Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU AMD Athlon 3800+ X2 zit op een Asus A8v-MQ Vintage V2 Ae1 moederbord.

Bij het aanzetten van de computer loopt de temperatuur binnen 1.5 min op naar 70 graden waarna de pc uitslaat. Meerdere koelblokken en koelpasta geprobeerd als tevens een andere voeding. Koelpasta is niet te dun of te dik.
Vcore ziet er prima uit in de bios, net als de andere spanningen.

Persoonlijk verdenk ik de cpu sensor in de processor, echter zou het natuurlijk ook het moederbord kunnen zijn. Regulator die de stress in gaat, elco`s die niet helemaal tof zijn, ik weet het even niet meer.

Bios flashen lukt niet omdat de pc voor die tijd al uitslaat.
De bios van de asus A8V-MX komt ook overeen met dit bord, maar hiermee flashen redt je niet in 1.5 min.

Jullie een idee misschien waarom die temp zo verschrikkelijk oploopt.

Groeten Rick...

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:08

Haan

dotnetter

Ik zou toch nog een keer zeer kritisch naar de montage van de koeler kijken, want het klinkt wel alsof die niet goed zit. Als je een tafelventilator hebt kan je die eventueel vol in de kast laten blazen, dat zal een aantal graden schelen, waardoor de pc misschien wat langer aan blijft. (al zou het érg onverstandig zijn om een bios te gaan flashen op een pc die ieder moment vast kan lopen..)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kun je wel in het bios komen of slaat hij dan ook meteen uit? Als het koelblok goed contact maakt en niet heet aan voelt dan kun je de beveiliging in het bios uitzetten als je de sensors verdenkt. Als het koelblok dan toch niet goed contact blijkt te maken dan frituur je wel je processor :)

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 05-07-2009 12:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 12:11:
Mijn CPU AMD Athlon 3800+ X2 zit op een Asus A8v-MQ Vintage V2 Ae1 moederbord.
Bij het aanzetten van de computer loopt de temperatuur binnen 1.5 min op naar 70 graden
Heb je dit ook daadwerkelijk gevoeld? 70 graden kun je nog geen seconde lang vasthouden, doet echt pijn aan de vingers.
Als je koelblok handwarm / koel is, maakt die kennelijk niet goed contact met je CPU (anders was het koelblok ook erg heet)

[ Voor 13% gewijzigd door 0siris op 05-07-2009 12:19 . Reden: reden van vraag verduidelijkt ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ter aanvulling zal ik er bij vermelden dat het repareren van computers en randaparatuur mijn werk is. De koeling maakt zeer zeker goed contact met de processor. Ook uitgetest met meerdere soorten coolers en ook inderdaad een tafelventilator in de kast laten blazen. Ik heb in mijn leven al een ontelbaar aantal pc`s en laptops gerepareerd bedrijfsmatig, maar zo hardnekkig als dit klachtje kom je ze niet zo heel vaak tegen.
Verdenk nog steeds de temp sensor van de proc. :(

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 11:46
Hoe meet je die 70 graden? Als je het met een externe tempmeter doet, heeft dat weinig te maken met de sensoren van het mobo/proc.

Als je het in de bios meet, kan je dus in de bios komen (duh...) en de max temp. automatische uitschakeling disabelen. Geen ander mobotje/processortje liggen waar mee je het een en ander kan testen of zodoende kan flashen?

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Hoe oud is het beesie eigelijk?
Als het koelblok niet noemenswaardig heet wordt maakt mischien de IHS van de cpu slecht contact met de core? Als je geen garantie hebt kun je die eventueel verwijderen met een scheermesje (wel opletten dat je de core of de banen niet beschadigd).
Heb je het bios al eens gereset? Het kan dat voltage wat de cpu krijgt te hoog is en dat ie daarom zo snel warm wordt.

Success.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 13:08:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Ter aanvulling zal ik er bij vermelden dat het repareren van computers en randaparatuur mijn werk is. De koeling maakt zeer zeker goed contact met de processor. Ook uitgetest met meerdere soorten coolers en ook inderdaad een tafelventilator in de kast laten blazen. Ik heb in mijn leven al een ontelbaar aantal pc`s en laptops gerepareerd bedrijfsmatig, maar zo hardnekkig als dit klachtje kom je ze niet zo heel vaak tegen.
Verdenk nog steeds de temp sensor van de proc. :(
In 1,5 minuut kun je toch gemakkelijk de beveiliging in het bios uitzetten als je weet dat de sensor het probleem is?

/▌

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan in de bios idd de beveiliging uitzetten, echter, maakt dit op de hele handel niks uit. Boven de 70 graden zegt hij netjes toeideloei. ik weet het klinkt vaag allemaal, maar tis toch echt zo.

Verwijderd

Maar hoe is de temperatuur als je met de hand de cpu voelt? Dan weet je in ieder geval of hij echt te heet wordt of dat hij intern van patje af is. :)

Verwijderd

Topicstarter
Handtemperatuur is niet overdreven, zeker geen 70 graden, dus intern van slag

Verwijderd

Heb je ook de mogelijkheid een andere CPU te testen in dat moederbord?

Verwijderd

Wat is een gangbare temperatuur voor een amd CPU?
Gebruik je ook koelpasta?

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:54:
Ik kan in de bios idd de beveiliging uitzetten, echter, maakt dit op de hele handel niks uit. Boven de 70 graden zegt hij netjes toeideloei. ik weet het klinkt vaag allemaal, maar tis toch echt zo.
Waarschijnlijk wordt hij dan toch echt 70 gaden. Mijn vorige AMD zij ook ergens in de 90 graden toedeledokie en de huidige generatie wordt minder warm dus zal ook wel eerder problemen ondervinden. Is het geen stof ofzo op de koeler? Je hebt ook software die softwarematig de processor koel houdt als hij iddle is, probeer anders eens of dat verschil maakt (als dit ja is dan wordt hij gewoon te warm).
Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 15:59:
Maar hoe is de temperatuur als je met de hand de cpu voelt? Dan weet je in ieder geval of hij echt te heet wordt of dat hij intern van patje af is. :)
Als de koeler slecht contact maakt dan kan die nog steeds niet heet zijn terwijl de processor dat wel is.

[ Voor 20% gewijzigd door Marzman op 05-07-2009 18:05 ]

/▌

Verwijderd

Doe eerst maaer eens een complete bios reset.
Ik heb al eens mee gemaakt dat de fans op volle toeren draaide omdat het systeem te warm zou zijn.
Bios was de boosdoener
Pagina: 1