Toon posts:

Opzetje: Compatibiliteitsdatabase

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een hele tijd aan het fantaseren over een nieuw systeem. Echter steeds als ik denk dat ik DE configuratie te pakken heb en me hier in ga verdiepen, blijkt dat bijvoorbeeld een VGA-kaart niet in de kast past, of dat een CPU-heatsink te hoor is voor een kast. Verder lees je nog al eens, dat de CPU-heatsink een RAM-module raakt. Nu heb ik inmiddels een paar dingen gelezen die al dan niet gaan passen en kwam ik op het idee om die kennis centraal op tweakers.net te zetten. Het is dan de bedoeling dat iedereen die zin heeft om mee te werken, deze database up to date te houden, zodat er naar verloop van tijd snel gekeken kan worden "passen onderdeel 1,b,x,t en 8 (oid :D) bij elkaar."

Heeft dit zin denken jullie? Hoe is dit het best te realiseren? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Ondoenbaar. Er zijn werkelijk miljoenen combinaties en die ga je nooit allemaal bij elkaar krijgen. Voor de meeste dingen heeft men gelukkig standaarden opgesteld. Voor de rest heb je compability lists bij de fabrikanten...

Er zijn gewoon zoveel factoren die tot in het diepste detail gaan. Geloof me, die wil je niet allemaal in 1 lijst hebben, want zelfs zo'n lijst wordt een ramp om duidelijk te houden. Als je er al mee aan de slag wilt dan moet de opzet in ieder geval goed zijn. Maar ik geeft het, helaas, weinig kans. Het is gewoon immens groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Van gelimiteerd nut ook. Jouw hele probleem is op te lossen door gewoon een computer te kopen die al in elkaar gezet is in plaats van moeilijk te doen. M.a.w.: het zelfde als wat de rest van de wereld doet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:52
CyBeR schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:27:
Van gelimiteerd nut ook. Jouw hele probleem is op te lossen door gewoon een computer te kopen die al in elkaar gezet is in plaats van moeilijk te doen. M.a.w.: het zelfde als wat de rest van de wereld doet.
Je bedoelt, wat de hele wereld minus minstens de helft van de tweakers.net bezoekers doet?

Laten we anders de losse hardwarecomponenten ook maar meteen uit de pricewatch schrappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Xander op 05-07-2009 17:33 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ GENETX:

Dat klopt, maar het zou een begin zijn om bijvoorbeeld mensen die de BBG aanschaffen of degene die daar net iets van afwijken, te vragen of die hun ervaringen centraal in een topic zetten. Of in ieder geval van veelgebruikte componenten aan te geven wat wel en wat niet past.

Vorrbeeld: De CM690 is een pupulaire kast, de scythe Mugen is een populaire cooler. Het is niet ondenkbaar dat er meerdere mensen zijn die dat willen combineren. Echter, de bovenste fan in het zijpaneel vervalt hierdoor. Er zou dan in een centraal topic (of het coolermaster topic, als dat al bestaat) aangegeven kunnen worden (in de OP bijvoorbeeld) dat dat niet gaat.

@ Cyber:

heb je gezien op welke site je zit?

@hierboven:

+1

Het lijkt mij gewoon zonde dat de uren research die sommige mensen doen, compleet verloren gaan wanneer dat systeem in elkaar staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2009 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 11:57

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:33:
@ GENETX:

Dat klopt, maar het zou een begin zijn om bijvoorbeeld mensen die de BBG aanschaffen of degene die daar net iets van afwijken, te vragen of die hun ervaringen centraal in een topic zetten. Of in ieder geval van veelgebruikte componenten aan te geven wat wel en wat niet past.
Het zou mij niet verbazen als er 10000 of meer verschillende combinaties op Tweakers rondlopen. Hoe wil je zo'n topic nuttig en doorzoekbaar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

heb je gezien op welke site je zit?
Een site met ongeveer 100k accounts waarvan ruwweg de helft op de een of andere manier actief waarvan een klein deel het leuk vindt om dit soort onzin uit te zoeken en daar veel tijd en geld aan te besteden.

Het kost veel meer moeite om een dergelijke database in elkaar te draaien en die up-to-date te houden dan het waard is voor de hoeveelheid mensen die er iets aan zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Brons:

Dat was dat ook de vraag. Het is niet de bedoeling dat het een alwetende database wordt. Het is de bedoeling dat meerdere, courante onderdelen al dan niet passen/samenwerken. zoals in mij voorbeeld. Het is dus ook alleen nuttig om te posten als iets *NIET* past.

