Ontvangstkwaliteit T-Mobile / HTC Touch Diamond2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:21
Onlangs ben ik overgestapt van Vodafone naar T-Mobile - en overgestapt van een Nokia E50 naar een HTC Touch Diamond2.
Probleem wat ik heb: regelmatig binnenshuis verbindingsproblemen met T-mobile. Geen GSM verbinding, kan zelfs geen SMS-jes versturen.

Locatie: Nieuwegein, vlak onder Utrecht. Volgens de kaart van T-mobile hoor ik hier gewoon goed bereik binnenshuis te hebben.

Het probleem kan, lijkt mij, aan twee dingen liggen:
1) T-mobile slechte ontvangst hier binnenshuis;
2) HTC Touch Diamond2 (in elk geval mijn exemplaar) ontvangt slecht op de T-Mobile frequentie.

Uitsluiten dus. De Nokia E50 heb ik hier gewoon nog en gisteren een prepaid SIM-only Vodafone pakketje gekocht om mee te vergelijken.

Hier begint het verwarrend te worden:
  • Nokia E50 met T-Mobile SIM: display geeft halfvol bereik, 3 a 4 van de 7 streepjes. Programma Celltrack geeft echter wisselende getallen, 0% signal als de telefoon op de bank ligt, dan weer ruim 50% en ook wel bijna 100%. Zwaait alle kanten op. Grafiekje laat die schommelingen ook mooi zien.
  • HTC Touch Diamond2 met Vodafone SIM: display geeft maar 2 streepjes bereik. Via de service mode kan je meer info krijgen - echter weet ik niet goed hoe ik die getallen moet interpreteren: RSSI=18, NCell Info1 "45 -102dbm", NCell info2..6 geen info ("0 0dbm"). Ook hier weer erg wisselend - zojuist is de boel ingestort naar RSSI=1 en geen NCell Info.
  • Nokia E50 met Vodafone SIM: display geeft weer volledig bereik. Celltrack geeft weer wisselende getallen - 50%, 71%, 43%... vooralsnog lijkt het beter: iets stabieler, zeker geen dips richting de 0%.
  • HTC Touch Diamond2 met T-Mobile SIM: RSSI waardes vergelijkbaar, 17 op dit moment. NCell Info1 " 1004 -100dbm", NCell Info2..7 geen info. En ineens valt het signaal weg: RSSI dipt naar de 1, geen NCell info. Even later weer terug.
Bovenstaande maakt het voor mij alleen niet duidelijker. Wat moet ik precies met die RSSI en NCell Info getallen? Wat voor getallen zou je mogen verwachten? Er wordt wel geroepen dat T-Mobile een mindere kwaliteit netwerk heeft, maar voor ik bij T-mobile ga klagen wil ik dat liefst wel goed kunnen onderbouwen.

Ik heb helaas voor Windows Mobile nog geen vergelijkbaar programma als CellTrack gevonden - er was wel iets in ontwikkeling, maar kan geen bruikbare download meer terugvinden. Iets als NiceTrack zou hetzelfde moeten doen, maar werkt niet goed (display info is onleesbaar) op mijn telefoon.

Iemand tips hoe ik nog duidelijker kan achterhalen of dit een provider of telefoonprobleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 23:20

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica