Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Medetweakers,

Ik heb vanmiddag een HPpavilion 3360.nl meegekregen naar huis, om na te kijken. Bij het aanzetten van de PC, is namelijk alleen een continue beep hoorbaar. Omdat deze beep direct na het aanzetten van de computer volgt, ga ik ervan uit dat het een POST foutmelding is.

Nu heb ik gekeken op de HP website, maar daar kan ik niet vinden wat ik zoek: ik heb de kast opengeschroefd (of eigenlijk, het kastje, want het is niet zoveel ;) ) en gezien dat er een phoenix bios op het moederbord zit. Op de website van HP wordt niets gezegd over een 'continuous beep', bij de phoenix bios. (helemaal onderaan de pagina, die lange lijst).

Dat is een soort van vervelend. Nu heb ik geprobeerd om de kast verder te demonteren, om zo alle (flink op elkaar gepropte) onderdelen te kunnen bekijken, maar ik krijg de DVD drive niet uit de behuizing. Dat klinkt heel knudde, en zo voelde ik me ook. Het is namelijk niet de eerste kast die in/uit elkaar schroef. Omdat ik dus geen ruimte kon maken in de kast, heb ik niet kunnen zien wat voor geheugen erin zit, of hoeveel. ook weet ik niet welke harde schijf er in de computer zit, of hoe groot deze is. Dit alles lijkt mij echter van ondergeschikt belang, als ik erachter kan komen waar die ellendige foutmelding (bij wijze van die piep) voor staat.

Ik heb begrepen (de communicatielijnen zijn wat verstoord, de eigenaar zit nu in Turkije, en zijn zuster heeft mij een beknopte uitleg gegeven) dat de computer draait op het standaard meegeleverde vista home premium 32 bits besturingssysteem. Verder schijnt er niets* gebeurd te zijn tussen het moment van wel-werken en dat van niet-meer-werken.

*ja, ik weet dat er bijna altijd iets gebeurd moet zijn, maar het is de eigenaar niet duidelijk wat dat had moeten zijn.

Overige info:
Pricewatch datasheet
Note: Het betreft de pavilion s3360.nl, die ik niet kon terugvinden in het productkoppel schermpje, maar ga er vanuit dat de verschillen tussen de .nl en de gewone s3360 nihil zijn.

Concrete vraag na alle info die ik heb:

Weet iemand wat die piep betekend, of waar ik dat zou kunnen vinden?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Constant piepen in hetzelfde ritme is meestal geheugen dat niet werkt of niet aanwezig is.Verder kan je bij HP tegenwoordig mooie demontage handleidingen vinden, staat bijna dat hele ding wel in beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
Hoe vervang ik de DVD-drive (dus ook hoe je hem verwijderd :P ): http://h10025.www1.hp.com...ule=22494&product=3662378

[ Voor 11% gewijzigd door rorydeleur op 06-07-2009 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorydeleur
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-01 13:16
Volgens de gevonden specs van dit model betreft het een Phoenix Award BIOS, dan zou het een geheugen probleem moeten zijn. Je moet denken aan een losse bank, of eentje die niet meer functioneert.

Specs: http://h10025.www1.hp.com...s&product=3662378&lang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Ik hoop voor je dat het niet hetzelfde probleem is als ik een tijdje geleden had met zo'n systeem.. Zodra ik die toen aanzette gaf ie ook een lange pieptoon, geheugen vervangen, nog hetzelfde, videokaart vervangen, nog hetzelfde. Uiteindelijk bleek het dus het moederbord en heb ik via ebay een nieuw moederbord er voor gekocht.
Reparatie bij HP zou iets van €220,- excl. btw worden (dacht ik, prijs kan iets afwijken), via ebay had ik een "nieuw" moederbord voor een €70,-. Computer was een jaar en 3 maanden oud en bij HP wilden ze dus niet bepaald meewerken om tegemoet te komen. Uiteindelijk degene gebeld van wie dat ding was en die zei gelijk, bestel dan maar dat moederbord via ebay.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een vasthangende toets? Ik heb wel is een laptop gehad die niet wou booten omdat er altijd een toets was ingedrukt. Na het verwijderen van het tobo was het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Bedankt alvast voor alle reacties! Ik zit nu in de bus, dus kan er niets mee nu.. Als ik vanmiddag thuis ben ga ik weer verder met onderzoeken.

