CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Verwijderd
Printer sharen kan zowel met whs als met 2003 gewoon printer installeren en dan rechtermuisknop en sharen op de printer driver. Als je met AD werkt hem laten opnemen in de AD.
Virusscannen zal je toch clientside moeten doen ben ik bang. Bestaan wel dingen voor maar voor zown klein netwerk zwaar overbodig.
Nu de vraag: Dude, why? Voor de kick.
Jammer dat dit nog niets is
[ Voor 14% gewijzigd door Joseph op 05-07-2009 18:34 ]
Verwijderd
Wellicht doe jij iets fout, want ISA is mijns inziens een prima, toegankelijk pakket (en bovendien de enige firewall die nooit exploited is). Ben nieuwsgierig welke "problemen" jij op doelt.Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:25:
Firewall kan je in combinatie met ISA doen maar das echt een ***** pakket van Microsoft. Als het werkt is het mooi maar als eenmaal de problemen beginnen maak dan je borst maar nat.
Printer sharen kan zowel met whs als met 2003 gewoon printer installeren en dan rechtermuisknop en sharen op de printer driver. Als je met AD werkt hem laten opnemen in de AD.
Virusscannen zal je toch clientside moeten doen ben ik bang. Bestaan wel dingen voor maar voor zown klein netwerk zwaar overbodig.
Virusscannen over het netwerk kan wel, maar volgens mij moet evengoed op elke desktop een client worden geinstalleerd. Bovendien is het financieel gezien geen optie voor thuis lijkt mij.
Verwijderd
Kan met zowell Kaspersky als met diverse andere pakketten maar zoals je zegt. Finacieel gezien nogal overkill.
Sef24 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:32:
En ik wil verder gaan experimenteren met een 19' inch kabinet met daarin 19' servers.
Denk je ook aan de stroomrekening? Dit soort plannetjes zijn leuk, maar als Eneco/Nuon de rekening stuurt ga je wel anders denken
Verder: De TS heeft het over een PC die niks staat te doen.
Kijk dan naar de minimale hardware vereisten van je OS naar keuze en wat je daarmee kunt bereiken.
Uit de virusscan vraag kan je al afleiden dat je weinig ervaring hebt met de wat meer gebruikelijke Workstation/Enterprise produkten die diverse AV leveranciers hebben. Die kunnen bijna allemaal ook netwerkdrives scannen.
[ Voor 36% gewijzigd door alt-92 op 05-07-2009 18:59 ]
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Vergeef me dat ik het nut van een rackmount dan niet zo zie als je het over gewone desktop shizzle hebt
ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device
Waarom dan normale hardware gebruiken ?Sef24 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:58:
Als ik 3 rekken in een kabinet heb zitten, met 3 keer een AMD Athlon X2 45Watt, en een 3x 200Watt voeding gaat dat niet echt aantikken lijkt me
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Maar stel ik neem WHS en zet daar een enterprise beveiligingspakket op dan moet ik ook op de client pc softwar installeren maar is deze lichter als de gewone consumenten beveiliging want ik heb geen zin in vertraging van de pc's daarom het liefst van server draaien.
De server komt er toch wel zeker omdat ik het makkelijk vind om de server te kunnen bereiken van af BV school. Daarom lijkt WHS het beste bij ons passen
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
WHS en een Enterprise-level AV lijkt me nou weer niet de meest ideale combinatie in verband met bijvoorbeeld een management console & database die je daarvoor vaak nodig hebt.
En wat wil je dan doen vanaf school met je server?
oke ik zal even gaan kijken wat er allemaal op het gebied van servers mogelijk is.alt-92 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:39:
Bepaal nou eerst eens wat je precies wil, ga uitzoeken met welke middelen je het verste komt, en kijk dan wat er overblijft?
WHS en een Enterprise-level AV lijkt me nou weer niet de meest ideale combinatie in verband met bijvoorbeeld een management console & database die je daarvoor vaak nodig hebt.
En wat wil je dan doen vanaf school met je server?
en welke software er allemaal bestaat.
