Toon posts:

problemen met netwerkprinter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben al 2 dagen aan het klooien hoe ik een printer op mijn netwerk krijg zodat ik alleen de printer hoef aan te zetten en ergens in mijn huis met een laptop kan printen ik krijg het alleen niet voor elkaar.
nu is mijn vraag, hoe krijg ik dit voor elkaar. Ik heb al gegoogeld maar zonder resultaten. met de installatie kan hij de printer niet vinden op het netwerk. heb alle stappen in het boekje gevolgd maar het lukte nog steeds niet.
de printer is net nieuw en kan met een netwerk kabel aan mijn internet.
ik heb de volgende printer: canon mp620
voor de rest heb ik een linksys wrt54g2 router
1 pc met vista, daar wil ik het op regelen,
1 pc met xp,
1 laptop met vista
2 laptops met xp.
ik wil op alle pc's kunnen printen met dezelfde printer op het netwerk

mvg Daan.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Wat heb je nu exact gedaan?Niet zoiets wat je net hierboven neerzet,maar hoe heb je geprobeerd?Wat voor ip heeft je printer?een vaste of toegewezen?Valtie wel binnen je werkgroep of heb je een domein draaien?Heb je hem op naam benaderd of via het toegewezen ip nummer.Geef eerst eens wat meer info,hier kunnen we niets mee.En volgens mij mag dit naar netwerken geschopt worden.

[ Voor 7% gewijzigd door vincedd op 04-07-2009 21:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor zo weinig informatie, ik ben hier net nieuw en weet zelf niet zoveel van computers af.
Nou ja eigenlijk heb hem alleen maar geprobeerd te installeren met de cd en dan instellen dat het met een wired lan verbinding gaat. daarna heb ik op connect geklikten ging hij automatisch een ip pakken. mijn printer heeft als ip dit 169.254.120.145, en de subnetmask is automatisch ingesteld op 255.255.0.0
voor de rest werk ik in een workgroup, maar ik vind het ook nog al vreemd dat ik geen xp laptop kan zien in mijn netwerk
sorry voor het ongemak, ik hoop dat je hier wat meer mee kunt!
mvg Daan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:12:

mijn printer heeft als ip dit 169.254.120.145, en de subnetmask is automatisch ingesteld op 255.255.0.0
Dat is een zogenaamd APIPA adres, en dat betekent dat het ding geen IP adres via een DHCP server (bijvoorbeeld je router) krijgt of geen IP Adres via de management knopjes op het ding zelf heeft ingesteld.

Staat daar niks over vermeld in de Quickstart van je printer of de uitgebreidere handleiding?

Als je op je WRT router alleen bekende MAC adressen toelaat moet je natuurlijk wel de printer erbij opnemen in de lijst bijvoorbeeld ;)
voor de rest werk ik in een workgroup, maar ik vind het ook nog al vreemd dat ik geen xp laptop kan zien in mijn netwerk
Laten we het even bij één probleem tegelijk houden, dat praat wat makkelijker ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
dus eigenlijk bedoel je dat ik het mac adress in mijn router moet opnemen? en ik ga nu kijken of ik iets kan vinden over een APIPA adres in het bijgeleverde boekje

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-03 09:52
Dat ligt eraan dat je werknaam van windows anders is. Bij de een is het mshome en bij de ander werkgroep volgens mij. Deze moet op alle pc's (xp én vista) hetzelfde zijn. Dit kan je gewoon wijzigen.

MVG, Frank

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu op de xp pc de naam veranderd in WORKGROUP, en zal het nu eens zien
alt-92 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:18:

Staat daar niks over vermeld in de Quickstart van je printer of de uitgebreidere handleiding?
ik kan niks vinden over het APIPA adres in de handleiding, kun jij mij misschien hiermee helpen dan>?

Verwijderd

Topicstarter
frankK800i schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:34:
[...]

Dat ligt eraan dat je werknaam van windows anders is. Bij de een is het mshome en bij de ander werkgroep volgens mij. Deze moet op alle pc's (xp én vista) hetzelfde zijn. Dit kan je gewoon wijzigen.
ik heb nu dezelfde naam als werkgroep bij beide pc's maar de vista pc ziet hem nog steeds niet in de tab: netwerk

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nogal logisch dat er geen contact is als de printer geen geldig LAN-IP toegewezen krijgt. Als jouw voordeur geen adres heeft komt de post ook niet aan :z

APIPA is een vakterm dat niet noodzakelijkerwijs in je handleiding zal staan. Wat er geheid wel in zal staan is een stuk over hoe een IP adres te krijgen, met aparte instructies voor als DHCP gebruikt wordt en als het niet gebruikt wordt. Geef eens aan wat er exact voor instructie gegeven wordt en wat jij dan exact gedaan hebt.

Ondanks dat printers in beginsel in Overige Hardware thuishoren gaat het hier over IP problemen en daarvoor kun je beter in Netwerken terecht. Ik verplaats even :)

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1