Laptop voor MCT richting KDG Belgie 2009

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Ik ga volgend jaar starten in de "Multimedia en communicatietechnologie" richting in KDG België.
Nu had ik graag wat info hierover gehad, meer bepaald over de laptop's.

Nu heb ik een lijst gevonden met de minimale systeemeisen die je moet hebben in de richting.

Geheugen: 4 GB RAM
Harde schijf: min. 140 GB
Grafische kaart: min. 256 MB specifiek videogeheugen
Scherm: 1440 x 900 pixels of meer, min. 15,4 inch schermdiameter
Dual core 2 processor (of gelijkwaardig)
Firewire aansluiting
CD/DVD lezer/schrijver
VGA-aansluiting (eventueel DVI)

uiteraard heb Ik zelf al een lapop en ga ik niet meteen een nieuwe kopen.
Ik heb een HP-DV5-1010eb van ondertussen al 10 maand.

Geheugen : 3gb --> no go
harde schijf : 250gb --> no prob
Grafische kaart : ATI Mobility radeon HD3450 256mb --> Okay
Scherm 15,4inch, 1280x800 --> aiai
AMD Turion 64 X2 2.0ghz --> Okay
Firewire --> okay
CD/DVD brander --> jes
VGA --> jes, en zelf HDMI :)

Dus "probleem" 1 is het geheugen, maar dat zal ik oplossen door up te graden naar 6gb ram. Wat ik trouwens toch al van plan was ;)
Maar dan mijn scherm, ik heb al gevonden dat het mogelijk moet zijn om mijn scherm te laten vervangen naar een 1680x1050 scherm.
Nu is dit natuurlijk wel een pak duurder dan een latje geheugen.

Daarom zou ik heel graag horen van iemand die zelf deze richting doet of deze upgrade zijn geld (minstens 260 euro) waard is. Of is het zo dat ik met mijn 1280x800 al een heel eind kom?
En wordt dit echt gecontroleerd?

Alvast bedankt, Yannick.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:03
Lijkt mij dat 't puur een aanbeveling is; 1280x800 is gewoon bar weinig ruimte en imo een te lage resolutie op een 15.4" scherm.

Voor je opleiding zal 't dan ongetwijfeld handiger zijn om meer schermoppervlakte te hebben, lijkt me heel sterk dat ze je zullen verplichten tot een upgrade; ik zou dus zeggen om 't rustig af te wachten, tenzij je 't geld er zonder meer voor over hebt en bovendien nog een tijd met je laptop verwacht te doen.

Verwijderd

Normaal zijn die specs gewoon een richtlijn voor mensen met niet al te veel kennis waar een goede veiligheidsmarge op gehouden wordt zodat alles zéker draait. Zie bv. het 256MB specifiek videogeheugen wat niks zegt over grafische kracht...

Nu veronderstel ik dat een computer in die specifieke studierichting wel een belangrijk werkmiddel is, maar ik heb er ten zeerste mijn twijfels bij of je die 4GB (ipv 3GB) écht nodig gaat hebben evenals de hogere schermresolutie. Laat staan dat je er een nieuwe laptop voor moet aanschaffen.

Edit> overigens vind ik lichtelijk andere specs terug waarbij het mijn inziens niet eens duidelijk is of het nu specs zijn van laptops die ze zelf gaan aanbieden (zie oa die garantie en verzekering specs), of de aanbevolen specs als je zelf een nieuw toestel aanschaft (dusniet als je er al een hebt):
Om de opleiding MCT te kunnen aanvatten moet je beschikken over een draagbare computer (laptop).
De opleiding MCT verlangt enkel dat je laptop voldoende snel kan werken met de noodzakelijke programmatuur. De student is zelf verantwoordelijk voor zijn laptop.

Hieronder vind je de specificaties voor een nieuwe laptop:

* A-merk
* Dual-core/ Core Duo processor of gelijkwaardig (2 GHz of meer)
* Minimaal 2GB RAM geheugen, gemakkelijk uitbreidbaar naar 4 GB (!!)
* Fire Wire, USB, Ethernet RJ45, VGA-uitgang (eventueel DVI met convertor naar VGA)
* 200 GB HDD (minimaal 120 GB)
* 256 MB DEDICATED video-RAM geheugen
* 15,4 inch scherm, WXGA+
* Wireless access (Wifi, voor verbinding met het draadloos netwerk van de school)
* Windows Vista / XP
* Draagtas / rugzak
* 3 jarig next-bussiness-day-on-site garantie (zie verder)
* eventueel verzekering
Als je dan ook gaat kijken welke software ze vermelden:
o
Microsoft Windows Vista /XP 32 bit (meestal inbegrepen bij je laptop)
o
Microsoft Office 2007 voor studenten
o
Adobe Premiere versie CS3 of hoger
o Adobe Photoshop versie CS3 of hoger
o Adobe Flash Professional versie CS3 of hoger
o
Adobe Dreamweaver of een andere HTML/CSS editor met vergelijkbare functionaliteit
o
Microsoft Visual Studio 2008 (express) - kan gratis verkregen worden via de school bij de start van het academiejaar.
o
MySQL - dit is een gratis product
Dan zie ik geen problemen met je huidige laptop. Een hogere resolutie zal zeker handiger zijn, maar of je het nodig hebt denk ik niet.

offtopic:
Trouwens Visual Studio 2008 is zowiezo gratis te downloaden van Microsoft.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 01:06 ]

• Cleyman
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Alvast bedankt voor de reacties!

Het scherm is idd vrij nipt, maarja goed ik ben het gewoon en zal het wel overleven met deze resolutie :)
De kost is echt te zot voor de meerwaarde die het geeft...

Ik denk inderdaad ook niet dat 3gb veel trager is dan 4gb, maar ik heb wel gelezen dat een verschil is tussen 3 en 6gb ram. En ook aangezien ik graag vannales tegelijk draai. Plus is het ook zo dat vista dit geheugen gebruikt om programma's versneld in te laden, dus het zou zowizo sneller moeten zijn...

En dat van die 265mb video ram geeft inderdaad niet veel aan over de kracht.
Ik besef ook wel dat ik met mijn HD3450 geen top kaart heb, maar Ik denk dat deze kaart wel ruim voldoet voor photoshop, video,.. toepassingen. Ik ben geen gamer dus daarom is het voor mij geen probleem.
En als het echt moet draait het wel nog wat recente games, uiteraard dan niet op high settings ;).

Als er nog mensen zijn die leuke info hebben over de richting, altijd welkom ;)

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10-2025
Even puur kijkend naar de tweede lijst met software, een Vista/XP 32 kan niet eens de volle 4GB ram benutten, laat staan een 6GB mocht je willen upgraden.. en wellicht is er verdere software nodig die daadwerkelijk niet aan de praat te krijgen is onder een 64bits OS (software die niet op de lijst staat)..

Over je scherm en resolutie, dat is meer aan jou persoonlijk. Ik verwacht niet dat een breedbeeld formaat nodig is, maar zoals gezegd, het maakt het allemaal wel weer een beetje overzichtelijker. En met een VGA en HDMI aansluiting kan je altijd nog werken op een grote 2de monitor.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen. Probeer echter eerst wel wat laptops uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van CSL Notebook Buy Guide. Ook de NBBG (te vinden in de CSL) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua notebooks.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.