Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07 23:18
Hallo,

Na wat upgraden van mijn oude computer, naar wat betere onderdelen, heb ik nu nog wat oude hardware er van over, waaronder een AMD Athlon 64 3800+ (Orleans met stepping F2). Ik heb deze als enige tijd te koop staan op tweakers, maar acht de kans niet heel groot dat ik heb nog verkocht krijg.
Daarom wil ik proberen de IHS er af te halen, want hij werd op 3,1 GHz te warm. Alleen kan ik niet vinden of de core aan de IHS is vast gesoldeerd of dat er koelpasta tussen zit. Want als er koelpasta tussen zit zal het mij wel gaan lukken, maar als het vast gesoldeerd is, zal het veel meer werk zijn en zal ik er toch van af gaan zien.
Ik had al wel op een lijst gezien van andere processors, welke gesoldeerd zijn en welke niet: http://www.overclock.net/...vals-how-do-should-i.html
Maar daar staat alleen de Venice variant van de 3800+ bij.
Ik vraag mij dus af of iemand weet of bij deze cpu de IHS gesoldeerd is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

probeer het? als je de lijmrand lossnijd en de ihs dan niet losspringt of iig relatief los dr op zit, is het goed mogelijk dat ie gelijmd is aan de core, dan moet je idd de ihs gaan verhitten tot die lijmlaag smelt, meer werk idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-09 17:59
Je moet eens op youtube kijken heb er onlangs nog een filmpje gezien hoe je het moet doen met een breekmesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Het los snijden langs de randen is volgens mij ook niet zo moeilijk en heb daar idd al een paar filmpjes van op youtube gezien. Maar dan ga ik denk ik maar gewoon proberen de IHS los te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Eerst probeerde ik het met een stanleymes, maar die was te dik. Toen ik nog maar opzoek naar een oud scheermes die van mijn vader of opa was geweest waar nog een mesje in zat.

Afbeeldingslocatie: http://vdvleon.xs4all.nl/tweakers/IHS_removal.jpg

Ik ben er volgens mij nu door heen maar krijg het niet los, dus ik ga nog even door in de hoop dat die toch nog ergens vast zit en anders moet ik een manier vinden waarmee ik de IHS kan opwarmen zodat de lijm smelt. Weten iemand misschien hoe warm dat zou kunnen zijn, niet dat als ik zo meteen het met gesmolten soldeersel en een soldeerbout probeer op te warmen en dat ik dan mijn processor mol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik heb net even met een kaars geprobeerd, maar ik wou de IHS niet te warm maken en stopte er maar mee, want volgens een korte voel test, was de IHS ruim rond de 50 graden Celsius, dus ik ben bang dat die vast gesoldeerd is en niet gelijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Dat is best mogelijk ja. Volgens mij is Orleans het broertje van Windsor. Daarvan zou F3 wel vast gesoldeerd zitten zegt iemand op XS.
Wat je nog kan proberen is stressen in je PC zodat die op max. temp komt (eventueel de fan uitzetten voor nog hogere temps...maar weet je grenzen!), hem er dan snel uithalen als je PC net uit is en kijken of de IHS loslaat.

[ Voor 55% gewijzigd door Saturnus op 05-07-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:47

Towser

ondertitel

Ik denk dat tegen de tijd dat je hem er uit hebt hij al weer afgekoeld is. Wat je wel kunt proberen (gevonden in het topic over IHS removing/re-attatching) is om het zo te doen: http://www.youtube.com/watch?v=LX7hw8uCYwE

Het is wel behoorlijk risicovol, maar ik weet niet of dat uitmaakt bij deze processor van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

Ik heb wel eens van een Venice 3200+ de IHS erafgehaald, ik zou zeggen niet doen.. is echt een hele hoop gezeur omdat de cpu lager zit en de koeler er niet meer goed erop past.

Ik had hem weer eropgelijmd :P .

Had een paar jaar terug een gloednieuwe P4 2,4 Ghz gesloopt, deze was wel gesoldeerd en was dus op slag dood ;) .

AMD 9950X3D - X670E-Hero - G.Skill Royal Neo 48GB 6400 CL26 1:1 - RTX 5090 TUF 32GB - 9100Pro 2TB - BeQuit 1500w - Corsair 6500D - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:47

Towser

ondertitel

Ja je kunt je natuurlijk ook afvragen wat je uiteindelijke winst wordt als de cpu gesoldeerd zit aan de IHS. Dan is de warmtegeleiding sowieso al erg goed en kan er ook weinig problemen zijn met betrekking tot de hoeveelheid koelpasta die de fabriek gebruikt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwinvdv
Ik wou de IHS er eigenlijk afhalen zodat ik daar in ervaring rijker aan ben. Ik gebruik deze cpu toch niet meer en staat al een aardige tijd bij vraag en aanbod te koop, maar niemand wilt hem blijkbaar, dus daarom leek het mij een uitstekend geval om de IHS er af te halen.
Wat ik ook nog zou kunnen doen is de IHS nog verder op te schuren/lappen, tot dat ik er doorheen kom, maar waarschijnlijk heb ik dan toch niet veel temp winst, omdat de warmte overdracht tussen de core en de IHS best goed is vanwege dat het gesoldeerd is.
Ik lap hem denk ik nog een keer omdat hij nu nog wat ronde randen en wat krassen heeft.
Pagina: 1