Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP]Bestandsnamen veranderen als bestanden worden verplaatst

Pagina: 1
Acties:

• Ynst2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-09-2024
goedendag,

ik heb een probleem.
Als ik mijn (gecontroleerde) bestanden van de ene naar de andere harde schijf versleep, veranderen soms de bestandsnamen in onwerkbare korte namen..

Voorbeeldje;
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2ldej3d.png

Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt en beter nog; hoe kan ik dit oplossen (en voorkomen)?

Als tweede vraag wil ik graag weten hoe ik een - in mijn geval mijn MP3-map - goed kan beveiligen.. Zodat alle bestanden die in de map staan gewoon wel afgespeeld kunnen worden, maar onder geen beding aangepast kunnen worden... Iemand een idee?

alvast bedankt!

Ynst

[ Voor 4% gewijzigd door Ynst2003 op 05-07-2009 14:49 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-11 19:50

g0tanks

Moderator CSA
Je kan proberen de map + inhoud op read-only te zetten om zo je bestanden te beveiligen tegen bewerking.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je zou ze ook nog kunnen encrypten met TrueCrypt.

• Ynst2003
shadowman12 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:00:
Je zou ze ook nog kunnen encrypten met TrueCrypt.
maar zodra ik zo'n container open, behandelt Windows 'm toch weer gewoon als een normale map (en dus ook de kans de bestandsnamen verneukt worden, blijft er in zitten)?

Verwijderd

De eerste keer dat ik zoiets zag was het een ipod, daar kon je niets meer mee als je ze er weer vanaf haalde.
Dit lijkt er meer op dat de oude DOS naam erbij word gehaald, dus heb ik een paar vraagjes:
hoe copieer verplaats jij je bestanden?
welke versie van windows gebruik je?
welke bestandsformaat heeft je harde schijf?
enz. enz.

• Turdie
Ynst2003 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:11:
[...]

maar zodra ik zo'n container open, behandelt Windows 'm toch weer gewoon als een normale map (en dus ook de kans de bestandsnamen verneukt worden, blijft er in zitten)?
Misschien kun je op die container ook permissies zetten, maar dat weet ik niet zeker. Maar waarom wil je dit?Ik begrijp niet helemaal het nut hiervan, als je bestanden goed verplaatst worden ze niet verneukt hoor.Ik zou een stapje terug doen, en kijken waarom de bestanden worden verneukt als ze veplaatst worden (root-cause analyse noemen we dat)

[ Voor 25% gewijzigd door Turdie op 05-07-2009 14:26 ]

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Het ziet er uit alsof je een te lange bestandsnaam gebruikt. In DoS werd dan de bestandsnaam veranderd naar ~1.exe. (of iets dergelijks)

Zo te zien gaat het om muziek bestanden, wat je dan zou kunnen doen is de meest onnodige dingen uit de bestandsnaam te halen. Vaak kun je het album en jaartal wel in de iD3 tag zetten, ook de extra spaties bij de "-" weghalen kan soms nog wel eens helpen.

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• Ynst2003
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:18:
De eerste keer dat ik zoiets zag was het een ipod, daar kon je niets meer mee als je ze er weer vanaf haalde.
Dit lijkt er meer op dat de oude DOS naam erbij word gehaald, dus heb ik een paar vraagjes:
hoe copieer verplaats jij je bestanden?
welke versie van windows gebruik je?
welke bestandsformaat heeft je harde schijf?
enz. enz.
- ik kopieer mijn bestanden door te knippen en plakken (niet via een programma o.i.d.)
- Windows XP Professional Versie 2002 Service Pack 3
- mijn twee harde schijven hebben als bestandsformaat NTFS. Echter weet ik niet 100% zeker of het is gebeurd toen ik ze tussen deze twee schijven verplaatste. Ik heb namelijk ook een USB-stick (FAT32), waar ze ook nog tijdelijk op hebben gestaan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Een beetje storage device heeft allang ondersteuning voor LFN, dus ik zou eerder je MP3 spelert verdenken van een foute implementatie.

[edit]
Wacht even.
Heb je ooit met een stapel registry tweaks lopen spelen?

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 05-07-2009 14:38 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ynst2003
shadowman12 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:24:
[...]

