MSI K8MM-V (7142) schiet in thermische beveiliging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:36

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Allereerst, dit betreft niet mijn eigen pc, maar van een vriendin die ongeveer 60km hier vandaan woont, dus alle details moet ik even uit m'n hoofd doen.

Zij heeft een pc die elk jaar als de temperaturen richting de 30 graden gaan, uitvalt. Een warmte probleem lijkt dus voor de hand te liggen.

Gisteren heb ik deze pc eens bekeken. Er zit een MSI K8MM-V moederbord in, met 512MB geheugen, een AMD Athon64 3000+ (waarschijnlijk een Sempron, maar dat weet ik niet zeker op dit moment) met een standaard Spire socket 754 koeler. Daarnaast zit er een firewire kaartje in, 1 harddisk (sATA) en dvd-brander in.

Een simpel pctje met een 350 Watt Enlight voeding (moet genoeg zijn, ik draai met dezelfde voeding een Athlon 64 X2 4200+ met 3 harddisks, 2 DVD-drivers en een ATI Radeon 4850).

Al na een paar seconden loopt in de bios de CPU-temperatuur op tot 60 graden en blijft daarna stijgen. De CPU fan hoor je duidelijk op vol vermogen gaan draaien en het koelblok wordt te heet om nog aan te raken. Zodra in de bios de CPU-temperatuur de 65 graden bereikt, schiet de pc in een thermische beveiliging (het systeem gaan direct op stand-by, te zien aan de knipperende power LED).

Nu is dus alleen het punt, wat veroorzaakt dit? De koeler zou krachtig genoeg moeten zijn en gezien de temperatuur van het blok is de warmte overdracht ook in orde (voor zover ik gisteren na heb kunnen gaan en heb kunnen testen). Alleen wordt alles onwaarschijnlijk snel heet, te heet. Voor zover ik weet heeft deze pc het eigenlijk altijd al gehad met warme dagen, al lijkt het erger te worden.

Ik heb op google zowel naar problemen met het moederbord als de CPU (niet echt makkelijk, gezien de beperkte gegevens die ik op het moment heb) gezocht, maar niks bijzonders kunnen vinden.

Ik zou graag de processor willen testen in mijn pc, maar vanwege de verschillende sockets gaat dat niet lukken (mijn X2 proc heeft een AM2-socket).

Wie ow wie kan mij (en mijn vriendin) helpen??

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 186078

Hmm, ik ruik verkoolde koelpasta. Smeer nieuwe op, kan een hoop schelen. Of Zalman 7(0/7)00 erop pleuren. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
De koelpasta zag er nog goed uit en er zit zeker genoeg tussen. Sterker nog, vorig jaar had deze pc dezelfde problemen, toen heb ik een enorme berg pasta er juist tussen uitgehaald (er bestaat ook nog zoiets als teveel koelpasta...).
De hitte overdracht lijkt in orde te zijn, het koelblok wordt in dezelfde tijd als dat de processor te heet wordt, ook te heet om nog aan te raken. Dat betekend dat het blok een temperatuur van ruim boven de 50 graden bereikt.

De eerst volgende keer dat ik deze pc weer in m'n handen heb, zorg ik dat ik m'n gereedschap bij me heb, zodat ik ook de temperatuur kan meten van het blok. Maar het gaat me nu even om de mogelijke oorzaken. Zoals ik al aangaf, heeft deze bewuste pc dit in z'n 4 jarige bestaan altijd al vergelijkbare problemen gehad...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-06 22:42
Begin eens met een BIOS reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 308954

Hmm kijk het koelblok is goed na of deze niet vol zit met stof of iets dergelijks daar naast zou je nog een bios reset kunnen proberen wat mij niet het probleem lijkt. Qua koeling zou die gewoon goed moeten zijn aangezien het geen beest van een computer is toch raad ik wel aan bij elke pc sowieso een fan plaatsen aan de achter kant zo dat de warme lucht netjes wordt af gevoerd en niet in de kast blijft hangen. Een goede airflow is het belangrijkste wat een computer kan hebben. Koelpasta blijkt dus ook in orde te zijn. Ik zou dus echt gaan kijken naar stof en in dien mogelijk een andere koeler proberen ik ben zelf geen fan van een standaard koeler voor 15 a 20 euro heb je al een Coolermaster die vrij goed zijn :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Check ook even de condensators op lekken/bolling, hebben deze bordjes ook nog wel eens last van. Mogelijk indien er eentje in het vrm-circuit van de cpu niet fris meer is deze gewoon een te hoge spanning krijgt, maar dat is misschien wel erg vergezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
BIOS reset maakt geen klap uit, het laden van de bios defaults of optimized defaults evenmin. De processorkoeler is verder helemaal stofvrij. Een casefan heb ik wel even aan gedacht, maar daarvoor wordt de processor te snel heet om echt invloed te hebben.

Mijn pc zit in een vergelijkbare kast (een enlight mATX kastje) en een casefan heeft bij mij alleen invloed op de algehele temperatuur, de processor blijft vrijwel even warm. Daarnaast raakt de bewuste pc ook al oververhit met de zijkant open, dus een extra casefan zal niet echt helpen...

