• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-03 07:53
Sinds een week ofzo merk ik dat m'n beeldscherm begint te knipperen als ik de computer een tijdje aan heb staan, en hij vervormt het beeld (rare grafische lijnen en kleuren, etc). Meestal is het verholpen na een reboot, maar de afgelopen dagen wordt 't steeds erger. Ik kan amper m'n windows in komen in de normale modus, laat staan andere dingen ermee doen. In de veilige modus houdt 'ie het wel vol.

Ook merk ik dat er kleine stipjes op 't beeld zitten en tijdens 't opstarten van de pc zie ik ook dat sommige lettertjes gekleurd zijn terwijl dit voorheen niet was. Ik heb de laatste nvidia drivers gedownload een paar dagen geleden, maar dat hielp niet. Ik dacht eerst dat het 't beeldscherm zelf was (is een oude Dell van zo'n 7 jaar geleden), maar ik begin nu toch het vermoeden te krijgen dat het de videokaart is.

Hebben jullie suggesties?

Laat maar weten welke info nodig is om de oorzaak te achterhalen en hopelijk een oplossing.

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:29
Allereerst is het natuurlijk handig als we weten welke videokaart je hebt? En wat heb je zoal al gedaan om uit te sluiten dat het écht de videokaart is? Heb je nog ergens een beeldscherm staan die je tijdelijk aan kan sluiten?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 16:25

Haan

dotnetter

Meestal duidt dit soort symptomen op een defecte videokaart, maar dat weet je inderdaad dus pas op het moment dat je test met een andere monitor :)
Het kan ook zijn dat je pc last heeft van het warme weer, dus wat je ook zou kunnen doen is (als je er eentje hebt) een tafelventilator in de kast te laten blazen om te zien of dat verbetering geeft.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• JP_Frost
videokaart is de nvidia geforce 7900GT (Asus EN7900GT). Ik heb momenteel geen ander beeldscherm om aan te sluiten, dus ik niet met zekerheid zeggen dat het de videokaart is, dat is meer een gok van mijn kant.

EDIT: ik heb met speedfan wat temperaturen gemeten. Het was tussen het geknipper door, dus het was moeilijk om alles goed af te kunnen lezen, maar dit heb ik kunnen noteren:

GPU: 58 C
Temp1: 46 C
Temp2: 36 C
Temp3: 33 C
HD0: 56 C
Temp1: 40 C
Core: 46 C
Core: 58 C
Ambient: 0 C

[ Voor 41% gewijzigd door JP_Frost op 05-07-2009 13:01 ]

Verwijderd

is de temperatuur idle of stressed? verder heb ik ook wel eens gelezen dat het ramgeheugen kapot was met dezelfde symptonen. Maar ik zou eerst een andere kabel/monitor/graka proberen.

• Proto
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-05 12:09

Proto

¬.¬

De 7900GT is berucht om zijn geheugen wat vaak na een aantal jaar kapot gaat. Gezien de symptomen is de kans groot dat het bij jou nu inderdaad ook het geval is. Geeft 'ie ook wel beelfouten in de BIOS?

• JP_Frost
Proto schreef op zondag 05 juli 2009 @ 17:57:
De 7900GT is berucht om zijn geheugen wat vaak na een aantal jaar kapot gaat. Gezien de symptomen is de kans groot dat het bij jou nu inderdaad ook het geval is. Geeft 'ie ook wel beelfouten in de BIOS?
Ja, bij 't opstarten van de pc zie ik al stipjes (wanneer de naam van 't mobo in beeld in komt) en zijn sommige letters in de bios gekleurd terwijl die normaal gewoon wit waren. Ook nu zie ik kleine gekleurde stipjes op 't beeld.

Die temps zijn trouwens idle, of tenminste vlak na 't opstarten van windows.

• Proto
  • Laatst online: 08-05 12:09

Proto

¬.¬

Dan ben ik bang dat inderdaad je videogeheugen kapot is, ik had exact hetzelfde met een Asus 7900GT.

• Klunssmurf
  • Niet online
En...wat voor beeldscherm heb je, een flatscreen of een crt die op het punt staat het te begeven?

• JP_Frost
dan neem ik aan dat de enige optie is om een nieuwe videokaart te kopen?

Beeldscherm is inderdaad een crt scherm -- een Dell van zo'n 7 jaar oud.

[ Voor 34% gewijzigd door JP_Frost op 05-07-2009 20:46 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Kijk eens of je een ander scherm van iemand er aan kan hangen voordat je aan de rest gaat sleutelen..
Mocht dat niet lukken en je woont in de buurt van Amsterdam...dan heb ik nog altijd een goed crt schermpje staan die je mag hebben om het te testen.(staan hier toch maar weg te rotten..haha)

[ Voor 7% gewijzigd door Klunssmurf op 05-07-2009 20:53 ]

Pagina: 1