Moederbord met snelste "bios gedeelte"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
We willen allemaal natuurlijk zo snel mogelijk opstarten. Ik vind dat iig erg belangrijk. Ben nu van twee normale sata disks als bootdevice in raid 0 overgestapt naar een enkele velociraptor, omdat deze geen eigen bios nodig heeft.

En het is inderdaad bloedsnel nu. Zowel windows als osx start als een dolle. Echter valt het nu op hoe enorm lang het buis gedeelte duurt bij het opstarten. Eerst dat lelijke splash screen, dan allerlei zelf tests, het duurt me allemaal veels te lang. Heb alle mogelijke tweaks al uitgevoerd om de boel te versnellen (Asus p5k), maar ik vroeg me af of er bepaalde typen/merken bios zijn die echt significant sneller zijn dan de mijne / andere gangbare biossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:41

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

kan je niet in je bios instellen dat die testen mag overslaan ofzo?

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zou eens kunnen kijken naar Coreboot - dat is een BIOS-vervanger die zeer snel booten toestaat. Alleen is het niet ondersteund door de meeste mobobakkers, dus het draait op maar weinig borden, en dat zijn vaak niet de nieuwste.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thx Dion, zoiets zocht ik inderdaad. Helaas zit mijn mobo er niet bij. Daarbij zoek ik een moederbord die standaard in deze fase erg snel is. Ik dual boot OSX en Windows, dus wil liefst alles zo standaard mogelijk houden. Is het niet zo dat bijv. Gigabite bordjes sneller zijn dan Asus bijvoorbeeld (ik noem maar wat)? Of hebben ze allemaal vergelijkbare bios firmware+chip?

Vind het echt doodzonde al die tijd steeds voor niets wachten.

@ Appel: heb al het mogelijke al uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het verschil tussen moederborden van dezelfde merk kan al snel groter zijn dan het gemiddeld verschil tussen merken. Ik zou echt per bord kijken als ik jou was. Probleem is dat boottijd zelden tot nooit in reviews genoemd wordt.

Mijn eigen gevoel is dat je beter kunt kijken naar low-end borden dan high-end borden. Extra features kosten tijd, terwijl performance puur door chipset bepaald worden. Deze redenering tot in het extreme doorvoerend kom je uit bij borden van pakweg PC Chips of Asrock. Of die ook daadwerkelijk sneller booten durf ik niet te zeggen, maar het is allicht het kijken waard...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Mijn Intel Asus en Gigabyte moederborden zijn allemaal even traag, maar de moederbordjes die ik heb van AMD van dezelfde fabrikanten zijn wél snel. En daar zit hem de vork in de steel:

De randhardware. De Intel plankjes moeten twee raidcontrollers laden (een PATA jMicron, blijkbaar geen PATA in de chipset zelf meer?), en een SATA, van Intel. Beiden zijn ze niet snel, zeg maar gerust traag. En ik denk dat ze trager zijn als ik daadwerkelijk schijven in een Array er aan ga hangen. Mijn AMD780G en 790 plankjes hebben alleen de AMD Raid controller, die wél erg snel is, PATA lijkt daar gewoon via de gewone POST te gaan. (wat bij jou achter een splash screen zit).

De gewone POST is eigenlijk niet het erge, de ramp zit hem in de 'extra hardware'. Je zou kunnen kijken hoezeer je dat kan beperken tot één of geen controller.

Wat ook wel eens vertragend wil werken is een complexe bootsector, zeker bij 'klassieke' harddisks kun je dat erg gaan merken. Ik weet niet hoe je multiboot, maar misschien is het te overwegen om dat te versnellen door een meer 'spartaanse' hardware matige oplossing te nemen, zoals gewoon een harddisk wissel. De reden dat ik dit zeg, is dat het bij mij bijvoorbeeld vaak 2-3 seconden kon duren totdat de W7 boot manager geladen was toen ik nog multibootte met Vista, maar nu ik Vista gedumpt heb, is het gewoon instant dat invliegende W7 logo (wat nog steeds stoer is). M'n experiment-bak draait een grub-je, dat is relatief gezien al helemaal traag met laden, zeker als je het ook nog mooi gaat maken.

