Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Virus in AVI of JPG file verstopt?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu had ik hier nog ergens een AVI file liggen waarvan ik echt niet meer weet of ik deze van een betrouwbare bron heb ontvangen. Het betreft een avi videofile uit 2005 waarvan ik al heb geprobeerd deze af te spelen met Media player classic homecinema, maar er kwam te staan ''Cannot Render the File''. Dat terwijl ik toch echt een hoop codecs heb geïnstalleerd. De player kon de videofile niet afspelen, dus nog 1 keer geprobeerd met VLC, die bleek hem ook niet af te kunnen spelen. Nu maak ik me toch een beetje zorgen nu het misschien een virusfile zou kunnen zijn die misschien is verpakt in een AVI?

Ik weet dat .exe .bat en .com files et cetra een virusscript kunnen uitvoeren, maar zou dit ook kunnen bij AVI files die gewoon worden uitgevoerd door Media player classic? Zou het dan tevens een mogelijkheid om een trojan in een niet werkend JPG plaatje of mp3 file te verstoppen?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 03:07 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Er zijn wel degelijk manieren om foutjes in Windows uit te buiten in plaatjes en andere type bestanden. En volgens mij kun je wel degelijk een stukje code in een JPG stoppen die vervolgens een groter bestand download om die vervolgens uit te voeren. Maar zulk soort lekken zouden allang dicht moeten zitten op je PC.

Als ik jou was, zou ik de bestanden eens openen in een hex-editor en kijken of je misschien herkenbare elementen herkent. Lijkt het wel op een AVI? Of JPEG? (Herkenbaar aan de Magic number.)

• ndsc
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:56
Uiteraard kunnen er fouten in het media programma zitten die eventueel geëxploiteerd kunnen worden door "foute data" in een AVI of JPG. Zover ik weet is dit niet gebruikelijk en vereist een specifieke exploit voor een specifiek programma. Erg kleine kans dus.

De AVI is waarschijnlijk kapot of gebruikt een exotische codec die je toevallig niet hebt staan. Ik zou me niet echt druk maken als ik jou was, zorg er alleen wel voor dat je een viruscanner gebruikt en je je Windows up-to-date houdt.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je wilt weten of het echt een videofile is: http://www.headbands.com/gspot/v26x/GSpot270a.zip

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 06-07-2009 03:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Ongeveer elke file kan een virus/script/fouten benutten bevatten.

Kijk maar eens naar het verschil tussen oude en nieuwe virusscanners(firewall) wat ze toen kontroleerden en wat ze nu kontroleren.
Dus scripts java actievx etc is dus allemaal gevaarlijk, dus ongeveer alles wat je op je pc doet,wat je klikt, website's(website indien gehacked kunnen je pc hacken) etc is gevaarlijk.

Daarom doen nieuwe firewall en virusscanner alles wat je ook maar doet op je pc checken, dus daarom is de pc ook langzaam(zeker indien je pc iets ouder is).

Oorzaak, windows werkt in admin mode, dus alles staat open om te wijzigen door virus/hack.
Dus lees hier op de site hoe je je pc kunt/moet beveiligen.
Daarom is belangrijk om virusscanner, firewall goed te updaten.
Hetzelfde geld voor software, deze moet ook geupdate worden, hier zitten ook vaak beveiligings update's in, en veel mensen doen dit niet updaten.(op zijn minst in de gaten houden waarom er update's zijn voor elk programma en bij beveiligsfouten updaten), voorbeeld hiervan is vlc player hier zaten het afgelopen jaar heel veel fouten in.

In windows(en linux) firefox installeren, hierin de plugin installeren adblock en noscript, dan ben je redelijk veilig, dus internet explorer niet meer gebruiken. Je hebt hierdoor bepaalde dingen geblocked, dus sommige website's werken niet meer goed(is wel veiliger), rechtsonder kun je dit vrijgeven zodat de website goed werkt(bijv telebankieren).

Indien je van bovenstaande verlost wilt zijn, installeer dan linux, dan hoef je alleen de adblock en noscipt te installeren(in firefox). Dus geen virusscanner nodig, firewall bijna niet nodig(normaal niet nodig).
Alle software is gratis en virusvrij en spyware vrij, dus je hoeft ook niet te scanner hiervoor.