Tijdelijk een pc op lan laten, maar niet op wan

Pagina: 1
Acties:

• m1dnigh7
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 18:44
Hallo beste,

Ben hier nog eens met mn netwerkvragen ;p

Ik heb dus momenteel :

1 router waar 2 system rechtstreeks mee verbonden zijn via wlan (mijn broer zijn pc's). En 1 kabel, waar aan het andere einde een switch hangt (1000mbit), en aan die switch hangen mijn 2 systemen.

Edit: mijn netwerkje in planvorm Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2zo9nrt.png

Nu had ik aan die switch nog een dlink routertje (configured als een access point) willen hangen, voor mijn gebuur, die dan mijn software etc zou kunnen leechen. Maar eens hij verbindt (dat lukt allemaal), krijg ik de fout "Wan user limit exceeded". Dus er mogen maar 4 pc's het internet krijgen.

Hoe kan ik instellen dat als mijn gebuur op mijn access point verbindt, dat hij geen internet krijgt, en dus ook mijn router dit niet ziet, maar toch wel aan mn servertje kan (die hangt ook aan de switch).

Ik heb ondertussen reeds wat gegoogled en heb ondekt dat ik iets moet instellen met de default gateway?

ps: mijn gebuur kan zijn eigen internet ook nog gebruiken mits gebruik van kabel.
ps2: indien die persoon maar 1 verbinding heeft, kan ik dan ook nog steeds zijn internet wegnemen? of moet ik daarvoor met vpn's knoeien? of een servertje DHCP laten spelen, en daar beperkingen gaan doorvoeren? Want ik héb wel een server, en zou dit wel willen proberen, daar ik een student IT ben :) en graat netwerk admin zou worden, dus wil ik wel wat uithalen om dit te bereiken.

[ Voor 3% gewijzigd door m1dnigh7 op 04-07-2009 22:03 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je router vlans ondersteunt is het makkelijk.
Anders kan je DHCP uitzetten en alles manueel instellen, maar met een beetje scanwerk vindt je zo de gateway.....
Maar als hij geen gateway op ze wifi heeft is het geen probleem.....
Ik lees net over de Accespoint, als jij zorgt dat hij connect met de accespoint in een ander subnet zit, kan je met statische routes mogelijk maken dat hij wel bij de fileserver komt maar niet bij de gateway.....

[ Voor 31% gewijzigd door LuckY op 04-07-2009 21:43 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Makkelijker is om gewoon een 2e netwerkkaart in je servertje te drukken. Daar knup je dan dat accespoint in. Dan kan ie gewoon alleen bij de server, en hoef je je verder nergens druk om te maken. (naja bijna dan)

Eventueel zou je zelfs een usb wifistickje in soft-AP mode kunnen zetten, dan heb je zelfs geen extra netwerkkaart+AP meer nodig.

• m1dnigh7
LuckyY: mn router ondersteunt helaas geen vlans ;p hij stamt nog uit het B-wifi tijdperk. DHCP uitzetten lijkt mij ook niet echt een oplossing aangezien ik het probleem zo "professioneel" mogelijk wil benandere, en er zoveel mogelijk uit leren.

DJsmiley: Ik heb eigenlijk al 2 netwerkkaarten in mn server, maar dat is een ander probleem dat ik hier ook zal aankaarten op dit forum.

PS: mn server is enkel ingesteld als printer server voorlopig, omdat ik echt beginneling ben op vlak van netwerkbeheer.

Als ik dat doe, kan hij toch ook op mn hele lan? Als hij dan zou verbinden zou hij toch gewoon in explorer \\m1dnight kunnnen typen en op mn shared folder terecht komen? Of, is hij helemaal afgescheiden van mijn lan waar internet op rondgaat, doordat hij verbindt met mn server via een 2e netwerk kaart, en deze als volgt een fysische andere lan zijn? Als dit zo is, dan denk ik dat ik helemaal kan volgen :) Ik ga in elk geval dit vanavond/morgen uittesten, en laat ik hier zeker alles weten. Bedankt alvast!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Indien je inderdaad 2 nic's in die server hebt hangen kun je die server met de 2e nic aan je B router "AP" hangen, een dhcp server opzetten in een andere range als in je normale lan en routing tussen beide subnetten blokkeren. Dan kan die buurman alleen bij die server en verder komt hij niet.

Dus stel jou lan is 10.0.0.x netwerk dan gooi je je 2e nic in de server op het 192.168.1.x netwerk. Dan maak je een scoopje voor de DHCP server die je alleen op die 2e nic laat luisteren en krijgt je buurman netjes een ipadres zodat hij bij de server kan maar andere machines, doordat die in een andere ip-range hangen, niet kan benaderen.

• m1dnigh7
Ik denk dat ik die dhcp manier ga proberen, dat lijkt me de meest gemakkelijke oplossing.

Ok, mischien hier de plaats niet, maar het is nogal een schamel bakje, wad raadt je aan van OS?

[ Voor 33% gewijzigd door m1dnigh7 op 05-07-2009 04:35 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

m1dnigh7 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 04:34:
het is nogal een schamel bakje
+
m1dnigh7 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 22:11:
...aangezien ik het probleem zo "professioneel" mogelijk wil benandere, en er zoveel mogelijk uit leren.
=
Linux dus. :) Debian.. of Redhat... of Ubuntu.. etc. Draait zelfs op een ouwe Pentium II als een tiet. Wat zijn de specs precies?

[ Voor 8% gewijzigd door Bergen op 05-07-2009 05:43 ]

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Exclude het MAC adres van je buur op de routers in het WLAN gedeelte...

We have just one world, but we live in different ones...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Bergen schreef op zondag 05 juli 2009 @ 05:41:
[...]

+

[...]

=
Linux dus. :) Debian.. of Redhat... of Ubuntu.. etc. Draait zelfs op een ouwe Pentium II als een tiet. Wat zijn de specs precies?
Gezien de kennis van TS op dit gebied en de opleiding die ie (wil) volgen is Windows misschien handiger. Linux is idd een mooiere optie, maar misschien nu te hoog gegrepen.

Denk dat TS het beste af is om eerst maar eens gewoon met een XP machine wat mapjes te delen en de basisvaardigheden te ontdekken.

Pas als de achterliggende begrippen een beetje duidelijk zijn zou ik idd linux oid nemen, maar dat lijkt me nu iets teveel gezien de vragen hier.

• m1dnigh7
Bergen: De specs zijn een P4 northwood 2.4 ghz, 760 mb ram (256 + 512), op een oud NEC plankje (mini atx).

Om precies te zijn, een NEC powermate VL4.

Ik ga nu proberen de router die als AP dient, op de 2e NIC aan te sluiten en dan een apart lan, met een ander bereik te creeren.

Ik laat hier weten hoe alles vlot!

Edit: Ik heb er nu windows 2000 pro op lopen, maar deze doet wat abnormaal (+3 minuten om te booten)

Edit 2: Ik heb nu een linksys wrt5GS router aan de server hangen, en alles werkt, maar de snelheid is maximum 900 Kb/s, en ik ben er maar enkele meter van verwijderd, en is in zichtbaar bereik. Enig idee? ligt dit aan ergens een instelling? Of is dit normaal?

Groeten

[ Voor 37% gewijzigd door m1dnigh7 op 06-07-2009 12:31 ]

Pagina: 1