[PW] Certificering voedingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bij het filteren van de voedingen is er een optie om op 80plus certificering te filteren. Zou het ook mogelijk zijn om op de 4 kwalitatieve niveau's te kunnen filteren, namelijk 80plus, 80plus bronze, 80plus silver, 80plus gold?

Mocht ik een voeding willen kopen, dan kan ik eerst kijken of er een voeding is van 80plus gold die voldoende power levert, en daarnaast binnen budget is. En eventueel op een lager niveau verder kijken of daar wat van mijn gading te vinden is.

Overigens moet ik nog even kwijt dat jullie door de jaren heen echt een superproduct leveren, waar ik met veel plezier gebruik van maak en steeds verder verbeteren. Top!

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Om daar op aan te sluiten.
Ook een linkje naar het testrapport. Dat moet volgens mij wel mogelijk zijn.

En verder ook:
het aantal ampere op de 12V-lijn(en) zou ik willen zien.
de aantallen van de verschillende kabels zou ik willen zien (pcie-kabels, satakabels, molex...)

Deze info is natuurlijk niet zomaar ingevoerd, maar met een beetje hulp van ons allen is het snel te vulllen. De extra info is eigenlijk noodzakelijk om voedingen te kunnen vergelijken.
500-600-700W zegt tegenwoordig niets meer.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
En? Iemand het met de voorstellen eens/oneens?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik heb de eerste keer dat ik dit topic las een linkje gemaakt in ons eigen forum, voor degene die daar over gaat :) Het antwoord kan nog even duren, maar je wordt niet vergeten ;)

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Zo, duurt even, maar de certificering is inmiddels toegevoegd.

Het probleem is nu het invullen van de specificatie. Op: http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx is een lijst te vinden van voedingen, alleen is dit voor de 115 volt-modellen. Nu bestaat er een verschil tussen efficiëntie van een 115- en een 230-model, dus dit kan niet 1-op-1 overgenomen worden.

Bij deze dus de vraag voor eenieder die een steentje wil bijdragen, de juiste specificatie door te geven middels 'specs verbeteren' op het moment dat hij/zij een voeding tegenkomt waarvan niet de juiste certificering ingevuld is.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

• Megaflix
OCZ en Antec heb ik net doorgelopen en voorzien van de juiste certificeringen. Nu is de batterij van mijn muis op de desktop pc leeg. Over een uurtje of zo dan pak ik de rest van de merken-top-5 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Geweldig, het was me eerder nog niet opgevallen, maar ik zag het net en dit was inderdaad precies wat ik bedoelde.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Alleen nu het probleem. ;)
Het idee is leuk, maar de uitvoering moet nog even worden bijgeschaafd.
Als ik namelijk 80plus aanvink dan neemt die automagisch niet de 80plus brons, silver en gold voedingen mee terwijl dat eigenlijk wel zal moeten. Tenminste als je minimaal voor een 80plus voeding wil gaan lijkt het mij geen bezwaar dat de 80plus brons, silver en gold voedingen er ook tussen staan.
Hetzelfde geld overigens voor 80plus brons minimaal dat 80plus silver en gold ook erbij komen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
-The_Mask- schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 22:34:
Alleen nu het probleem. ;)
Het idee is leuk, maar de uitvoering moet nog even worden bijgeschaafd.
Als ik namelijk 80plus aanvink dan neemt die automagisch niet de 80plus brons, silver en gold voedingen mee terwijl dat eigenlijk wel zal moeten. Tenminste als je minimaal voor een 80plus voeding wil gaan lijkt het mij geen bezwaar dat de 80plus brons, silver en gold voedingen er ook tussen staan.
Hetzelfde geld overigens voor 80plus brons minimaal dat 80plus silver en gold ook erbij komen.
Dat moet ook niet. 80 Plus Bronze staat een stap hoger in de efficiëntielijst dan gewoon 80 Plus. Wel moet 80 Plus Platinum nog toegevoegd worden.

80 Plus tabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Juist wel. 8)7
Als ik een 80plus voeding wil kopen mag het echt ook wel een 80plus Gold zijn hoor als die niks meer kost...

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Opzich heb je wel een punt dat er inderdaad weinig mensen zullen zijn die specifiek op één certificering willen filteren. Een minimum kiezen en dan alles zien wat daarboven valt is wel de meest logische optie.