De eerst volgende keer dat ik met deze pc aan de slag ga weer, ga ik in ieder geval de thermische koppeling tussen proc en koelblok controleren, dus tips die kant op, dank je, maar dat staat al op m'n lijstje. Maar ik betwijfel of dat het is... Vorig jaar heb ik hier namelijk al naar gekeken, toen de pc dezelfde problemen had.

@Darkproof
Het Spire koelblok dat er nu op zit is vergelijkbaar met de AMD stock koeler, die ruim voldoende is. Aan de capaciteit van de koeler zelf ligt het niet.

@Nielson
Ook dat was het eerste wat mij te binnen schoot, maar helaas, zowel op het moederbord als in de voeding zien alle condensators er gezond uit. Ik ken het probleem (op een eerder eigen mobo heb ik ze zelf al eens vervangen) en ik weet dat de temperatuur dan juist heel veel invloed zal hebben. Maar dit moederbord ziet er gewoon netjes en schoon uit...

[ Voor 14% gewijzigd door deepbass909 op 06-07-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 256488

Ik weet niet of je het voltage handmatig in kan stellen van de processor? En hoe warm word je videokaart en de NB? En wat gebeurt er als je de zijkant openlaat en een tafelventilator eropzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik heb opdracht gegeven eens een tafelventilator in de pc te laten blazen, maar helaas, geen verschil...
Video is geïntegreerd en daar weet ik helaas niet de temp van, even min van de north bridge, al voelde beide niet warm. Mijn pijlen zijn echt volledig op de processor gericht, gezien de snelle temperatuur stijging van het koelblok en de waarde die de bios aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
Als een Athlon64 3000+ of soortgelijk te warm wordt terwijl er een tafel ventilator op blaast is er gewoon iets mis met de koeling van de CPU.

Mogelijkheden:
- Koelpasta (al gecontroleerd)
- CPU of Koeler niet geheel vlak (is te zien aan het spoor van de koelpasta)
- Koeler bedoeld voor lagere TDP dan CPU.
- CPU krijgt standaard veel te hoog voltage.
- Koeler zit vol met stof.
- Fan die op koeler functioneert niet goed.

Een Athlon64 3000+ met goed geïnstalleerde stock-fan wordt @load ongeveer 15 tot 20 graden warmer dan de omgeving in de kast. De meeste kasten worden @load na een tijdje ongeveer 5 tot 10 graden warmer als de omgeving buiten de kast.

Met een tafelventilator op een open kast valt het verschil tussen kast en omgeving weg. Als je CPU dan nog steeds boven de 60 graden uit komt is er toch iets mis met de manier waarop het koelblok gemonteerd is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-06 19:42
Welke kant draait de koeler op? Als je zo'n standaard koeler hebt moet deze naar het mobo blazen om zo de meeste lucht langs de koelvinnen te krijgen. Verder zou het idd zo kunnen zijn dat de voltages te hoog zijn. Test btw trouwens is voor je gevoel of de koeler ook rond de 50/60 graden wordt. Want het kan ook zo zijn dat de sensor gewoon te hoog staat afgesteld. Danwel dat de temperatuur overdracht niet helemaal goed is.

Als de sensor niet goed staat afgesteld, wat mij heel waarschijnlijk lijkt gezien de snelle temp stijging, kun je een bios update proberen danwel handmatig de maximale temperatuur verhogen

[ Voor 25% gewijzigd door Shal-Ziar op 07-07-2009 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja, ik geloof dat dit inderdaad een CPU koelingsprobleem is, en zoals je aangeeft, zelfs dat niet specifiek, maar meer een probleem: De CPU wordt veel en veel te warm. Ik gok dat hij een (veel) te hoge vCore heeft.

Mogelijk dat je een CPU hebt die nieuwer is dan het moederbord 'officiëel' ondersteunt, zeker in die tijd kwam AMD met nogal wat nieuwe-core gebaseerde 'budget' CPU's die een lagere vcore nodig hadden.

Ik denk dat je eerst eens moet uitzoeken: wat voor CPU is het, en wat voor core? Waarop hoort die te draaien, en waar draait hij nu op? Desktop versies van de PGA754 Sempron 3000+ horen op 1.40 te draaien, mobiele versies op 1.20-1.25, en die is ook vrij vaak zo los verkocht als tray-CPU (wat dit waarschijnlijk was, gezien de spire koeler in plaats van een boxed AMD). Staat die CPU nu op 1.5, wat de eerste 130nm clawhammers e.d. standaard wouden, en heb je een mobiele winchester-based core, overvolt je behoorlijk. Je zou de kloksnelheid op kunnen voeren, en een lekkere metalen pijp met LN2 erop kunnen zetten, maar het lijkt me de bedoeling dat hij stock draait met dat kleine luchtkoelertje ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Ik ga mee met het voltage dat te hoog is op de CPU. Aangezien de koeler zelf te heet wordt om aan te pakken, denk ik dat er wel degelijk voldoende hitte overdracht is. Verder gaat de fan te keer, dus dat moet ook goed gaan.

Mijn vraag is of de voedingseenheid wel de juiste spanning geeft? (Te checken in BIOS waarschijnlijk).

[ Voor 10% gewijzigd door Jouke74 op 07-07-2009 10:01 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-06 11:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Een BIOS update wil de herkenning wel eens verbeteren waardoor er ook correcte vcores automatisch toegewezen kunnen worden.
Pagina: 1