Alvast een reactie op IT0056:

Ik zag de datasheet van HP, en ging ervan uit dat een Phoenix bios, en een Award bios twee verschillende waren. In de sheet staat inderdaad dat een continuous beep een geheugenprobleem is, maar dat staat bij 'Award bios', zodoende heb ik er nog niets mee gedaan.

Aanvulling op het eerder gezegde:

Ik heb de kast nu open, en uit elkaar. Ik kan geen vreemde dingen zien, maar de piep blijft. Ik heb de BIOS al een reset gegeven, om uit te sluiten dat daar iets mis in zit. Vervolgens bleef de piep, en heb ik heb geheugen eruit gehaald, en de 2 reepjes afzonderlijk in de twee verschillende bankjes gezet. Nu, dat hielp ook niet. Ik ben helaas ook niet in staat om die ram-reepjes in een andere pc te testen, dus ik loop een beetje vast. Iemand nog een idee?

[ Voor 36% gewijzigd door Pixeltje op 07-07-2009 16:53 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik schop m eventjes omhoog...

met meteen de voglende vraag; Stel nu dat het inderdaad een geheugenprobleem is, en het probleem ligt bij de reepjes, en niet bij het moederbord. Als ik dan de reepjes (per stuk) in een ander moederbord prik, hoe groot is dan de kans dat ik dat moederbord beschadig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-09 15:18
Tenzij je ze zelf er fout indrukt.. zeer onwaarschijnlijk. Als het goed is gaat dat moederbord ook piepen ;) Dan weet je dus dat het aan het geheugen ligt. Als dat systeem wel opstart even memtest op die reepjes draaien. Als dan alles goed is, weet je dat het moederbord kapot is.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Bedankt voor de reactie weer,

Ik heb het probleem nu gelokaliseerd naar de videokaart. Ik heb het als volgt aangepakt: Na het resetten van de bios, en het bios wachtwoord piepte de computer ineens niet meer. Dus ik het ding aangesloten op een beeldscherm, en ja hoor: piepen.

Toen heb ik heb geheugen eruit gehaald, pc aangezet, en kreeg ik een andere piep te horen. Geheugen erin, videokaart eruit: Continue pieptoon.

Ik vermoed, dat die ene keer dat de computer niet piepte, de kaart toevallig even goed in het slot zat, oid. Ik vermoed in ieder geval dat de videokaart opzich verkeerd, of geen contact maakt met het PCI-E slot. Ik heb verder over deze videokaart geen informatie, behalve uit de datasheet van HP, die zegt dat het een Nvidia 7100 moet zijn. Er staat niks op de kaart, noch op de koeler, over merk en type. (wat ik op zich al apart vindt).

Anyway, helaas heb ik ook geen PCI-E slot waar ik die videokaart in kan prikken, noch een videokaart die ik in dit PCI-E slot kan doen.

Dan nog een bevinding:
Op het moederbord zit (achter een zwart kapje wat zegt : don't remove this) een normale VGA aansluiting. Ik vermoed dat die is afgedekt om te voorkomen dat mensen hun monitor in het moederbord prikken, in plaats van in de dedicated videokaart. Echter; als ik die videokaart uit de pc haal, de bios reset, en een beeldscherm aansluit op de meegebakken videochip, heb ik wel de pieptoon, maar geen beeld.

Het lijkt me dat het moederbord me aan het vertellen is dat de videokaart ontbreekt, en daarom weigert beeld te geven op de meegebakken poort. Op zich is dat wel logisch, normaliter wordt er ook OF over de videokaart, OF over de meegebakken chip een beeldsignaal gegeven. Nooit over beiden. Je zou misschien verwachten dat het moederbord automatisch wisselt bij gebrek/aanwezigheid van de videokaart..

[ Voor 0% gewijzigd door Pixeltje op 07-07-2009 22:13 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Je hebt nu dus exact dezelfde situatie als ik had. Ik ga dus steeds meer denken dat ook bij jou het probleem het moederbord is en niet de videokaart of geheugen.
Dat zwarte kapje had ik er ook af gehaald maar ook hier gaf ie toen geen beeld en bleef even goed piepen (toen ik het nieuwe moederbord had geinstalleerd had ik in de bios gekeken naar de video-opties en daar dacht ik te hebben zien staan dat ie automatisch moest switchen tussen pci-express en onboard).

