heb google en wiki er al op nageslagen maar kan niet eenvoudig een antwoord vinden op mijn vraag, is er iemand die mij een ja of nee kan geven?
Bij voorbaat dank!
Bij voorbaat dank!
Rail Away!
Volgens mij gebruik ik juist de F-toets voor de variantie analyse....Anoniem: 25844 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:40:
heb namelijk data verzameld om een klein onderzoekje te doen naar het verband tussen opleidingsniveau (X) en baanzekerheid (Y). Als modererende variabele heb ik leeftijd gekozen (Z1).
Leeftijd kon de respondent opgeven met "ouder of jonger dan 40".
Een ordinale variabele volgens mij met antwoord 1 of 2.
De baanzekerheid heb ik met een vijftal vragen laten beantwoorden en opleidingsniveau is onderverdeeld in lbo of lager, mbo en hbo/wo (drie groepen).
De baanzekerheid heb ik uiteindelijk een totaalscore per respondent op berekend. Vervolgens weer onderverdeeld in drie groepen (zeer onzeker, onzeker, relatief zeker .....van baan).
Nu moet ik volgens mij een variantie analyse doen om de gemiddelden qua baanzekerheid uit te rekenen voor de verschillende groepen opleidingsniveau.
Vervolgens gebruik ik een T-toets om de modererende invloed van leeftijd te berekenen op het verband. Kan dat kloppen?
Naar mijn idee paste ik dus de Chi-kwadraat toets toe als type variantie analyse om het verband tussen x en y aan te tonen, maar in mijn readers wordt niet geheel duidelijk wat wat is en wat ik wanneer moet toepassen
wellicht kun jij me iets verder helpen?
[ Voor 9% gewijzigd door coubertin119 op 05-07-2009 16:54 ]
Skat! Skat! Skat!
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq