Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synchronisatie probleem - dual master

Pagina: 1
Acties:

• bmistiaen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-11 21:56
Ik heb 2 systemen:
- 1 PC Windows 2000 Professional
- 1 Laptop Vista Home Premium
Beide systemen hebben een externe USB disk als backup.

Beiden bevatten een directory D:\Documenten die ik synchroon wil houden, zowel op de PC's als op de USB disks.

Een probleem is dat een file op beide systemen kan gewijzigd worden.
Om dit op te lossen zou ik de file met de meest recente timestamp nemen.

Een moeilijker probleem is wanneer een file verwijderd wordt.
Stel, ik verwijder op PC1, en synchroniseer met PC2.
Wat doe je dan? Verwijder je ook op PC2 of kopieer je de nog bestaande file op PC2 naar PC1 waar hij niet meer bestaat?
Alles hangt af van welke PC je als master beschouwt.
Maar dat wil ik niet.
Beiden zijn master.

De algemene regel zou moeten zijn dat de aktie met de meest recente timestamp geldt als master.
Het enige probleem is dus de DELETE actions, want daarbij heb je geen timestamp. De file is immers weg.

Weet iemand hoe je zoiets kan aanpakken?
Alsook met welke tools? (momenteel doe ik het gewoon met batch scripts).

• Pimmerd
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-11 21:09
Ligt helemaal aan de reden waarom je ze synchroon wil houden.

Als ik het goed begrijp heb je 2 pc's met 2 usb disken eraan die je allemaal synchroon wilt houden, dus je data 4x opslaan? Dan zou ik op de backup usb schijven niks laten verwijderen, dus alleen tussen de computers laten synchoniseren en daarna naar de usb disken. Want als je een bestandje dan verwijderd waar je na 3 dagen achterkomt dat je hem toch nog nodig hebt, is hij ook weg op je usb disken.

Qua tools zou je kunnen kijken naar Rsync/robocopy (om te combineren met batch scriptjes) of Synctoy (grafisch)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

.. of Syncback. Prima tooltje waarin je op precies deze vragen de diverse antwoorden kunt selecteren zoals jij dat wil.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareportal.ru/News/Pictures/May.2005/Syncback.jpg

^ onder het tabblad Advanced zitten die vragen.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• bmistiaen
Pimmerd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 08:43:
Ligt helemaal aan de reden waarom je ze synchroon wil houden.

Als ik het goed begrijp heb je 2 pc's met 2 usb disken eraan die je allemaal synchroon wilt houden, dus je data 4x opslaan? Dan zou ik op de backup usb schijven niks laten verwijderen, dus alleen tussen de computers laten synchoniseren en daarna naar de usb disken. Want als je een bestandje dan verwijderd waar je na 3 dagen achterkomt dat je hem toch nog nodig hebt, is hij ook weg op je usb disken.

Qua tools zou je kunnen kijken naar Rsync/robocopy (om te combineren met batch scriptjes) of Synctoy (grafisch)
Wel, eigenlijk wordt de USB disk van de laptop meegenomen en aan de vaste PC gekoppeld.
Van daaruit moet de synchronizatie dan gedaan worden.
Je kan de USB disk van de laptop dus zien als een soort "travel" disk.
(De USB van de vaste PC dient als vaste backup)

Ik herhaal: Het echte probleem zit 'm in de deleted files. Wie is master?
Eenmaal een file verwijderd werd op de laptop OF op de vaste PC, dan moet hij overal verwijderd worden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom master en slave systeem? Zorg dat wanneer je op de laptop verwijderd hij ook op de USB disk verwijderd. Als je dan op de desktop zit ziet hij dat het bestand niet meer op de USB disk bestaat en verwijder je die ook. Dit werkt zo met bijna elk backup programma dat synchronise gebruikt. Hierdoor is er geen master-slave systeem maar zijn ze gelijkwaardig. Nieuw bestand bij de een is nieuw bestand bij de ander. Deleten bij de een? Deleten bij de ander. Wijzigingen bij de een? Wijzigingen bij de ander.
Onder andere Synctoy van Microsoft werkt zo, doe je eerst een preview en kan je zien wat er gebeurt en dan zal je zien dat een delete op de laptop/desktop zorgt dat hij op de USB ook verwijderd wordt.

Ander systeem is gebruik maken van bijvoorbeeld Windows Live Sync, die synchroniseert direct tussen de laptop en desktop zolang ze maar beiden tegelijk aan staan en een internet verbinding hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Je gebruikt de USB schijf als master?

Enigste verplichting is dat je dan altijd de USB schijf moet gebruiken voor je bestandsbeheer en je synchroniseert in omgekeerde richting naar je laptop of vaste PC ...

• bmistiaen
Tsurany schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:45:
Waarom master en slave systeem? Zorg dat wanneer je op de laptop verwijderd hij ook op de USB disk verwijderd. Als je dan op de desktop zit ziet hij dat het bestand niet meer op de USB disk bestaat en verwijder je die ook. Dit werkt zo met bijna elk backup programma dat synchronise gebruikt. Hierdoor is er geen master-slave systeem maar zijn ze gelijkwaardig. Nieuw bestand bij de een is nieuw bestand bij de ander. Deleten bij de een? Deleten bij de ander. Wijzigingen bij de een? Wijzigingen bij de ander.
Onder andere Synctoy van Microsoft werkt zo, doe je eerst een preview en kan je zien wat er gebeurt en dan zal je zien dat een delete op de laptop/desktop zorgt dat hij op de USB ook verwijderd wordt.
Inderdaad, synctoy werkt, maar niet voor directories. Verwijderingen van directories worden niet overgenomen.
Synctoy werkt bidirectioneel. Deleten bij de een is deleten bij de ander.
(synctoy houdt trouwens een .txt of binaire hidden file bij in iedere directory zodat hij weet wat veranderd is)
Maar bij een synctool zoals bvb robocopy, moet je een source en een destination opgeven.
Is dus niet bidirectioneel.
Als SRC=PC en DST=USB, dan zal een verwijdering op de USB teniet gedaan worden omdat die file nog op PC bestaat, en omgekeerd.

Kent iemand een synctoy alternatief die bidirectioneel kan synchroniseren?
Ohja, het moet werken op Win2000 en Vista, en liefst ook nog bediend kunnen worden via command line (om te schedulen).
Pagina: 1