Misschien kun je op die container ook permissies zetten, maar dat weet ik niet zeker. Maar waarom wil je dit?Ik begrijp niet helemaal het nut hiervan, als je bestanden goed verplaatst worden ze niet verneukt hoor.Ik zou een stapje terug doen, en kijken waarom de bestanden worden verneukt als ze veplaatst worden (root-cause analyse noemen we dat)
je hebt in principe gelijkt, maar ik heb een mooie MP3-collectie opgebouwd. Alles werkt op dit moment goed. De ID3-tags mooi ingevoerd en bestandsnamen zoals ik ze wil hebben. Er hoeft dus niks meer aan te gebeuren dan ze alleen te beluisteren. In principe blijven de bestanden/mappen staan op de plek waar ze nu staan.. Alleen heel soms schoon ik deze harde schijf weer op en zal er met de bestanden geleurd worden. Het zou dan erg jammer zijn als alle bestanden dan weer verneukt worden. (en ik heb er al veel werk in zitten).

Verder ben ik zelf altijd bang dat ik zelf 'per ongeluk' iets aanpas, of als dat bijv. een (simpel) virus dat zou doen..

• Ynst2003
alt-92 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:37:
Een beetje storage device heeft allang ondersteuning voor LFN, dus ik zou eerder je MP3 spelert verdenken van een foute implementatie.

[edit]
Wacht even.
Heb je ooit met een stapel registry tweaks lopen spelen?
het gaat om twee harde schijven en ik USB-stick (geen MP3-speler)
En prutsen in het register doe ik nooit. (ook niet met behulp van programmaatjes)
Borgoth schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:32:
Het ziet er uit alsof je een te lange bestandsnaam gebruikt. In DoS werd dan de bestandsnaam veranderd naar ~1.exe. (of iets dergelijks)

Zo te zien gaat het om muziek bestanden, wat je dan zou kunnen doen is de meest onnodige dingen uit de bestandsnaam te halen. Vaak kun je het album en jaartal wel in de iD3 tag zetten, ook de extra spaties bij de "-" weghalen kan soms nog wel eens helpen.
Het gaat inderdaad om muziekbestanden, maar zoals je misschien ook al in het plaatje ziet, zijn de .nfo en .sfv bestandsnamen ook aangepast..

Verder over die ID3-tags, daar heb ik niks aangepast. Dit zijn gewoon 'scene'-releases, die overal het algemeen al duidelijke regels hebben m.b.t. spaties en gekke tekens..

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mag ik je trouwens nog een tip geven? :)
ik kopieer mijn bestanden door te knippen en plakken (niet via een programma o.i.d.)
Kijk eens naar robocopy?
naast het punt dat Cut & paste ook wel eens mis kan gaan heb je met robocopy een handige set opties (logging, mirroring, behoud van lange paden, tijden en andere extended attributen) die dit soort probleempjes ook voorkomen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Frentik
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Frentik

Broken, Beat and Scarred

Ynst2003 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:42:
[...]

je hebt in principe gelijkt, maar ik heb een mooie MP3-collectie opgebouwd. Alles werkt op dit moment goed.
maak een backup op DVD, BR of externe HD
De ID3-tags mooi ingevoerd en bestandsnamen zoals ik ze wil hebben. Er hoeft dus niks meer aan te gebeuren dan ze alleen te beluisteren. In principe blijven de bestanden/mappen staan op de plek waar ze nu staan.. Alleen heel soms schoon ik deze harde schijf weer op en zal er met de bestanden geleurd worden.
Maak een aparte partitie voor je MP3's dan hoef je die niet zo vaak te "versleuren"
Verder ben ik zelf altijd bang dat ik zelf 'per ongeluk' iets aanpas, of als dat bijv. een (simpel) virus dat zou doen..
Zie opmerking 1 ;)

>> Nieuw! - Twitch << & >> YT Channel

• Turdie
Ynst2003 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:42:
Daar heb je natuurlijk een goede virusscanner voor draaien.

• Ynst2003
alt-92 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:47:
mag ik je trouwens nog een tip geven? :)

[...]

Kijk eens naar robocopy?
naast het punt dat Cut & paste ook wel eens mis kan gaan heb je met robocopy een handige set opties (logging, mirroring, behoud van lange paden, tijden en andere extended attributen) die dit soort probleempjes ook voorkomen.
oke, thx! Ga ik proberen.
Frentik schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:47:
[...]
maak een backup op DVD, BR of externe HD

[...]
Maak een aparte partitie voor je MP3's dan hoef je die niet zo vaak te "versleuren"

[...]
Zie opmerking 1 ;)
Ik was op dit moment bezig om alles voor te bereiden om alles naar mijn externe harde schijf te zetten ;) Maar in dat proces ging het dus fout :9
shadowman12 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 14:51:
[...]

