[Ubuntu Server] Overall read access met normale account

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
Ik heb een box met Ubuntu Server 9.04 draaien waar o.a. samba en vsftpd op draait. Nou heb ik voor een vriend van mij een systeem account aangemaakt zodat hij af en toe eens wat kan uploaden via vsftpd. Probleem is alleen dat ik zijn geuploade data niet kan openen via samba, ik krijg namelijk de melding dat ik geen toegang heb tot zo'n map. Ik kan net zijn /home/naam map inkijken maar dieper dan dat gaat vervolgens niet. Ik kan wel alles steeds handmatig gaan lopen chmodden of chownen, maar dat is ook geen prettige oplossing. Is het mogelijk om bijv. een mask te creeeren in samba zodat ik overal read access heb op de machine? (samba als root draaien is natuurlijk ook niet de bedoeling.. ;))

Ik heb al een tijdje gegoogled en op het forum rondgekeken, maar kon helaas niks bruikbaars vinden...

edit: er is wel een mogelijkheid in de vsftpd config om een bestand automatisch te laten chownen na de upload maar dit geld dan alleen voor mensen die via de anonymous account uploaden. Ik zie geen mogelijkheid om dit aan zijn account te koppelen :/

[ Voor 20% gewijzigd door Xanthium op 05-07-2009 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

umask al geprobeerd?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthium
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-07 11:59
heb er mee getest, krijg het alleen niet toegepast, hoe gaat dit in zijn werking? (ben idd nog vrij nieuw met *nix systems)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je trekt de rechten die je wil geven van 777 af en draait dan umask op een directory?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Xanthium schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:05:
edit: er is wel een mogelijkheid in de vsftpd config om een bestand automatisch te laten chownen na de upload maar dit geld dan alleen voor mensen die via de anonymous account uploaden. Ik zie geen mogelijkheid om dit aan zijn account te koppelen :/
Je hebt umask en anon_umask.

Als je umask 022 in vsftpd.conf zet en de server herstart, zullen nieuwe bestanden van niet-anonymous users mask 0755 meekrijgen.

Ik weet niet of je dit ook voor 1 specifiek account kunt doen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.