@cyber:

waarom onzin? heb je enig idee hoe frustrerend het is om iets te kopen, wat dan niet fysiek blijkt te passen? Je wil op dat punt toch mensen behoeden om dezelfde fout te maken? wat is er dan makkelijker dan even in ofwel een centraal topic, of in het desbetreffende producttopic te melden "zus en zo past niet"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:44:
waarom onzin? heb je enig idee hoe frustrerend het is om iets te kopen, wat dan niet fysiek blijkt te passen? Je wil op dat punt toch mensen behoeden om dezelfde fout te maken? wat is er dan makkelijker dan even in ofwel een centraal topic, of in het desbetreffende producttopic te melden "zus en zo past niet"?
Dat laatste gebeurt nu waarschijnlijk al wel. Een topic is echter iets heel anders dan een database, qua opzet én qua doorzoekbaarheid.
Het is dus ook alleen nuttig om te posten als iets *NIET* past.
I disagree. ;) Wat meer zekerheid dat iets wél past is toch ook fijn? :)

Het lijkt me een tof plan, ik zou zeggen: ga je gang. :+ Ik ben het alleen wel met CyBeR en GENETX eens dat zoiets opzetten niet erg simpel gaat worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 16:51

LauPro

Prof Mierenneuke®

GENETX schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:23:
Er zijn gewoon zoveel factoren die tot in het diepste detail gaan. Geloof me, die wil je niet allemaal in 1 lijst hebben, want zelfs zo'n lijst wordt een ramp om duidelijk te houden. Als je er al mee aan de slag wilt dan moet de opzet in ieder geval goed zijn. Maar ik geeft het, helaas, weinig kans. Het is gewoon immens groot.
Dit vind ik een beetje overdreven. Als je uit gaat van basisconfiguraties, bijvoorbeeld een ATX-kast, dan weet je bijvoorbeeld al welke moederborden erin passen (ATX, mATX etc). Tevens weet je hoeveel 5,25" bays je hebt etc. Eventuele opties als USB-poorten voorop kan je qua headers configureren.

Vervolgens is het gewoon mogelijk om op basis van moederbord een maximum aantal CPU's, het juiste geheugentype (is al een configurator voor) en een videokaart te selecteren.

Je weet het aantal plekken voor harde schijven, eventueel kan je een optie geven om harde schijven met brackets op te hangen.

Vervolgens zijn er nog wat PCI-slots over voor andere losse kaarten, waar je ook weer opties voor kan geven.

Je moet gewoon wat warnings inbouwen dat als mensen 'rare' configuraties gaan maken (bijvoorbeeld 4 TV-kaarten) dat dat wel eens incompatibiliteit kan leveren ivm aanwezige IRQ's e.d.. Al hoewel dat op modernere borden al wat minder speelt dan vroeger.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik noem het onderzoeken of iets past geen onzin, ik noem 't besteden van veel tijd en geld aan het zelf in elkaar kwakken van een pc onzin als je bij Dell of HP of whatever een goedkoper apparaat kan kopen die wel past, met garantie op 't hele ding en die vaak nog beter performed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Vorrbeeld: De CM690 is een pupulaire kast, de scythe Mugen is een populaire cooler. Het is niet ondenkbaar dat er meerdere mensen zijn die dat willen combineren. Echter, de bovenste fan in het zijpaneel vervalt hierdoor. Er zou dan in een centraal topic (of het coolermaster topic, als dat al bestaat) aangegeven kunnen worden (in de OP bijvoorbeeld) dat dat niet gaat.
Dus je wilt het ook nog eens over meerdere topics verspreiden? Dat is al helemaal niet te doen. Daarbij help je het voorbeeld gelijk om zeep. Scythe heeft zelf namelijk ook topics lopen waar te vinden of te ontdekken valt of iets past of niet. Dus dat topic voor de hele wereld is al beter als een topic voor een paar fanatieke tweakers.

Verder, hoeveel tweakers denk je dat de tijd nemen om na de aanschaf nog wat te doen. Daarnaast wordt de BBG, inclusief de systemen als samengesteld met componenten die passen/samenwerken. Laat staan een update te geven als iets wel werkt na een bios update oid?

