[MsOFF 2007] hulp bij cijferlijst formule excel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een juf vraagt om hulp;

Ik heb al veel zelf geprobeerd, maar ik kom niet uit het laatste stuk.
Zoals je in de screenshot kan zien, ben ik met een cijferlijst bezig.

Ik heb het voor elkaar gekregen dat er een percentage wordt uitgerekend a.d.v. een score.
Dan is het de bedoeling dat er wordt gekeken of de leerling in de a, b of c groep hoort.
Aan de hand daarvan moet er in de juiste normeringstabel worden gezocht.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan de formule.

Alvast heel erg bedankt!

http://www.smartboardforum.nl/screenshot.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:27:
Een juf vraagt om hulp;

Ik heb al veel zelf geprobeerd, maar ik kom niet uit het laatste stuk.
welkom juffieesther! hier op GoT zien wij graag je probeersels en de redenering erachter, ook als ze niet de juiste oplossing afleveren.
Zoals je in de screenshot kan zien, ben ik met een cijferlijst bezig.

Ik heb het voor elkaar gekregen dat er een percentage wordt uitgerekend a.d.v. een score.
Dan is het de bedoeling dat er wordt gekeken of de leerling in de a, b of c groep hoort.
wordt dit handmatig ingegeven of de indeling in groep a,b,c ook afhankelijk van de punten?
Aan de hand daarvan moet er in de juiste normeringstabel worden gezocht.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen aan de formule.

Alvast heel erg bedankt!
je wil dus de normering vinden aan de hand van drie voorwaarden : de groep, het startpercentage & het eindpercentage van de normeringsschijf. zorg er best voor dat deze drie voorwaarden 1 tabel staan, in plaats van nu 3 tabellen naast mekaar per groep. de layout wordt dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Groep   startp  eindp   normering
a       95      100     G
a       90      94      GV
'...
b       90      100     G
'...
'...
c       0       70      O
de waarden van deze opzoekingstabel situeren zich dan in het bereik A12:D24, de waarden die je moet teruggeven in de laatste kolom, D12:D24. onderstaande matrixformule voert de multivoorwaardelijke opzoeking uit. de voorwaarden worden gekoppeld dmv de *-operator die binnen een matrixformule 'en' voorstelt : geef waarde terug indien voorwaarde1 EN voorwaarde2 EN voorwaarde3 waar zijn:
code:
1
{=INDEX($D$12:$D$24;VERGELIJKEN(1;INDEX(($A$12:$A$24=B3)*($B$12:$B$24<=D3)*($C$12:$C$24>=D3);););)}
de accolades typ je niet zelf maar worden automatisch door excel geplaatst wanneer je de formule bevestigt met het tegelijkertijd indrukken van CTRL+SHFT+ENTER ipv gewoon ENTER indrukken. deze formule plaats je in e3 en kan je vervolgens gewoon doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt! Ik ben er echt super blij mee, bedankt.
Dat gaat me komend schooljaar veel tijd schelen.

Ga ik gelijk nog een vraag stellen;
Ik wil er iets van een programma van maken zodat andere collega`s het makkelijk kunnen gebruiken. Als ik ze namelijk dit bestandje geef, dan ben ik bang dat de formules niet meer werken omdat ze er in gaan prutsen.

Op welke manier kan ik dit afschermen en zorgen dat ze het in een soort programma allemaal in kunnen voeren?

Bedankt!