Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25844

Topicstarter
heb google en wiki er al op nageslagen maar kan niet eenvoudig een antwoord vinden op mijn vraag, is er iemand die mij een ja of nee kan geven?

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:38

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Chi-squared is geen variantie analyse.

Maar waarom wil je dat weten / wat wil je doen?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb namelijk data verzameld om een klein onderzoekje te doen naar het verband tussen opleidingsniveau (X) en baanzekerheid (Y). Als modererende variabele heb ik leeftijd gekozen (Z1).

Leeftijd kon de respondent opgeven met "ouder of jonger dan 40".
Een ordinale variabele volgens mij met antwoord 1 of 2.

De baanzekerheid heb ik met een vijftal vragen laten beantwoorden en opleidingsniveau is onderverdeeld in lbo of lager, mbo en hbo/wo (drie groepen).

De baanzekerheid heb ik uiteindelijk een totaalscore per respondent op berekend. Vervolgens weer onderverdeeld in drie groepen (zeer onzeker, onzeker, relatief zeker .....van baan).

Nu moet ik volgens mij een variantie analyse doen om de gemiddelden qua baanzekerheid uit te rekenen voor de verschillende groepen opleidingsniveau.

Vervolgens gebruik ik een T-toets om de modererende invloed van leeftijd te berekenen op het verband. Kan dat kloppen?

Naar mijn idee paste ik dus de Chi-kwadraat toets toe als type variantie analyse om het verband tussen x en y aan te tonen, maar in mijn readers wordt niet geheel duidelijk wat wat is en wat ik wanneer moet toepassen

wellicht kun jij me iets verder helpen? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 25844 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:40:
heb namelijk data verzameld om een klein onderzoekje te doen naar het verband tussen opleidingsniveau (X) en baanzekerheid (Y). Als modererende variabele heb ik leeftijd gekozen (Z1).

Leeftijd kon de respondent opgeven met "ouder of jonger dan 40".
Een ordinale variabele volgens mij met antwoord 1 of 2.

De baanzekerheid heb ik met een vijftal vragen laten beantwoorden en opleidingsniveau is onderverdeeld in lbo of lager, mbo en hbo/wo (drie groepen).

De baanzekerheid heb ik uiteindelijk een totaalscore per respondent op berekend. Vervolgens weer onderverdeeld in drie groepen (zeer onzeker, onzeker, relatief zeker .....van baan).

Nu moet ik volgens mij een variantie analyse doen om de gemiddelden qua baanzekerheid uit te rekenen voor de verschillende groepen opleidingsniveau.

Vervolgens gebruik ik een T-toets om de modererende invloed van leeftijd te berekenen op het verband. Kan dat kloppen?

Naar mijn idee paste ik dus de Chi-kwadraat toets toe als type variantie analyse om het verband tussen x en y aan te tonen, maar in mijn readers wordt niet geheel duidelijk wat wat is en wat ik wanneer moet toepassen

wellicht kun jij me iets verder helpen? _/-\o_
Volgens mij gebruik ik juist de F-toets voor de variantie analyse....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-07 19:12
De verhouding van de steekproefvarianties op de echte varianties vertoont een F-verdeling, dus je zal een F-test moeten uitvoeren onder de hypothese dat de varianties gelijk zijn. Zie ook Wikipedia: F-distribution

[ Voor 9% gewijzigd door coubertin119 op 05-07-2009 16:54 ]

Skat! Skat! Skat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
statistiek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coju
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Chi-kwadraat kan wel gebruikt worden om een bepaalde variantie onder de nulhypothese te testen vs. alternatieve hypotheses (>,<,!=).

F-test is inderdaad om varianties van twee groepen te vergelijken.
Pagina: 1