Het huidige systeem beidt echter volgens mij niet echt een makkelijke manier om daar een hiërarchie in te definiëren. Met specs die gewoon een getalwaarde hebben gaat dat wel en kan je netjes een slider of iets dergelijks gebruiken, maar bij zo'n spec die bestaat uit een lijstje strings waar je uit kan kiezen wordt dat een beetje lastig. Je zult dus voorlopig zelf even alles aan moeten vinken wat aan je eisen voldoet ben ik bang.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 11:04:
Je zult dus voorlopig zelf even alles aan moeten vinken wat aan je eisen voldoet ben ik bang.
Ik kan niet aanvinken helaas dat zou ook een optie zijn, maar nu is het kiezen uit één.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 18:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ah, maar dat is iets wat wel fixbaar is :)

Bij deze kan je nu wel meerdere opties selecteren en ik heb meteen ook even de voorselectie van een update voorzien, zodat die alle certificeringen meeneemt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
-The_Mask- schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 10:56:
Als ik een 80plus voeding wil kopen mag het echt ook wel een 80plus Gold zijn hoor als die niks meer kost...
Ah, het was een dropdown :X Ik gebruik de klassieke filters meestal, dus dat had ik even niet door. Ik dacht dat je bedoelde dat 80 Plus hetzelfde was als 80 Plus Bronze + Silver + Gold (als in: 80 Plus als verzamelnaam voor ze alle drie). Vandaar mijn reactie dat 80 Plus nog onder Bronze zat. Dan zijn inderdaad selectieveldjes wel handiger dan een dropdown met 1 keuze ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
Megaflix schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 17:11:
[...]

Ah, het was een dropdown :X Ik gebruik de klassieke filters meestal, dus dat had ik even niet door. Ik dacht dat je bedoelde dat 80 Plus hetzelfde was als 80 Plus Bronze + Silver + Gold (als in: 80 Plus als verzamelnaam voor ze alle drie). Vandaar mijn reactie dat 80 Plus nog onder Bronze zat. Dan zijn inderdaad selectieveldjes wel handiger dan een dropdown met 1 keuze ja.
Nog 1 klein detail, de bronze, gold, silver opties zijn nu alfabetisch gerangschikt in het keuzelijstje. Ik zou het een stuk logischer vinden als het kwalitatief was gerangschikt, dus:
80 Plus
80 Plus Bronze
80 Plus Silver
80 Plus Gold
Kraan schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:33:
Zo, duurt even, maar de certificering is inmiddels toegevoegd.

Het probleem is nu het invullen van de specificatie. Op: http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx is een lijst te vinden van voedingen, alleen is dit voor de 115 volt-modellen. Nu bestaat er een verschil tussen efficiëntie van een 115- en een 230-model, dus dit kan niet 1-op-1 overgenomen worden.

Bij deze dus de vraag voor eenieder die een steentje wil bijdragen, de juiste specificatie door te geven middels 'specs verbeteren' op het moment dat hij/zij een voeding tegenkomt waarvan niet de juiste certificering ingevuld is.
Daarnaast nog een andere opmerkingen, volgens mij die PSU lijst van 115V gewoon van toepassing hoor. Ik heb er niet overdreven veel verstand van, maar in de 230V lijst staan duidelijk andere typen voedingen (redundant servervoedingen). Wellicht(maar dit weet ik niet) zijn 'onze' voedingen intern ook gewoon 115V(gezien de schakelaar die je vaak hebt tussen 115V/230V) en komt er alleen 1 weerstandje bij wanneer die in de 230V stand staat. (Wanneer je de schakelaar op 115V hebt staan en aansluit op 230V, dan is de stroomsterkte 2x te hoog en brand dat ding door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar huidige voedingen hebben gewoon een spanningsbereik van 90 tot zo'n 250 Volt. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 10 januari 2010 @ 03:09:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt maar huidige voedingen hebben gewoon een spanningsbereik van 90 tot zo'n 250 Volt. :)
Ow eigenlijk heel simpel, de lijst op 80plus website heeft 2 categorien, 115V en 230V. Dit wekt de indruk dat er wij europeanen naar de 230V(internal) lijst moeten kijken, maar dit zijn alleen de server/redundant voedingen, en in de lijst van de 115V(Internal) staan alle consumer-voedingen.
http://www.80plus.org/manu/psu/psu_join.aspx

Die benaming wekt de indruk dat het onderscheidend is van de 230V(internal) voedingen. Met een weerstandje is het vrij simpel om het interne potentiaal verschil te realiseren waar de rest van de componenten in de voeding op is afgestemt, en ik kan me nog goed herinneren dat vroeger de voedingen een schakelaar hadden(niet alle geloof ik) waarbij je tussen 115V en 230V input kon wisselen. Vandaar mijn vermoeden dat consumerlevel voedingen voordat ze verder gaan transformeren en splitsen tussen verschillende voltlijnen van de output, het uitgangspotentiaal-verschil 115V is.
Dit zou een mogelijke verklaring kunnen zijn voor de benaming 115V(internal lijst) op 80Plus.org. Daarnaast is het punt(ff los van deze mogelijke verklaring) dat die lijst van 80Plus.org van 115V(Internal) volgens mij gewoon van toepassing is op de voedingen zoals die in Nederland verkrijgbaar zijn(dit is in afwijking op wat Kraan aangaf.
Daarnaast zijn er wellicht nog wat probleemgevallen(Corsair 750HX/850HX voldeden geloof ik aan de Gold eis, maar Corsair heeft er het stempeltje Silver opgeplakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-07 21:39

Kraan

Veteraan
Tja, erg ver kom ik er ook niet mee. Ik heb van horen zeggen dat de certificering van 115v-modellen niet per definitie opgaan voor 230v modellen.