Ik wil vanaf mijn school gewoon toegang hebben op mijn schijven van de server zodat ik geen usb sticks meer nodig heb want iedere keer weer met zo'n usb stick heen en weer vind ik ook niks en de kans bestaat dat je die weer kwijt raakt.
Printer aansluiten kan op elk OS, gewoon printer delen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Kan dat op jouw school uberhaupt wel?the squaler1 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:42:
Ik wil vanaf mijn school gewoon toegang hebben op mijn schijven van de server
Verder heeft Winkiller958 in "[WHS] Windows Home Server ervaringen topic" je ook al het één en ander verteld, maar of je daar ook zelf nog wat onderzoek naar hebt gedaan vraag ik me dan wel een beetje af...
[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 05-07-2009 19:48 ]
dat weet ik eigenlijk niet want ik moet nog uitvinden hoe het dan in zijn werk gaat en dan kan ik pas zien of dit mogelijk is.
Maar ter info ik zit op het ROC MBO. en kunnen via het internet alle websites op
Ik heb hier wel wat meer info over gezet en dan met name bij de virusscanner leveranciers maar daar werd ik niet veel wijzer van. Vandaar dit topic
[ Voor 16% gewijzigd door the squaler1 op 05-07-2009 19:50 ]
Dan gebruik je de logging en de tracing niet goedVerwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:41:
Ik werk zelf in de ICT en kom erg vaak problemen tegen met ISA. Als het eenmaal draait en alles is goed ingesteld werkt het als een zonnetje. Maar als je problemen krijgt met bepaalde rules zijn dan mag je je borst wel nat maken. Antans dit is mijn ervaring. Mijn mening als het alleen om verkeer blokkeren is gooi dan ISA eruit en gooi bijv een Zyxell ertussen als firewall.
Kan met zowell Kaspersky als met diverse andere pakketten maar zoals je zegt. Finacieel gezien nogal overkill.
En Kaspersky KOS thuis is Heel Tof
@de TS elke OS will do voor simpel filesharing over het internet.... waarom moelijk doen bouw een SFTP of FTP server op..... Kan Utrorrent folders uitlezen op .torrent files?
Dan is het nog makkelijker.
Alles over poort 80 ja. gooi je je software pakketen over een ander poortje dan 80 dan kan je het vergeten. (op het roc dan)the squaler1 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 19:49:
[...]
dat weet ik eigenlijk niet want ik moet nog uitvinden hoe het dan in zijn werk gaat en dan kan ik pas zien of dit mogelijk is.
Maar ter info ik zit op het ROC MBO. en kunnen via het internet alle websites op
Ik heb hier wel wat meer info over gezet en dan met name bij de virusscanner leveranciers maar daar werd ik niet veel wijzer van. Vandaar dit topic
In mijn ogen zijn er maar heel weinig situaties waar je een server OS wilt runnen voor een thuis bak. Bijna alle zaken die je zou willen doen kun je prima met een client OS doen. WAMP, ICS, SMB, RDP, FW.
Windows XP, Vista, 7, Ubuntu Desktop etc. kunnen ontzettend veel zaken prima doen.
De limitatie van 10 workgroup connections van windows clients zul je in bijna geen enkele thuis situatie bereiken.
Naar mijn mening pruts je met "servers" in een virtuele omgeving om kennis op te doen. Wanneer je je thuis bakkie wilt gebruiken en hem aan internet gaat hangen maar je niet weet wat je doet ben je een security risico. ook zul je waarschijnlijk je bak slopen en dus vaker reinstall moeten doen, wat naar mijn mening niet de bedoeling lijkt van een thuis server waar je al je spul op zet en beschikbaar maakt voor al je clients. Maargoed, dit is mijn visie, ieder zijn ding...