Daar heb je natuurlijk een goede virusscanner voor draaien.
Heb ik ook. Pas 1 keer een virus gehad, maar ik ben zo paranoia als de pest :9
En zoals je weet lopen virusscanners altijd achter de feiten aan..

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je doet nu dus de hele tijd cut/paste, maar doet copy/paste hetzelfde? Misschien ligt het daar wel gewoon aan. Je kan dan de bron altijd nog verwijderen na de copy.
En je verkenner heeft ook nog iets extra's, waar komt dat vandaan? Windows Media Player? Third party tool? Mogelijk dat die add-on problemen geeft, dus pak eens een ander programma. Dat van Alt-92 is een goed alternatief. Je kan ook met de command prompt eens een test doen. Ik heb er iig nooit problemen mee gehad door ermee te kopiëren of verplaatsen. Simpel mv D:\muziek\album e:\muziek werkt prima.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dat zijn inderdaad de korte MS-DOS (8.3) namen die je zie. Is je doelschijf(die met de korte namen) toevallig met FAT (i.p.v. NTFS) geformatteerd ? Kun je checken middels de eigenschappen van die schijf in Verkenner.

PS: En wat als je die vage Helper-toolbar uit je screenshot eens deinstalleerd ?

[ Voor 13% gewijzigd door SKiLLa op 05-07-2009 16:21 ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Turdie
SKiLLa schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:39:
Dat zijn inderdaad de korte MS-DOS (8.4) namen die je zie. Is je doelschijf(die met de korte namen) toevallig met FAT (i.p.v. NTFS) geformatteerd ? Kun je checken middels de eigenschappen van die schijf in Verkenner.

PS: En wat als je die vage Helper-toolbar uit je screenshot eens deinstalleerd ?
Volgens mij is dat een of ander Vista thema voor XP.Maar laten we niet al te offtopic gaan. De TS lijkt weg te zijn ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Turdie op 05-07-2009 15:47 ]

• Ynst2003
Hero Of Time schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:16:
Je doet nu dus de hele tijd cut/paste, maar doet copy/paste hetzelfde? Misschien ligt het daar wel gewoon aan. Je kan dan de bron altijd nog verwijderen na de copy.
En je verkenner heeft ook nog iets extra's, waar komt dat vandaan? Windows Media Player? Third party tool? Mogelijk dat die add-on problemen geeft, dus pak eens een ander programma. Dat van Alt-92 is een goed alternatief. Je kan ook met de command prompt eens een test doen. Ik heb er iig nooit problemen mee gehad door ermee te kopiëren of verplaatsen. Simpel mv D:\muziek\album e:\muziek werkt prima.
ja in principe kan dat natuurlijk ook gewoon. En die 'add-on' is een Vista Skin. Ik heb Windows XP draaien met een Vista Skin eroverheen.
SKiLLa schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:39:
Dat zijn inderdaad de korte MS-DOS (8.4) namen die je zie. Is je doelschijf(die met de korte namen) toevallig met FAT (i.p.v. NTFS) geformatteerd ? Kun je checken middels de eigenschappen van die schijf in Verkenner.

doelschijf is NTFS en het is geen toolbar ;)
shadowman12 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:42:
[...]

Volgens mij is dat een of ander Vista thema voor XP.Maar laten we niet al te offtopic gaan. De TS lijkt weg te zijn ;).
Inderdaad Vista thema voor XP.

• Turdie
Ynst2003 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 16:20:
[...]

doelschijf is NTFS en het is geen toolbar ;)
Maak er dan NTFS van, heb je deze problemen niet. Je zit met twee verschillende filsystemen te werken, dat gaat nooit lekker.

Edit: Sorry verkeerd gelezen ;). Scherp Dirk ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Turdie op 05-07-2009 17:22 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Euh? Hij heeft twee schijven met NTFS geformatteerd toch? :)

• Ynst2003
alt-92 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:03:
Euh? Hij heeft twee schijven met NTFS geformatteerd toch? :)
dat is correct inderdaad.
Echter heb ik ook verteld dat ik de bestanden een keer naar mijn USB-stick heb gesleept (FAT32). Ik begin steeds meer te denken dat daar de fout gewoon zit.

Verder denk ik dat ik er uit kom met alle tips die ik van jullie ontvangen heb..

Bedankt daarr voor! _/-\o_
Pagina: 1