• Pranger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:09
Hallo beste medetweakers,

Ik zit een soort van met een probleempje, in me systeem zit een sapphire HD3870 en die wordt naar mijn mening veels te warm.
Momenteel word hij idle 70 graden en load kan hij wel 95 graden worden :|.
Dit gebeurt op klokfrequenties van 769 mhz op de coreclock en 1126 mhz op de memory clock, oftewel dit zijn dus gewoon de standaard klokfrequenties. Het systeem heeft ook wel op 49 graden idle gelopen maar dit was doordat de videokaart normaal standaard terug klokte naar 300 mhz als hij niet hevig in gebruik was, maar onder load werd hij alsnog 95 graden.

Dit is me systeempje:
Case - Antec 300
Mobo - Asus P5Q
CPU - E8400 @ 4.3ghz
Geheugen - G.Skill 4GB
Harddisks - 1x Samsung Sata schijfje & 1x Seagate IDE schijfje
Voeding - OCZ StealthXstream 600Watt
Videokaart - Sapphire HD3870

Airflow zal niet het probleem zijn denk ik, ik heb een 120mm fan achterin een 140mm fan op top en 2x een 120mm fan aan de voorkant. De 120mm achterin en 140mm bovenop zijn intake fans en de 2 fans voorop outtake. Airflow is van achter naar voor omdat ik de Corsair H50 heb voor me CPU en de radiator zit achterin gemonteerd en die prefereert dat er van achteruit de case lucht naar binnen wordt gezogen in de radiator.
(Ik heb ook de airflow anders om gehad, dus van voor naar achter en de toen waren de temps hetzelfde)

De fanspeed van de videokaart staat momenteel op 80% dus dit zou ook geen probleem op moeten leveren, die 20% extra zal hem niet naar een normale idle temperatuur helpen. Ook zitten er geen kabels in de weg die de airflow zouden kunnen blokkeren en de hardeschijven zitten onderin gemonteerd .

Ook denk ik niet dat de sensoren kapot zijn want ik heb al verscheidene keren een BSOD onder het gamen waarschijnlijk door een te warme HD3870. :'(

Een klein vermoeden zou misschien zijn omdat ik me case een soort van gecasemod heb. er zit nu een window in het zijpaneel en dus geen optionele sidefan meer.

Hier een fotootje van het systeempje misschien kunnen jullie er wat mee

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/05/1246813927-520.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/05/1246813976-050.jpg

Alvast bedankt voor jullie hulp :)

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Draai je voeding eens om, zodat de fan bovenaan zit ;) zo kan de warme lucht weg!
Ben zelf wel benieuwd of dat iets uithaalt eigenlijk, maar normaal moet het wel iets schelen.

[ Voor 36% gewijzigd door diedazz op 05-07-2009 21:24 ]

Get Airflow, save the world.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

je hebt idd weinig afvoer van warme lucht voor je videokaart. misschien die pci slotplaatjes dr uit halen en daar n 80 of 92mm fan vastzetten met wat tierips?

aan de andere kant, mijn 4870 werd idle al 90 graden, en load 120. puur door slecht fan management, dat heb ik opgelost door eerst de fan wat harder te zetten in software, en daarna door de kaart met water te koelen :P maargoed..

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Volgens mij blaast de HD3870 naar voren, dus heeft weinig nut.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:11

CaDje

Framedrops for life

diedazz schreef op zondag 05 juli 2009 @ 21:22:
Draai je voeding eens om, zodat de fan bovenaan zit ;) zo kan de warme lucht weg!
Ben zelf wel benieuwd of dat iets uithaalt eigenlijk, maar normaal moet het wel iets schelen.
Volgens mij moet je je voeding idd omdraaien, want de fan zit aan de onderkant? Zo ja, dan is dit slecht voor de koeling van de voeding zelf.

Wat de videokaart betreft, het is wel een kleine koeler die erop zit. Misschien de stock koeler vervangen voor een Zalman of Arctic koeler ?

• Pranger
Systeempje is in elkaar gezet bij salland (toen ik nog niet echt ervaring had met bouwen :p) dus dacht van laat die voeding maar lekker zo zitten, vond het zelf ook al beetje raar om eerlijk te zijn maar er zit wel ruimte tussen de voeding en de case.

Maar ik zal eens proberen de voeding om te draaien dat zou inderdaad wel eens beter kunnen zijn.
En ja misschien toch maar eens voor een after market cooler kijken :)

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Ik denk dat het verstandig is om de fan achterin en bovenop outtake te maken ipv intake. Warme lucht gaat naar boven dus die kan je beter naar buiten laten blazen. Ook afzuiging aan de achterkant is beter voor de afvoer van warmte van je videokaart en cpu. Een airflow van voorkant/onderkant -> achterkant/bovenkant is beter dan omgedraaid, zoals je het nu hebt installed volgens je beschrijving.

Och, ik zie dat je op de achterkant een radiator hebt zitten... hmm dan wordt het iets lastiger, maar je blaast iig nu warme lucht je kast in, ipv eruit.

[ Voor 37% gewijzigd door MicGlou op 05-07-2009 23:35 ]

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Ik heb 2x die HD3870 gehad, 2x kapot gegaan en rma gedaan omdat de core doorgebrand was, nu een Arctic Accelero Twin Turbo opgezet, stressed niet warmer als 50 graden.

• Pranger
Vandaag heb ik de voeding om gedraait en 2 van die pci slotjes eruit gehaald.
Schijnbaar heeft dat flink geholpen wat ik niet had verwacht dus bedankt voor jullie hulp!
stressed is hij nu 76 graden geworden wat toch wel een redelijke temperatuur vergeleken met de 95 graden.

Momenteel heb ik hem terug gezet op de functie dat hij automatisch naar 300mhz clock als hij idle is maar ik zal ook eens proberen op stock voltage te houden! Eerst maar even potje gamen ^^

edit: iets te vroeg gejuigd hij is al een keer naar 90 graden geschoten schijnbaar alleen gpu-z had dit niet geregistreed en HWmonitor wel

[ Voor 13% gewijzigd door Pranger op 06-07-2009 22:36 ]

Pagina: 1