Ervaring met 10meter HDMI kabel en 1080p/60?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:20
Over kwaliteit/prijs verhouding en lengte van HDMI kabels is veel tegenstrijdige informatie op internet te vinden. Ik begrijp dat het ook afhankelijk is van de apparatuur die aan beide kanten van de kabel zijn aangesloten.

Daarom ben ik op zoek naar personen die ervaringen hebben met een HDMI kabel van 10 meter of langer di ehet op 1080p60 goed doen. Ik zou graag willen weten welke kabels dit zonder problemen aankunnen voordat ik een miskoop doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn PC heeft geen probleem met een 10m DVI kabel naar de TV. Ook niet met de 7,5m HDMI die ik nu gebruik en ook niet op 1080p/60 (hoewel ik vrijwel altijd 1080p/50 gebruik). Dus dat werkt.

Maarrr... mijn Samsung kabeldecoder geeft met beide kabels niet eens beeld. Ook mijn Pioneer DVD speler vindt het wat te lang worden. Alle genoemde apparaten werken overigens prima met een kabel van 2,5m. Dus ja, er is een verschil van apparaat tot apparaat.

Als de lengte echt noodzakelijk is en je weet geen andere oplossing, dan kun je altijd een versterker tussenkoppelen of helemaal overgaan op wat anders, 2x UTP Cat.6 bijvoorbeeld gekoppeld aan een omvormer. Die omvormer is duur, de kabel spotgoedkoop. Zie bijv. bij Intelix (Google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

10 meter moet niet een probleem zijn, in principe is een normale kabel prima, zolang het maar geen superdunne budgetkabel is (een beetje isolatie kan geen kwaad).

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Hier ligt een budgetkabel van 15 meter (kostte 30 euro) en die geeft al het beeld perfect door. Of je hebt perfect signaal, of je hebt geen signaal. Daar tussenin zit niks, hoe duur je kabel ook is. Ik zou het overigens niet willen omschrijven als super dunne kabel.

Enige probleem van de budgetkabel was dat de connector wat minder kwalitatief aan de kabel verbonden is, waardoor die een keer los is getrokken toen ik de computer naar voren trok. Gevolg was dat we een nieuwe kabel moesten kopen. Gewoon weer een zelfde budgetkabel gekocht, maar nu niet meer de schroefjes vastgedraaid op de poort achterop de computer.

[ Voor 17% gewijzigd door Ras op 06-07-2009 04:04 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zit nog wel ietsje genuanceerder in elkaar dan puur wel/geen beeld. Vanwege de enorme datastroom bij 1080p/50 (of /60) kan er bij een mindere kabel echt wel eens een bitje omvallen zonder dat het hele signaal breekt. Dat is op je televisie dan te zien als witte 'vonkjes' in het beeld.

De vuistregel voor digitale kabels: zoek de goedkoopste kabel die een perfect beeld levert op jouw apparatuur bij de door jou gewenste lengte en resolutie. Zodra het beeld storingsvrij is, hoef je geen duurdere kabel meer te kopen.

Je hebt dus niets aan andermans adviezen over bepaalde merken of typen kabel. Het hangt sterk van je apparaten af. Zoek gewoon een bedrijf in de buurt waar je mag ruilen.

Bij flinke lengtes kan het trouwens best zo zijn dat je dan toch op een wat duurdere kabel uitkomt dan de allergoedkoopste, vanwege betere afscherming of zuiverder koper waardoor de kabel net wat langer kan zijn zonder storing. Wees niet verbaasd als je apparatuur bij langere lengtes helemaal geen beeld meer levert.

Het idee dat een duurdere kabel altijd beter beeld oplevert kun je met digitale kabels gelukkig vergeten. Dat stamt nog uit de analoge tijd. Veel verkopers proberen je natuurlijk wel een 1m HDMI kabel van 60 EUR in de maag te splitsen, maar op die lengte voldoet een kabel van 5 EUR meestal ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
Het probleem is een beetje dat ik dit nu aan het uitzoeken ben voor iemand die zijn huis aan het verbouwen is.

Op dit moment ligt de muur open en kan hij vrij makkelijk een HDMI kabel wegwerken. Hij heeft zelf nog geen HDMI apparatuur om mee te testen.

Ik denk dat waarschijnlijk de beste optie is om een buis in de muur weg te werken zodat je naderhand nog de kabel kan vervangen. Want zoals jullie al aangeven is of de kabel wel of niet werkt van zoveel factoren afhankelijk dat dit op voorhand niet te voorspellen is.

Belachelijk eigenlijk dat hier geen officiele tests voor bestaan nu heb je de situatie dat je een kabel koopt maar of hij goed functioneert is een kwestie van uitproberen. Daar zouden ze in een hoop branches toch niet mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer één van de vele leuke kanten van deze hobby...

Als die kennis de muur nog open heeft liggen, zou ik zelf voor zo'n omvormer gaan waar ik het eerder over had. Een HDMI kabel laat zich nauwelijks 'trekken' en je zit ook nog met die aangegoten stekker. Dan liever 2 cat.6 kabels. Die apparaatjes hebben nog meer handigheidjes, zoals het opvangen en doorsturen van IR signalen. Met het oog op de multimedia mogelijkheden van steeds meer tv's zou ik er nog een derde UTP kabel bij trekken voor een gewone netwerkverbinding.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
HDMI over UTP kabels is wellicht een goed idee. Ik zag dat je die converters al hebt vanaf 50 euro (Marmitek).

Op zich zou hij zo'n setje dan pas kunnen kopen als hij ook daadwerkelijk HDMI gaat gebruiken maar nu alvast de UTP kabels in de muur wegwerken.

Bedankt voor de tip ik zal het doorgeven.
Pagina: 1