna netjes afgeschreven.

Overigens vind ik dit vreemd. De achterstand betrof namelijk twee a drie maanden, maar ze belden pas later op met de mededeling dat ze het me eigenlijk wouden vragen als ik weer langs kwam, maar ze me een lange tijd niet gezien hadden. Dit klopt, want ik ben lang niet bij de sportschool geweest, maar ik snap niet dat ze me hierover nooit een brief hebben gestuurd.

De schuld waarvoor zij nu het incasso bureau hebben ingeschakeld, betreft het inschrijfgeld. Ook al vreemd, want hier werd tijdens het eerdere telefonisch contact nooit over gesproken. Mocht dit wel zo zijn en mij ontgaan zijn, dan is het alsnog zo dat ik hier nooit een factuur over heb ontvangen en ik heb zeker nooit twee keer een betalingsherinnering gekregen. Ook toen ik me in februari inschreef heb ik hier niks over gehoord. Het was me zelfs helemaal ontgaan dat ik deze nog niet betaald had.

Momenteel heb ik nog geen brief van het incasso bureau ontvangen, maar deze verwacht ik vandaag of morgen wel in de brievenbus. Echter wou ik jullie vragen om raad, want ik vind dit een zeer merkwaardig voorval.

De twee vragen waar ik voornamelijk mee zit:
1) Is het raadzaam contact op te nemen met de sportschool, of kan ik dit verder beter via het incasso bureau afhandelen?
2) Ik verwacht van het incasso bureau wel extra kosten boven de staande rekening van ongeveer €52 euro. Zoals jullie zich kunnen voorstellen, heb ik absoluut geen zin om deze te gaan betalen; bij de €52 euro zit al administratie kosten van de sportschool zelf. Wat kan ik hier tegen doen?
3) Wat is sowieso de beste optie in mijn situatie? (Erg open vraag, maar mocht iemand tips hebben dan zijn deze welkom.)

Morgen (straks :o) zal ik hoe dan ook nog even op zoek gaan naar de papieren van mijn inschrijving en deze nog eens goed bekijken. Toch ligt de fout, naar mijn mening, in zijn geheel de sportschool: omdat zij een verkeerde rekening nummer hadden ingevoerd (wellicht omdat mijn handschrift onduidelijk was, maar dan nog vroegen ze nooit om bewijsstukken :?) en nooit rekeningen hebben verstuurd, mag ik nu stoeien met een incasso bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:19
Sportschool zal die shit wel via een systeem naar het incassobureau sturen. Neem contact op met de sportschool en leg de situatie uit. In ieder geval niet ingaan op dat incassobureau en al helemaal niet de incassokosten betalen. Dat zij hun administratie niet op orde hebben is hun probleem, niet die van jou. Desnoods laat je het voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip J. Dijkstra
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-07 10:56
Dit is inderdaad een duidelijk geval 'schoenmaker blijf bij je leest'.
De sportschool heeft moeite met het houden van een fatsoenlijke administratie.
Voordeel hiervan is dat je ook aannemelijk kunt maken dat de fout bij hen ligt.

Zet alle gebeurtenissen op een rijtje (op papier) en bel even met ze op om een afspraak te maken met diegene die over de administratie gaat. Volgens mij kan dit heel relaxed opgelost worden onder het genot van een kopje koffie... of een creatine-shake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-07 16:00

FunkyTrip

Funky vidi vici!

En natuurlijk opzeggen, want als je toch nooit gaat... zonde van het geld. Koop dan wat fitness spul voor thuis ;)

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin684
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-11-2021
Ik vind het meer klinken als een poging tot oplichting.
Sportschool en incasso bureau vriendjes van elkaar?

[ Voor 32% gewijzigd door Martin684 op 06-07-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 228929

HenkEisDS schreef op maandag 06 juli 2009 @ 05:39:
Sportschool zal die shit wel via een systeem naar het incassobureau sturen.
Dit is de meest waarschijnlijke methode die vaak word toegepast bij incassobureau's, zo kunnen zij makkelijk een hoop aantal "zaken" inlezen. Ik heb dit zelf namelijk ook een tijd gedaan toen ik als ICT'er. Bij deze methode komen nou eenmaal fouten in voor, meer dan als de factuur handmatig wordt ingelezen.

