Netwerk uitbreiden met één kabel?

Pagina: 1
Acties:

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-03 22:16
Sinds vanmiddag ben ik in het bezit van een Home server (acer H340) en ben er ondertussen even mee aan het spelen geweest. Op het moment staat hij in de kamer, naast een mediacenter maar vrouwlief ziet hem liever niet (het is zo'n mooi kastje...) dus zou hij eigenlijk naar boven moeten.

Nu ligt er van de router maar één kabel naar boven voor de desktop-pc. Is het mogelijk deze te splitsen (met een hub of switch of nog een router?) en daar dan boven de printer, desktop en homeserver aan te kopppelen? Of is dit een stomme vraag?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gewoon die ene kabel in een switch stoppen, en van daar uit andere kabels naar je apparatuur. ;) Simpel.

• pvanmegen
Das inderdaad erg simpel, blijft mijn netwerk op zich dan gewoon hetzelfde en wordt de snelheid van de homeserver (netwerkverkeer) hier niet trager door?

[ Voor 5% gewijzigd door pvanmegen op 05-07-2009 00:22 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
pvanmegen schreef op zondag 05 juli 2009 @ 00:22:
Das inderdaad erg simpel, blijft mijn netwerk op zich dan gewoon hetzelfde en wordt de snelheid van de homeserver (netwerkverkeer) hier niet trager door?
Ik zou een gigabit switch nemen, dan zit je altijd goed. Als die ene kabel nu cat 5e of hoger is, dan moet je in principe het maximale (gigabit) uit je netwerk kunnen halen.

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
qua netwerk blijft alles hetzelfde, een switch is gewoon een kruispunt, niets meer, niets minder, dankzij de router weet het verkeer ook welke kant het op moet. Voor wat betreft de snelheid, daarvoor geldt dat de kabel en de apparatuur die je daarop aansluit de bottleneck vormen. Als jij een gewone 100mbit switch aansluit dan kun jij er theoretisch, ervan uitgaande dat je kabels in orde zijn, 100mbit doorheen jassen (12,5MB/s). Effectief is dit meestal 10MB.

Wil je meer snelheid dan kun je voor gigabit kiezen, maar dat luistert nog nauwer qua bekabeling en vereist niet alleen een gigabit switch aan de ene kant van de kabel, maar ook een gigabit switch of router aan de andere kant van de router.

Even persoonlijk, in veel huishoudens is 100mbit nog voldoende, zeker als er slechts een gedownloade film wordt gestreamed vanaf de home-server naar de mediatank, er wat foto's worde bekeken en dr wat wordt gedownload. Ik zelf functioneer nog prima met 100mbit

• pvanmegen
Het wordt me duidelijk. Ik heb echter een D-link DIR-615 en dat is volgens mij nog maar 100 mb. Als ik daar dan een 1 gb switch op aansluit dan kan mijn hele netwerk sneller worden? Nog aanbevelingen voor het merk en type switch of mag ik dat niet vragen?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Alleen de apparatuur die je aan die gigabit switch knoopt en ook daadwerkelijk een gigabit verbinding hebben zullen baat hebben bij die gigabit switch. Alles dat nu aanwezig is en een 100 mbit netwerkverbinding heeft (de netwerkkaart in het apparaat dus) kan nooit sneller als die 100 mbit gaan draaien.

Je zult dus even moeten kijken of de apparatuur die je aan (gaat) sluit(en) wel gigabit ondersteund. Indien dit niet het geval is zal alles dus gewoon op 100 mbit blijven werken, maar kun je evt in de toekomst als je andere apparatuur gaat plaatsen die wel gigabit ondersteund de vruchten plukken van je huidige investering in je gigabit switch.

• pvanmegen
Duidelijk, op hardware.info stond een test van 25 gigabits switches. Gezien mijn D-link router zal ik de 8 poorts D-link eens bestellen en kijken of ik het aan de praat krijg. Bedankt voor de uitleg.

Pagina: 1