• mousey92
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11-2025
Hey,

Vorig jaar februari heb ik een nieuwe PC gekocht bij www.azerty.nl, voornamelijk om te gamen.
Specs:
  • MSI P6N moederboard
  • Core 2 Quad Q6600 @ 2,4 GHz CPU
  • nVidia GeForce 8800GT 512MB GPU
  • 4GB RAM DDR2 800 MHz intern geheugen
  • Western Digital Caviar Blue 320GB HDD
  • Writemaster DVD ± RW & DL DVD brander
  • Antec Sonata III 500 watt Case met 1 120mm casefan
  • Windows Vista Ultimate 64bit
Ik heb er nooit problemen mee gehad tot begin mei. Sindsdien, als ik aan het gamen ben, freezt mn beeld, samen met mijn geluid, en moet ik op de resetknop drukken, of de aan/uitknop 10 seconden inhouden. Het vervelende is dat je bij bijv. online gaming weer helemaal een server moet joinen enzo, wat nogal een gedoe is. Bovendien zegt mn OS dat ik mijn PC niet goed heb afgesloten, en dat geeft dus ook weer een error.

Een vriend van me zei dat dit aan de temperaturen kon liggen, dus toen heb ik SpeedFan geïnstalleerd en mijn temperaturen gecheckt:
http://s878.photobucket.c...current=non-gametemps.jpg

Nou is mijn vraag:
Komt het crashen nou echt doordat mijn PC te warm is?
Zonee, ideeën waar het wel door komt en hoe ik dit op kan lossen?
Zoja, hoe kan ik dat het beste oplossen? Een extra case fan? Ik kan er nog een 120mm casefab in proppen

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Wow, ik heb ongeveer hetzelfde probleem, maar welk component wordt 127 graden? dat is niet zo heel best namelijk. (temp 3 bedoel ik) Ik denk dan dat dat daar aan ligt, want dat is gewoon echt heel heet

Verwijderd

Temp 3 is een missende sensor,waardoor die 127 gr. aangeeft.
De rest is inderdaad erg warm,en kan de aanleiding zijn van de freezes.
Ik zou het eens proberen zonder de zijkant van de kast,kijken of dat voor jou verschil uitmaakt.
Ook ff in de bios kijken of je fanspeed van de cpu wordt geregeld door temperatuur.
Kijken of je de fanspeed kan verhogen,of veranderen.Of anders via tooltjes in windows.
Speedfan oid.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2009 23:01 ]

Verwijderd

Wat de 127 gr. betreft heeft l0rd-17 wel gelijk. De rest van je temps van je zijn aan te hoge kant.
Ik neem aan dat dit nog in de idle stand is.Dus bij wat extra belasting gaan je temps verder omhoog.

Even ter vergelijking mijn Q6600 op 3GHZ is rond 40 gr idle ( wel met een TRUE met 2 fans)

Controleer even je koeler.Maakt het stofvrij dit zal wel een stuk schelen.

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Even meten met realtemp, coretemp. dit zijn andere programma's die vaak andere waarden geven dan speedfan (speedfan is over het algemeen wel goed, maar niet accuraat).

Post eens een plaatje van je setup, met je kast open (waar je fans zitten, hdd's vga kaart enz). Dan kunnen we misschien daar ook tips op geven.

En hoogstwaarschijnlijk is je cpu té warm (de onderste 4 temperaturen zijn je cores). Dat 127° ding is je Northbridge waarschijnlijk, speedfan heeft daar altijd moeite mee om die fatsoenlijk uit te lezen..

Lijkt mij een slecht gemonteerde cpu cooler of een slechte airflow!

Get Airflow, save the world.

Verwijderd

Misschien een open deur in trappen, maar heb je de kast wel eens schoon gemaakt en alle stof eruit gehaald?

• CM-Centurion
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01-2020
Ik zou kijken naar de airflow, je kunt er natuurlijk altijd nog 1 120 mm fan in douwe

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-01 19:47

M2M

medicijnman

en test dan gelijk ook even met je zijkant open en een tafelventilator ervoor. Dan kun je temperatuursproblemen uitsluiten of als schuldige aanwijzen.

(en blader eens door de eventvwr heen (start run eventvwr) of daar te veel rode dingen staan.

-_-

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

ik heb hetzelfde de laatste tijd met die hitte met mijn laptop waar ik weleens op game, voorheen werd hij ook best warm, vooral bij de uitlaat van de ventilator, aan de linkerkant (ben zelf links dus mijn muishand begon behoorlijk te zweten), en aan de onderkant.
Ik doe niets anders als anders, maar kan het zijn deat de ventilator niet meer zo goed draait, soms maakt die een raar geluid alsof hij ergens tegenaanloopt, maar dan ff later gaat het weer "goed".
Open maken ben ik een beetje huiverig voor (Toshiba A100-727), moet dan bijna alles slopen om aan de ventilator te komen, en de garantie is nu voorbij, iemand tips?

Cititzen of Ladonia

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-01 17:01

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

misschien kan je naar een computerwinkel in de buurt gaan, die willen vast wel die laptop van je schoonmaken

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

• mousey92
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11-2025
K heb al het stof er is uit gehaald met zo'n spuitbusje en de stofzuiger drnaast om dat stof uit de lucht te zuige en t werkt perfect :D temps kome niet hoger dan 67 grade en dat is als ik GTA4 speel, normaal werd ie daar 96 kwam ik eventjes achter...
K freeze niet meer, hartstikke bedankt iedereen! ;)
Pagina: 1