• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Beste tweakers ;)

Ik zit met een raar probleem...

Ik heb hier een flinke (9GB) .avi file die in 16:9 is opgenomen, alleen zitten er aan de zijkant van het beeld allerlei dingen die mij storen.

Om een lang verhaal kort te maken leek het mij een makkelijke oplossing om van dat stuk video gewoon 4:3 te maken zodat die zijkant die ik er toch af wil hebben wegvalt.
Dit leek mij beter dan het beeld te croppen of iets in te zoomen in de montage.

Nou ben ik (dacht ik) redelijk thuis in de audio/video programma's en heb er dan ook tal geprobeerd maar zelfs grootmeester Adobe Premiere Pro doet niet wat ik wil.
Ook Digital Media Convertor en Nero Vision Express hebben niet de juiste tool in huis |:( en een tal van andere tooltje verslikken zich bij een avi file met een DV codec en kunnen alleen maar mpegjes aan.
Zodra ik dan van 16:9 video 4:3 wil maken gaan ze het allemaal samendrukken zodat alles binnen het plaatje past.
Heel mooi allemaal maar dat wil ik dus net nie :9

Ik zoek dus een manier om een 4:3 plaatje uit een 16:9 te snijden...

Iemand een idee...?

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-11-2025

nAffie

...

croppen met VirtualDub...

meh.

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04-2025
Wat nAffie zei. Ook kan je in Premiere onder effect controls (4:3 project starten, filmpje importeren, window>effect controls) het filmpje scalen naar wens.

Verwijderd

Mencoder met crop filter? Of Kino, dat is een grafische DV editor. niet beschikbaar voor windows
Avidemux zal ook wel werken.

Maar... je wil niet croppen, maar je wilt wel snijden (=Nederlandse vertaling van croppen)?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2009 03:50 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Yep, gewoon met Virtualdub. Zorg wel dat je ffdshow hebt geinstalleerd, zodat VirtualDub ook daadwerkelijk alle codecs begrijpt, maar bijna iedereen heeft ffdshow standaard toch al op z'n pc staan, dus misschien is dit overbodig om te noemen.

Avi laden, dan in het menu Video > Filters > Add > Null transform toevoegen > Cropping > X1 en X2 instellen. Even rekenen....

Je zegt dat het om een DV gaat. Gaat het om PAL video (dus 720x576) met een aspect ratio van 16:9? In dat geval moeten we even goed nadenken over het aantal pixels wat eraf moet. Met een AR van 16:9 wordt de video opgerekt naar 1024x576. Daarvan wil je 768x576 (4:3) overhouden en dat moet weer terug naar 720x576.

Er moet 1024 - 768 = 256 pixels afgeknipt worden in de opgerekte resolutie. In 720x576 is dat (720 / 1024) * 256 = 180 pixels. Links en rechts dus 90.0

In virtualdub bij cropping moet X1 en X2 dus op 90 worden ingesteld.

Vervolgens voeg je onder Null Transform een Resize filter toe, de aspect ratio zet je op 'disabled' en de new size op 720x576.

Onder het menu Audio checken of hij op 'direct stream copy' staat.
Onder het menu Video > Compression selecteer je ffdshow, dan Configure, in het tabblad Encoder kies je voor DV.

Nu is alles klaar voor opslag, dus File > Save as AVI en daar gaat ie.

PS: Als je de video in Virtualdub laadt en je ziet onder en boven zwarte balken, wordt het een heel ander verhaal. Dan is de video niet goed opgenomen en kun je niet simpelweg de balken eraf knippen bij null transform en de video gaan oprekken, want dan zit je met interlacing die raar gaat doen. Meld het maar als dit het geval is, want dan moeten we het even over interlacing hebben. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Bergen op 05-07-2009 05:46 ]