Wat me nog bij het nieuwe moederbord opviel is dat de north/southbridge (ik weet even niet meer welke :p) vrij snel al gloeiend heet werd. Als de aansturing van de videokaart via dat ding gaat en die wordt te warm dan kan ik best begrijpen dat er een hele serie van die systeempjes met het probleem te maken gaat krijgen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 08:16:
Je hebt nu dus exact dezelfde situatie als ik had. Ik ga dus steeds meer denken dat ook bij jou het probleem het moederbord is en niet de videokaart of geheugen.
Dat zwarte kapje had ik er ook af gehaald maar ook hier gaf ie toen geen beeld en bleef even goed piepen (toen ik het nieuwe moederbord had geinstalleerd had ik in de bios gekeken naar de video-opties en daar dacht ik te hebben zien staan dat ie automatisch moest switchen tussen pci-express en onboard).

Wat me nog bij het nieuwe moederbord opviel is dat de north/southbridge (ik weet even niet meer welke :p) vrij snel al gloeiend heet werd. Als de aansturing van de videokaart via dat ding gaat en die wordt te warm dan kan ik best begrijpen dat er een hele serie van die systeempjes met het probleem te maken gaat krijgen.
Ja, daar was ik al bang voor. Het Grootste probleem is dat ik echt niks weet van het appraat, zoals aankoopdatum etc. Ik kan dus wel mailen met HP, en garantie claimen, maar daar kom ik nergens mee, want ik heb geen bewijs. Ik ga de eigenaar nog maar eens flink laten zoeken, en tot die tijd schroef ik alles maar weer terug.

Ik zou graag effe een pci-e videokaartje erin prikken, om te zien wat nu het probleem is. Hoewel het moederbord piept als de huidige videokaart er inzit, en als die er niet inzit. Wat doet vermoeden dat het moederbord overleden is.

(stuurt boze telegram naar eeuwige jachtvelden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Wat mij betreft kan het topic dicht, ik heb met HP gebeld, en gezegd dat ik het raar vind dat het moederbord het na anderhalf jaar begeeft. Ik heb het gegooid op de verwachte levensduur van een computer, zoals in de wet gesteld op ongeveer 3 jaar. Deze HP zit op de helft, dus op zijn minst uit clementie, danwel om gewoon de wet te volgen, zou HP een gooi kunnen doen naar een leuke deal, of gratis reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Wat was de reactie van HP bij jou op dat voorstel dan? Iets in de vorm van " _O- bekijk het maar"?
Zo kwam de persoon waar ik toen mee sprak in ieder geval over toen ik het had over dat het belachelijk was dat het al zo snel defect was en dat de reparatieprijs totaal niet in verhouding stond met de aanschafprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
FlipFluitketel schreef op zondag 12 juli 2009 @ 15:15:
Wat was de reactie van HP bij jou op dat voorstel dan? Iets in de vorm van " _O- bekijk het maar"?
Zo kwam de persoon waar ik toen mee sprak in ieder geval over toen ik het had over dat het belachelijk was dat het al zo snel defect was en dat de reparatieprijs totaal niet in verhouding stond met de aanschafprijs.
ik zou je liever een Dm sturen, maar ik geloof niet dat ik kan vinden hoe dat moest (het is lang, lang geleden dat ik een direct message stuurde:P)

Anyway, als HP dat doet, gaan ze naar mijn beleving in tegen de opvatting van de wet in deze, dus ik vermoed dat ze er op zijn minst even goed over denken. Ik heb al eerder zo'n gevecht gevoerd met HP, maar dat ging over een iPaq 6815RW, waar zij maar 1 jaar garantie op geven, terwijl de wet voorschrijft dat op telefoons, afgesloten bij een abonnement, 2 jaar garantie geboden moet worden. Het principe van 'de aanhouder wint' ging hier absoluut op. Ik wilde mijn telefoon liefst vervangen, maar minstens gerepareerd, en dat hebben ze gedaan.

Mijn verwachting is dat ze dat nu ook gaan doen bij deze Pavilion. Overigens weet ik uit mijn hoofd niet welk artikel van de wet die verwachte levensduur verklaart, maar dat heb ik natuurlijk opgezocht en meegestuurd;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
DM zul je eerst moeten inschakelen in je voorkeuren via http://gathering.tweakers.net/forum/preferences, dan bij het onderdeel "Privacy" een vinkje achter "Direct messages" zetten. Als het goed is zie je dan Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/dm.gif staan onder de gebruikersnaam (tenminste, bij de mensen die DM aan hebben staan (en bij jezelf zie je het ook niet :+)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B4tman_DH
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:44

B4tman_DH

To the Bat.....

Ik heb nu een klant met precies hetzelfde probleem!

Morgen HP maar even bellen
Pagina: 1