Volgens mij is 230 volt altijd efficiënter dan 115 volt, dus zou dit in het voordeel moeten zijn van EU-modellen. Hopelijk komt er nog iemand met doorslaggevende info.

De zomerhit van 2011 is Slagroom! Want wie houdt er niet van spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TheInsomniac schreef op zondag 10 januari 2010 @ 11:48:

Daarnaast zijn er wellicht nog wat probleemgevallen(Corsair 750HX/850HX voldeden geloof ik aan de Gold eis, maar Corsair heeft er het stempeltje Silver opgeplakt).
Klopt.
Kraan schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 15:28:
Volgens mij is 230 volt altijd efficiënter dan 115 volt, dus zou dit in het voordeel moeten zijn van EU-modellen. Hopelijk komt er nog iemand met doorslaggevende info.
Klopt ook, maar voor de rest, I don't know :?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Als je er een certificaat bij pakt, dan staat er bij input voltage 115/230 Volts. Nu maakt het volgens mij niet echt uit welke van de twee je pakt, zolang het maar een constante is.

Gevalletje P = U * I volgens mij. Nu ben ik niet helemaal thuis in de wereld van voedingen, maar ik wil een gok wagen. Ze zetten een bepaalde elektrische spanning (U: in Volt) en stroomsterkte (I: in Ampère) op de voeding en meten dan op dat punt het invoervermogen (P: in Watt) wat door de voedingskabel de voeding in gaat. In de volgende schakel doet de voeding zijn werk op 20%, 50% en 100% load en bij die drie loads meten ze dezelfde gegevens aan het uiteinde van de voeding (de computerkant zal ik maar zeggen). De verhouding daar tussen is de efficiëntie. Als je er een gecontroleerde en gemeten 849W in stopt bij 100% load aan de voorkant en er komt aan de achterkant een gecontroleerde en gemeten 695W aan vermogen uit, dan ben je in de tussentijd 18,17% van je vermogen kwijtgeraakt aan warmte en/of andere vormen van energie tijdens het omzetten van 230V of 115V naar 12V, 3.3V en 5V over diverse lijnen. Energie gaat nooit weg, maar verandert hooguit van soort, bijv van kinetische energie in warmte, etc.

In het voorbeeldcertificaat wat ik gaf, stoppen ze er bij 20% load aan de ene kant in: 1,45 Ampère op 115V. 1,45A * 115V = 167W. In het geval van 230V zou het gewoon 0,725A * 230V zijn; ook 167W. Die PF is 0,98 (waarschijnlijk wordt 2% van het vermogen opgenomen door de meter). 167W * 0,98 = 163W. Dat is wat er in gaat aan vermogen. Dan doet de voeding zijn ding en aan na het omzetten komt er uit: 12.1V en 8.7A ; -12V / 0.1A ; 3.3V / 3.8A ; 5.1V / 3.8A en 5.1V / 0.6A. Dat even allemaal U*I doen en je komt uit op 141W. Van de 163W die je er dus in stopte, is er maar 141W uitgekomen. Een efficiëntie van 141/163 * 100 = 86.35%. De overige 13,65% is dus omgezet in een andere vorm van energie dan elektriciteit.

Voor een beter verhaal kijk je op reviews: Tien hoogwaardige voedingen getest, waar Willem niet alleen 10 voedingen test, maar ook en passant even uitlegt hoe ze dat meten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Megaflix op 12-01-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat is iedereen wel bekent hoor. het gaat om dat van TheInsomniac ;)

Wat betreft de review imo geen goede test, maar dat is al vaker gezegd in andere topics. :p

[ Voor 68% gewijzigd door -The_Mask- op 12-01-2010 23:04 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
Ja die discussie had ik ook gelezen in dat topic, dat ging meer over de inrush toch? :) Maar het ging me meer om de tekst aan het begin.
Hoewel de metingen voor de 80Plus-certificaten aan 110V worden gedaan, kozen we uiteraard voor de in Europa gangbare spanning van 230V.
Die 110 zal 115 moeten zijn, maar de 80 Plus certificaten krijg je dus op basis van de efficiëntie bij een spanning van 115V. Dat is gewoon een vaste constante waar ze op meten. Vandaar denk ik dat ze alleen een lijst hebben met consumentenvoedingen van 115V die er aan voldoen, ze meten niet de efficiëntie bij een spanning van 230V. Die servervoedingen zullen misschien native 230V zijn.
Vandaar mijn vermoeden dat consumerlevel voedingen voordat ze verder gaan transformeren en splitsen tussen verschillende voltlijnen van de output, het uitgangspotentiaal-verschil 115V is.
Pagina: 1