Mijn persoonlijk advies is toch even bellen met de sportschool, zij kunnen tenslotte het incassobureau weer opbellen en zeggen dat de incasso moet worden ingetrokken. Er gaan trouwens wel vaker dingen mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38

remco_k

een cassettebandje was genoeg

AuC schreef op maandag 06 juli 2009 @ 04:42:
De twee vragen waar ik voornamelijk mee zit:
1) Is het raadzaam contact op te nemen met de sportschool, of kan ik dit verder beter via het incasso bureau afhandelen?
2) Ik verwacht van het incasso bureau wel extra kosten boven de staande rekening van ongeveer €52 euro. Zoals jullie zich kunnen voorstellen, heb ik absoluut geen zin om deze te gaan betalen; bij de €52 euro zit al administratie kosten van de sportschool zelf. Wat kan ik hier tegen doen?
3) Wat is sowieso de beste optie in mijn situatie? (Erg open vraag, maar mocht iemand tips hebben dan zijn deze welkom.)
Dat zijn 3 vragen hoor... 3 halen en 2 betalen heb je bij de sportschool wel, maar niet overal. :P

1) Sportschool opbellen, even telefonisch uitleggen en vragen om het incasso buro te annuleren en indien nodig een afspraak met ze maken om de boel recht te breien.
2) Dat de sportschool de zaken niet op orde heeft, is niet jouw probleem. Tenzij blijkt dat je stiekum wel de facturen / aanmaningen gehad hebt.
3) Optie 1.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Toevallig Fittness First? (Bekend van o.a. TROS Radar, Consumentenbond.....)
Heb sommige sportscholen altijd maar "een beetje vreemd" gevonden. Zo heb ik me ooit, zonder eerst goed rond te kijken, eens willen inschrijven bij de eerste de beste sportschool. Ik ben niet fanatiek, dus een abo voor 1 keer per week was voor mij al heel wat. Alleen moest ik daar alleen al iets van 25 euro betalen aan "inschrijfgeld". Dat vind ik dus gewoon absurd: mensen laten betalen om klant bij je te mogen worden.

Kijk, bij het plaatselijke zwembad doen ze, als je een abo wil, ook zoiets. Maar dan geven ze aan dat je eenamlige administratiekosten moet betalen voor het maken van een pasje. Dat klinkt al heel wat vriendelijker, zeker als je daar 5 euro voor neer moet leggen. Geen probleem, zo'n pasje kost ook geld en 5 euro lijkt mij dan een redelijke vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Fitness First staat bekend als een dubieuze geldhardvesting machine, terwijl ze te weinig waar aanbieden tov de concurrentie en tegelijkertijd merkbaar duurder dan de concurrentie is. Geld uitslaan is mogelijk door het annuleren van een contract erg lastig te maken zodat je lange tijd kan betalen zonder van een dienst te gebruiken. Mensen die onmogelijk de dienst kunnen afnemen, kunnen ook aan een contract gebonden worden en geld uitslaan. De rechtzaken zijn nodig om de macht van Fitness First te bevestigen zodat de rest niet zomaar het juk kan afwerpen. Voor 200 dollar gaan ze dus gewoon tot aan Supreme Court.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
M-Stone schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:13:
Ik vind het meer klinken als een poging tot oplichting.
Sportschool en incasso bureau vriendjes van elkaar?
Ja. Sportschooljongetjes worden vast regelmatig ingeschakeld om oplichters die een verkeerd rekeningnummer doorgeven even te motiveren ;)

Lijkt wel of iedere omgevallen stuiver een poging tot oplichting is vandaag de dag :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AuC
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-04 19:50
Zojuist telefonisch contact gehad met de sportschool en zonder problemen is het voorval opgelost. Ik heb ook even het inschrijfgeld betaald en ben met een bewijs van betaling op zak naar huis gegaan. Overigens scheen de fax nog niet naar het incassobureau te zijn verzonden, dus dat scheelt weer. Ze gaven wel toe dat ze de machine in werking hadden gezet, zonder eerst uit te zoeken wat er allemaal gaande was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:30
Wat is dat toch met sportscholen, dit is al het zoveelste topic in korte tijd erover?

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Pagina: 1