Maar over je vraag: Qua Intel plankjes kan ik je niet zozeer een aanraden, zowel mijn X38 als P45 plankje hebben gewoon twee RAID-Biossen erbij te laden die beiden traag zijn. De AMD plankjes doen het een stuk beter (en bieden duidelijker de keuze tussen SATA Raid of SATA-Legacy, wat de hele Raid BIOS helemaal uitzet), en zijn een stuk sneller, maar zullen de compatibiliteit met je Hackintosh setup breken, om maar te zwijgen over je mogelijke onwil om méér dan alleen een nieuw Mobo aan te schaffen (gok zo dat je met een AM2+ of AM3 systeem niet je oude LGA775 CPU wil gebruiken, en misschien wil je ook wel een stillere koeler dan een boxed beestje, en koelers met die rot drukpinnen werken nou eenmaal niet zo goed samen met zo'n geniaal AM2/2+/3 bracket)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wel, ook plankjes met een Intel cpu erop kunnen snel zijn; het SLI plankje van MSI met de Nvidia chipset erop (650?) bootte als een speer. Heerlijk plankje en ook nog lekker goedkoop. Het was ook idd een standaard plankje met niet teveel toeters en bellen.

Wat je zegt over die RAID-biossen vind ik vreemd; die hoef je nml. niet te gebruiken. Zo zet ik de Jmicron controller altijd uit; die is toch ruk. Daar hoef je dus geen opstartijd mee te verliezen.

Ook je opmerking dat de AMD plankjes sneller zouden zijn slaat kant nog wal; lees je de reviews weleens ?
De ICH10 (r) van Intel zet zo'n beetje de standaard qua performance.

[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 06-07-2009 13:44 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja ik knikker alles wat ik niet gebruik uit op mijn pc... gewoon in de bios.
Scheelt me 2 sata controllers, een ide controller en een scis controller.
PXE staat ook uit ,scheelt ook fors.

Vervolgens gewooon korte escape tijd voor grub (1 seconde) , en that's it.
Quickboot uiteraard ook aan.

offtopic:
Jammer alleen dat 10gb memcheck niet snel is...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Precies. Gewoon alles uitzetten wat je niet gebruikt scheelt al een hele boel. Vooral RAID uitzetten als je het toch niet gebruikt en ook als je het wil gaan gebruiken zou ik liever voor een software based raid gaan; veel flexibeler en mee te nemen naar een totaal andere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Madrox schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:47:
Precies. Gewoon alles uitzetten wat je niet gebruikt scheelt al een hele boel. Vooral RAID uitzetten als je het toch niet gebruikt en ook als je het wil gaan gebruiken zou ik liever voor een software based raid gaan; veel flexibeler en mee te nemen naar een totaal andere pc.
Of gewoon een fatsoenlijke raid kaart. Ook mee te nemen, en als je het niet nodig hebt trek je hem uit je pc (of koop je hem uberhaupt niet).
Over snelheid gesproken trouwens....

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een losse raid-kaart is eigenlijk alleen interressant bij RAID 5/6 levels. Maar ik zei het alleen omdat hij het boot-process snel wil doorlopen. Met een losse RAID-kaart krijg je er zo 15 a 30secs extra boottijd bij, daarom noem ik express hardware-raid niet ;-)

ps: je raid-kaart kan kapot gaan, dan heb je ook een probleem. Software-raid werkt op elke chipset, elk mobo waar je maar datzelfde OS op kan installeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 07-07-2009 05:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hmm, hoeveel seconden doet het mobo van de TS er over dan?

Ik heb hier een verse install gedaan die in 35sec van powerknop naar loginscherm komt.
Asus P5QL-E + OCZ Vertex SSD. Bloederig rap...
RAID staat wel ingeschakeld trouwens ivm RAID1 storage array, en de JMicron PATA controller staat aan ivm de DVD drive.

Ik denk dat het sowieso raadzaam is om eens naar een SSD te kijken als bootdisk. Velociraptors zijn snel, maar worden ingemaakt door SSD's.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

35 sec "bloederig rap?"

* dion_b herinnert zich z'n oude P60 nog die vrolijk in 15 sec DOS en daarna Win 3.11 opstartte

Probleem van TS is nadrukkelijk niet het laden van OS, maar het doorlopen van de BIOS statusschermen. Dat los je niet met een SSD op :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 12:17

DaRoot

Some say...

Misschien geen topper qua merk, maar merk bij ons op de TD dat de systemen met Asrock boards veel sneller door de POST heen lopen dan andere merken.. (o.a. Gigabyte en Asus)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn oude MSI K8Nnogwat (P45 dacht ik) is bijzonder snel, als je de onboard raid uitschakelt en overige bootopties ben je zo door de coldboot post heen. Mijn nieuwe Asus voor mijn Phenom is enorm stuk trager (790 chipset), zeker de raidcheck tov mijn oude setup op de MSI is zeker een paar seconde trager.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Laatst online: 17-07 01:45
Hoe minder exotisch het moederbord qua OC-opties, des te minder checks er allemaal plaats hoeven te vinden pre-POST.

