• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07-2025
Hallo,

Ik heb bij videokaarten de laatste jaren high-end varianten voorbij zien komen met een Vapor-X koeler er op. Maar waarom zie ik dat niet terug in koelers de gemaakt worden voor processors.
Is deze techniek niet toepasbaar voor processors, omdat bepaalde omstandigheden bij CPU's anders zijn dan bij GPU's/videokaarten. Of is het meer zo dat niemand nog op dat idee is gekomen, of dat het niet effectief genoeg is op processors ten opzichte van de extra kosten voor mensen om zo'n koeler te kopen?

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Dus de betere koelers van de laatste jaren zijn niet goed genoeg? Er zijn behoorlijk wat koelers die gewoon het beste koelen voor wat er met lucht nodig is (met een formaat dat het ook in een kast past).

Cooler Master Hyper Z600
Afbeeldingslocatie: http://img.donanimhaber.com/resimler/Cooler_Master_Hyper_Z600_CPU_cooler_01_fx57.jpg

Thermalright Ultra 120 Extreme
Afbeeldingslocatie: http://abchw.com/img/cooling/thermalright/thermalright_ultra120_extreme_001.jpg

Scythe Mugen
Afbeeldingslocatie: http://www.pcmegastore.nl/catalog/images/Scythe%20Mugen%202.PNG

etc etc....

Wil je beter moet je toch echt naar water koeling kijken (of beneden het vriespunt van water gaan kijken, maar dat is niet handig voor 24/7 gebruik).

[ Voor 35% gewijzigd door Paprika op 04-07-2009 22:13 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Vapor-X koeling is gemaakt door Sapphire en is hetzelfde als een heatpipe maar dan plat.

http://www1.sapphiretech....erview.php?gpid=297&grp=3

• kwinvdv
Zelf heb ik een Mugen 2 en koel daarmee mijn AMD Athlon 64 X2 5000+ @3,1GHz, maar ik vroeg mij gewoon af of die techniek ook toepasbaar en dan ook beter zou zijn dan de reguliere heatpipes.

• kwinvdv
Soldaatje schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:23:
Vapor-X koeling is gemaakt door Sapphire en is hetzelfde als een heatpipe maar dan plat.
De Vapor-X koeling is zeker wel iets anders als heatpipes, want hierbij is er beweging van de vloeistof/gas er in en bij heatpipes word de hitte verspreid aan de hand van de goed warmte geleidbaarheid van vloeistoffen.

Maar voor zo ver ik op internet de uitleg van de werking van de Vapor-X koeling heb kunnen lezen, is het zo dat dit soort koelers de warmte beter verspreiden en afgeven. Misschien dat het de hitte van een bepaalde bron (GPU) hierdoor sneller over een veel groter oppervlak kan verspreiden. Hiervan zal een videokaart veel meer profeit van hebben, omdat die in verhouding van de hoogte tot het oppervlak (lengte*breedte) veel meer oppervlak heeft dan wat een CPU koeler.

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01 21:53

Towser

ondertitel

Misschien de volgende keer je post ff editen?

Maar heatpipes werken wel met hetzelfde principe als de vapor-x koeling, in heatpipes zitten ook vloeistoffen die bewegen/verdampen door de pipe heen en daardoor de warmte verplaatst.

Volgens mij dat vapor-x niets meer dan wat marketing is, een videokaart zal ook weinig verschillen met een processor qua warmteoverdracht naar zijn koeler toe.

ps: volgens mij hoort dit in cooling thuis en niet bij overclocking.

[ Voor 8% gewijzigd door Towser op 04-07-2009 23:59 ]

Verwijderd

mijn commentaar klopte niet- wegge-edit :">

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 15:20 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
kwinvdv schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:38:
De Vapor-X koeling is zeker wel iets anders als heatpipes, want hierbij is er beweging van de vloeistof/gas er in en bij heatpipes word de hitte verspreid aan de hand van de goed warmte geleidbaarheid van vloeistoffen.
Dat is kwats.

Er zit nul komma nul verschil in de achterliggende natuurkunde. Zowel Heatpipes als Vapor-X maakt gebruik van de verdamping van een vloeistof tot een gas en de condensatie van een gas tot een vloeistof om warmte te transporteren. In beide gevallen gaat het om een vloeistof/gas dat onder een lage druk (minder dan een atmosfeer) in een koperen buisje zit.

Ook zit in beiden een vorm van porreus materiaal om de vloeistof weer terug te geleiden ook als het daarvoor 'omhoog' moet.

Tot slot is er bij beide sprake van een warm en een koud punt. Voor de definitie van heatpipe maakt het niet uit of het warme punt een dunne pijp of een wat grotere platte ruimte is. Wellicht dat ze bij Vapor-X een andere 'doel' temperatuur hebben genomen, omdat GPU's over het algemeen een hogere werktemperatuur hebben dan CPU's, maar dat zal dan ook het enige verschil zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door kalizec op 09-07-2009 15:49 . Reden: Spelfouten ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• kwinvdv
Ok, ik dacht eerst altijd dat heatpipes gewoon buizen waren met een vloeistof, die constant vloeibaar is, en door de betere warmte geleding, dan een metaal, van de vloeistof een betere warmte verdeling zou hebben.

Dus Vapor-X koeling is dus eigenlijk gewoon een dezelfde toepassing als bij heatpipes, waardoor het eigenlijk een marketing naam is, voor een andere koeler op de grafische kaart.

Voor mij is het nu duidelijk, dankt kalizec.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
kwinvdv schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 16:02:
Dus Vapor-X koeling is dus eigenlijk gewoon een dezelfde toepassing als bij heatpipes, waardoor het eigenlijk een marketing naam is, voor een andere koeler op de grafische kaart.
Wat dacht je dan? Dat Toxic en Atomic ook speciale koelingsmethodes zijn?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
kwinvdv schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 16:02:
Ok, ik dacht eerst altijd dat heatpipes gewoon buizen waren met een vloeistof, die constant vloeibaar is, en door de betere warmte geleding, dan een metaal, van de vloeistof een betere warmte verdeling zou hebben.
Nou, dat is dan nu recht gezet.

Overigens zijn er bij kamertemperatuur geen vloeistoffen die een betere warmtegeleiding hebben dan vaste materialen. Dit komt onder andere omdat de materialen met de beste geleiding (koper en zilver) pas bij hoge temperaturen vloeibaar worden.

[edit]

Dat is dan ook waarom in een heatpipe dan ook nauwelijks geleiding gebruikt wordt, maar gewoon het warme materiaal zelf verplaatst wordt. Ook is fase-wisseling een goede manier om warmte te verplaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door kalizec op 09-07-2009 16:11 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1