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Verwijderd
Ik zelf draai al geruime tijd een homeserver die ook als webserver geld. Begonnen met windows xp die om de dag vast liep. Op dezelfde hardware liep ubuntu linux niet vast. Bovendien had ik geen gezeur met hackers virussen den dergelijk (en ja daar krijg je last van). Een simpele ubuntu install doet wonderen. Heeft ook mogelijkheid tot printer delen/samba/firewall en is een stuk veiliger. Bovendien kun je heel makkelijk een webserver van maken.Razwer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:06:
Waar ik me altijd zo over verbaas is die knulletjes die een "server" op willen zetten en dan aan de slag willen gaan met gekke server OS-en.
In mijn ogen zijn er maar heel weinig situaties waar je een server OS wilt runnen voor een thuis bak. Bijna alle zaken die je zou willen doen kun je prima met een client OS doen. WAMP, ICS, SMB, RDP, FW.
Windows XP, Vista, 7, Ubuntu Desktop etc. kunnen ontzettend veel zaken prima doen.
De limitatie van 10 workgroup connections van windows clients zul je in bijna geen enkele thuis situatie bereiken.
Naar mijn mening pruts je met "servers" in een virtuele omgeving om kennis op te doen. Wanneer je je thuis bakkie wilt gebruiken en hem aan internet gaat hangen maar je niet weet wat je doet ben je een security risico. ook zul je waarschijnlijk je bak slopen en dus vaker reinstall moeten doen, wat naar mijn mening niet de bedoeling lijkt van een thuis server waar je al je spul op zet en beschikbaar maakt voor al je clients. Maargoed, dit is mijn visie, ieder zijn ding...
Mjah ik noem ubuntu ook in mn lijstjeVerwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 00:42:
[...]
Ik zelf draai al geruime tijd een homeserver die ook als webserver geld. Begonnen met windows xp die om de dag vast liep. Op dezelfde hardware liep ubuntu linux niet vast. Bovendien had ik geen gezeur met hackers virussen den dergelijk (en ja daar krijg je last van). Een simpele ubuntu install doet wonderen. Heeft ook mogelijkheid tot printer delen/samba/firewall en is een stuk veiliger. Bovendien kun je heel makkelijk een webserver van maken.
Ieder heeft zn smaak qua OS alleen is een windows server OS in mijn mening overkill voor 99 van de 100 thuis situaties. Dat probeerde ik duidelijk te maken. Met een beetje kennis van zaken kun je een windows bak prima virus vrij houden trouwens.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Ik kan hier weinig anders op zeggen dan 'epic #care', wat kan het jou schelen dat mensen het leuk vinden iets anders te proberen? Is dat nu werkelijk zo enorm erg? Mensen vinden het leuk iets nieuws te proberen of met iets nieuws wat ervaringen op te doen. Draai zelf ook server OS en het werkt gewoon prima.Razwer schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:06:
Waar ik me altijd zo over verbaas is die knulletjes die een "server" op willen zetten en dan aan de slag willen gaan met gekke server OS-en.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Wat betreft het os heb ik dus de volgende keuzes:
- Ubuntu (Nooit mee gewerkt)
- Windows xp,vista of 7 (met alle 3 ervaring)
- Windows server 2008 (ook nog nooit mee gewerkt)
- Windows Home Server (Wel ervaring mee)
Over de beveiliging heb ik ook de volgende opties open staan
- Eset Smart security 4 Business Edition
- Kaspersky.
Over de printer gesproken dit is wel duidelijk maar denk niet dat deze op Ubuntu gaat werken.
Ik ben nu dus eerlijk gezegd het overzicht kwijt geraakt. Want er zijn zoveel mogelijkheden.
Mij zelf leek whs in eerste instantie een mooi os. Deze biedt alle mogelijkheden die ik zoek.
En nu dat ik toch weet dat ik bij de beveiliging met clients moet gaan werken zal deze software vast ook wel gaan werken op WHS.
Want voor de beveiliging ga ik in eerste instantie voor Eset hier heb ik al ervaring mee.
Dat is toch niet iets van home server? Windows 2000 + uTorrent doet toch precies hetzelfde?the squaler1 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 18:14:
IHet liefst zou ik met Home Server werken omdat deze meer functies bied zoals:
- Utorrent.
- Via website server toeganglijk.