Idem qua detecteren van zaken. (Auto-detect van bijvoorbeeld HDD's etc).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is meer waarom moet je zo snel op willen starten? Doe je dat 20 keer per dag dan?
Mss is hibernate of standby een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:57

Umbrah

The Incredible MapMan

Verwijderd schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:40:
De vraag is meer waarom moet je zo snel op willen starten? Doe je dat 20 keer per dag dan?
Mss is hibernate of standby een idee.
Hij had het over een multiboot tussen OSX en Windows, ik gok dat hij vaak wisselt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtualisatie / Emulatie is dan ook een optie. VMware integreert tegenwoordig goed in het OS. Je kunt gewoon een Apple-programma in een Windows-omgeving draaien of andersom. Je merkt er als eindgebruiker bijna niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

dion_b schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 10:20:
35 sec "bloederig rap?"

* dion_b herinnert zich z'n oude P60 nog die vrolijk in 15 sec DOS en daarna Win 3.11 opstartte

Probleem van TS is nadrukkelijk niet het laden van OS, maar het doorlopen van de BIOS statusschermen. Dat los je niet met een SSD op :o
Dat vind ik idd erg rap om van de powerknop tot login te komen. Weinig machines die dat na doen, inclusief een RAID array.
Houd voor de lol maar eens een stopwatch bij de gemiddelde PC, ik durf te wedden dat het je hard gaat tegenvallen hoe lang het normaliter kost, en dat je dan wel ziet dat 35 seconden praktisch niks is voor een modern systeem met een zwaar OS.

Ik vind het trouwens een sterk verhaal dat jij een Pentium 60Mhz in 15 seconden vanaf de powerknop tot in Win3.11 krijgt. Machines van toen gingen echt niet zo snel door de POST heen en het laden van DOS incl muisdriver en CDROM driver duurde al langer dan een minuut vanaf de powerknop. (en iig de muisdriver had je nodig om Win3.11 te draaien tenzij je alles met je keyboard wou gaan doen)
Heb hier zelf ook een fair share aan pentium classic systemen gehad en geen enkele die kon wat jij omschrijft.

Anyway, wat betreft POST van een PC is er weinig wat te optimaliseren valt. Je kan RAID uitschakelen en als je een recente intel plank hebt met een losse IDE controller er op kan je die IDE controller nog uit zetten en een SATA DVD drive nemen.
Verder zoveel mogelijk checks uit zetten (halt on error checks op none zetten b.v.) en overbodige hardware (serial en paralel poorten uit) uitschakelen, maar daarmee is alles gedaan wat je kan doen.
Veel sneller als 25 seconden tot aan de login van je OS is volgens mij niet te doen.

Hardware virtualisatie is dan wss nog wel de beste optie, maar ook daar heb je een beste brute bak voor nodig afaik.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet overdrijven hé .. ik had tot voor kort een 486DX33 staan en die was na de powerknop echt wel binnen een halve minuut in DOS. Sterker nog .. de POST duurde verreweg het langst. DOS zelf laden, met muisdriver en Norton Commander is een kwestie van een paar seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30

GieltjE

Niks te zien...

McKaamos schreef op dinsdag 07 juli 2009 @ 08:27:
Hmm, hoeveel seconden doet het mobo van de TS er over dan?

Ik heb hier een verse install gedaan die in 35sec van powerknop naar loginscherm komt.
Asus P5QL-E + OCZ Vertex SSD. Bloederig rap...
RAID staat wel ingeschakeld trouwens ivm RAID1 storage array, en de JMicron PATA controller staat aan ivm de DVD drive.

Ik denk dat het sowieso raadzaam is om eens naar een SSD te kijken als bootdisk. Velociraptors zijn snel, maar worden ingemaakt door SSD's.
Mijn server boot totaal binnen 15sec (van moment power-on tot de hd stilvalt), dat is met een normale hd.....
(inclusief samba, xfce(vnc) + kde, apache, sql etc)

De bios neemt ook maar 1.5 seconde in beslag en direct daarna zie je de kernel al lopen (silent, dat helpt). Dit is een simpel amd am2 bordje (m2n) dat door de bios heenvliegt zolang er geen cd-rom aanhangt.
Mijn normale oude amd xp3000 doet rustig 2min over de bios als je hem het geheugen laat tellen.

Het enigste jammere daaraan is dat het uitzoeken van de goede borden (op niet standaard eigenschappen) bijna niet te doen is...

Bios --> boot sector --> OS, op alle 3 heeft de hd een invloed, als deze traag gedetecteerd word etc vertraagt alles.

[ Voor 27% gewijzigd door GieltjE op 07-07-2009 12:21 ]

Hell / 0

Pagina: 1