For the record: Ik zou het heel handig vinden mits goed opgezet. Ik ga je niet tegenhouden, desnoods host je zelf een wiki ofzo. Met een link je sig en onze FAQ's uiteindelijk heb je dan alsnog wel het resultaat. Maar ik ga je niet helpen, heb wel andere dingen te doen ;)
LauPro schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:48:
Vervolgens is het gewoon mogelijk om op basis van moederbord een maximum aantal CPU's, het juiste geheugentype (is al een configurator voor) en een videokaart te selecteren.
Welke? Toch niet die van Alternate mag ik hopen :X . Die laatste slachten we al in de BBG Aanschaf-topics omdat die gewoon bij lange na niet compleet is.

Wat doe je als een BIOS update uitkomt? Of check je anders alleen op socket (FAIL!)? Wat doe je met RAM en nieuwe ram. Wat doe je met latjes die aanvankelijk een te grote capaciteit hadden maar na een update wel werken? Dat is waar ik op doel: Je kunt de basis wel opzetten, maar er komt nog minstens, zo niet meer, werk achteraf door het up to date houden.

De ervaring in de BBG Aanschaf-topics en voorheen is dat iedereen wel heel veel info in zijn kop heeft. Samen met de specs van de fabrikant komt de juiste info er zo uitrollen en vaak ondersteunen een aantal andere mensen datzelfde. Die database, verspreid over een aantal breinen, is sneller, meer up to date en overzichtelijker ;)

[ Voor 48% gewijzigd door GENETX op 05-07-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ xander:

Ik bedoelde een database nogal ruim, niet per sé centraal. Dat zou helemaal mooi zijn, maar inderdaad ondoenbaa

@ cyber

Dan is iets dergelijk duidelijk niets voor jou. Ook prima.

@Genetx

Als je bijvoorbeeld in de BBG topics kijkt, of het aantal reviews wat men produceert, dan verwacht ik stiekem toch wel een redelijke respons.

Algemeen:

Het is echt niet zo dat ik de meest exotische setups in kaart wil hebben, maar meer basaal. Standaard onderdelen, die ondank dat ze standaard zijn, niet werken/passen. Het was ook niet het plan om een complete configurator te maken. Het lijkt mij handiger om bij alle hoofdtopics onder hardware een sticky te maken over het betreffende onderwerp wat al dan niet past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:34

neliss

h00t h00t!

Ik vind dit een goed idee!

Ik ben zelf op zoek naar een nieuwe cpu-heatsink en twijfel welke van die grote blokken op mijn mobo passen, het zou heel makkelijk zijn als hiervoor een lijst zou komen.

Denk ook dat veel tweakeraars hiervan gebruik zullen gaan maken als ze met een kleine handeling hun combo's kunnen toevoegen (kan geintegreerd worden in de pricewatch), of dat je een request kan doen naar bepaalde combo's (zonder een topic te hoeven openen).

Ik zag overigens dat op het forum van scythe al dergelijke lijsten woorden bijgehouden voor hun heatsinks, hier is veel animo voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Scythe en Thermalright hebben dat soort lijstjes inderdaad al. Qua moederbordcompatabiliteit. Qua behuizing wordt het misschien lastiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

GENETX schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:49:
Welke? Toch niet die van Alternate mag ik hopen :X . Die laatste slachten we al in de BBG Aanschaf-topics omdat die gewoon bij lange na niet compleet is.
Zodra dit een open source-achtig project gaat worden zal die vanzelf completer worden, of Tnet moet het als service aanbieden.
Wat doe je als een BIOS update uitkomt? Of check je anders alleen op socket (FAIL!)?
Socket-generatie-selectie? En eventueel voor experimentele borden uitzonderingen maken.
Wat doe je met RAM en nieuwe ram.
Je weet toch welke soorten en configuraties bij bepaalde chipsets horen?
Wat doe je met latjes die aanvankelijk een te grote capaciteit hadden maar na een update wel werken? Dat is waar ik op doel: Je kunt de basis wel opzetten, maar er komt nog minstens, zo niet meer, werk achteraf door het up to date houden.
Kwestie van versioning gebruiken in je database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
LauPro schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:14:
Socket-generatie-selectie? En eventueel voor experimentele borden uitzonderingen maken.
FAIL!

Dat is dus wat ik bedoel. Wat doe je met een keurig AM2 bordje? In theorie kan de AMD Phenom II X4 955 er op, in theorie, maar als er geen BIOS is.... En what about alle AM2+ borden die geen 125/140W kunnen leveren?

