Toon posts:

ATI 8500 geeft soms schokkend beeld of beeld valt gewoon weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een maandje geleden met oude onderdelen een pc'tje samengesteld dat nog redelijk goed bolt voor mij.
eigenschappen:
ATI 8500 graka (club 3D)
asrock mobo
p4 prescott 2.8Ghz 1Mb L2
voeding maar 300W omdat ik geen betere had.

De pc heeft 3 fans en fancontroller.

De laatste weken kreeg ik ineens af en toe strepen op mijn beeldscherm in windows en 1 keer kwamen er rare kleuren in vierkantjes op en hing het scherm vast en kwam er daarna een error van ATI catalyst.
Ik heb ook al 1 keer voorgehad dat het scherm gewoon zwart werd.
Tijdens games (crossfire en cod2) heb ik ook soms ineens zwart scherm.
Ik heb het scherm al op mijn laptop getest en daar werkt het goed.

Weten jullie of het probleem bij mij graka of voeding zou liggen?

met speedfan krijg ik van spanningen:
VCORE: 1,44V
+3,3V: 3,25V
+5V: 4,73V
+12V: 11,49V
-12V: 0,72V
-5V: 1,94V
+5VSB: 5,23V
VBAT: 0,03V

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2009 21:49 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:21
Weet niet wat voor 300W voeding dat is, maar als het een codegen voeding is, is dat je probleem. Die zijn gewoon niet compatible met Radeon 8500 kaarten :P
Ik heb destijds ook 3 systemen gebouwd met een Radeon 8500. Twee van deze systemen hadden binnen een paar maand problemen, en hadden de genoemde codegen 300W voeding. Symptomen waren de "vertical screen of death", waarbij het scherm vol stond met verticale lijnen.
Een ander probleem met de 8500 is koeling. Ik ken de 8500 van Club 3D niet, wel die van Hercules. Hercules monteert er zo'n lullig rotkoelertje op, deze moet je er gewoon afslopen en vervangen door een 2-3cm hoog passief koelblok.

Verwijderd

Topicstarter
vroeger zat de graka met dezelfde voeding in een pc maar toen slechts een met p4 1.6Ghz 256Kb L2
Ik weet helaas niet of er toen al problemen waren met de graka of niet want ik heb deze pc gekregen toen het mobo defect was.
Ik heb zelf ook gemerkt dat er nogal een lullig klein fannetje op de graka zat en ik zat daar ook aan te denken.
Ik ga waarschijnlijk binnen kort nieuwe graka (Club 3D HD2400Pro ) en voeding van 450W kopen want met de graka die ik nu heb kan ik nog niet de nieuwere games spelen en heb ik ook bij vista en windows geen aero.
Op de graka die ik ga kopen lijkt mij ook een lullige koeling te zitten. http://alternate.be/html/productDetails.html?artno=JBGUM4

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2009 22:05 ]

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:41

CaDje

Framedrops for life

Ik denk dat je radeon te heet wordt, en verwacht geen wonderen van die HD2400pro.

Het is het eigenlijk niet meer waard om een AGP kaart te kopen, mede omdat je CPU ook niet meer echt bijster snel is.

[ Voor 44% gewijzigd door CaDje op 05-07-2009 22:24 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05 23:20
Als het mogelijk is kun je het beste eerst een andere voeding proberen. Mochten daar toch nog problemen mee voorkomen dan kun je denken aan het vervangen van je videokaart. Een tweedehands 9500, 9700 of 9800 zou je al voor minder dan €20 moeten kunnen krijgen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Keb hier nog een Radeon 9600 128MB liggen met een ratelend fannetje (koeler is te vervangen, gebruikt zelfde montage gaten als een NB chipset koeler) if interested ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is voorlopig opgelost.
Ik heb een aantal dingen uit men pc gehaald die vemogen van de voeding haalden en die ik eigenlijk niet nodig had.
Nu valt het beeldscherm niet meer uit maar het is afwachten of hij binnen kort niet terug hervalt.
Pagina: 1