Er is zoveel meer dan enkel je socket en je chipset. Bedenk wel dat zo'n lijst echt fail-save moet zijn in principe. Fouten zitten er altijd in, maar het mogen er niet te veel zijn.

Realiseer je wel dat er echt extreem, maar dan ook extreem, ja echt extreem en om het er door te drukken extreem _veel_ mogelijkheden zijn.

Overigens, tbh, zou ik dit niet via GoT doen. Als je het al start, regel een domein en een host. Start een wiki oid. Ik wil vanuit de CSL best meehelpen om het initiatief te pushen/stimuleren. Maar als je het in het engels an onafhankelijk van GoT doet kun je waarschijnlijk een veel uitgebreidere en up to date database opbouwen. Daarbij, meer publiek is meer reclame inkomsten.

En die eerste € 0,02 heb je maar weer in de pocket ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

GENETX schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:44:
[...]
Dat is dus wat ik bedoel. Wat doe je met een keurig AM2 bordje? In theorie kan de AMD Phenom II X4 955 er op, in theorie, maar als er geen BIOS is.... En what about alle AM2+ borden die geen 125/140W kunnen leveren?
Uhm dat is wat ik bedoel met 'socket-generaties'. Dan heb je dus een AM2-955-AMD-P2X4, AM2+ en AM2+-125 AM2+-140 socket. Per CPU moet je dan aanvinken welke socket-generaties van toepassing zijn. Waarschijnlijk zijn hier gewoon termen voor, of zoals ik zei socket-versies (versie 1.0 doet geen 125 W, versie 1.5 wel etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je de boel omkeert is het ineens een stuk handiger te beheren ;)

Oftewel, als we iets zouden ontwikkelen (bijv een uitbreiding van de huidige system specs) waar je in kan aangeven wat in ieder geval zeker weten werkt (want je hebt het zelf), dan is het wellicht alsnog bijna net zo bruikbaar. Een extra toevoeging als "dit onderdeel werkte niet samen met dat onderdeel, dus daarom zit ie nu niet in mijn systeem" maakt het dan helemaal af.

Sowieso is dit niet iets wat in "topics" moet, er zal een bruikbaar invoer- en opzoeksysteem voor moeten komen. Een plek waar gebruikers zulk soort informatie wellicht verwachten is in de pricewatch, of iig een muisklik bij een product vandaan.

De content zal alleen beheersbaar zijn als het een "community effort" betreft, of om maar een hype-woord te gebruiken "social content" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Eigenlijk bedacht ik me gister nog iets. Sure, zo compleet als ik het eerst voor ogen had wordt het natuurlijk niet. Maar als we het integreren in de Pricewatch dan hebben we al een gigantische database van producten die zijn toegoevoegd bij reviews onder "getest met". Daarbij kunnen er ook de hele database met computersystemen van tweakers gebruiken.

In die zin kan het in ieder geval een leuke meerwaarde bieden aan de pricewatch. Zeker als je een optie toevoegt om dit soort info toe te voegen bij een product zoals ACM al aangaf. Misschien juist in beide richtingen: werkt wel/niet met xxx.

Helemaal mooi zou zijn als mensen hun boodschappenlijstje/winkelmandje kunnen importeren als systeem. Dan is het voor de mensen een kwestie van 1 of 2 klikken vanuit een BBG Aanschaf topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:06

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sinner2stroke heeft een goed idee. Het had niet gehoeven om meteen erg fanatiek in technische onmogelijkheden te denken, terwijl die mogelijkheden juist erg goed aanwezig zijn dankzij onze uitgebreide productdatabase en de systeemspecs ;) .
Oftewel, als we iets zouden ontwikkelen (bijv een uitbreiding van de huidige system specs) waar je in kan aangeven wat in ieder geval zeker weten werkt (want je hebt het zelf), dan is het wellicht alsnog bijna net zo bruikbaar.
Ik zou het omkeren en er standaard vanuit gaan dat alle producten in een systeem compatible met elkaar zijn. De gebruiker kan waar nodig aangeven dat een product (zonder modificatie) incompatible is met een ander product. Tevens kan hij dit doen voor producten buiten zijn sysspecs. We hebben al 250.000 producten in de sysspecs die een mooi begin maken.

In de Pricewatch zou de gebruiker bij het bekijken van een product een melding kunnen krijgen over de compatibiliteit van het product met producten uit zijn systeemspecs of winkelmand.
Pagina: 1