Taalgebruik (sinds zaterdag 4 juli?)

Pagina: 1
Acties:

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
nieuws: W3C dumpt xhtml 2 om zich meer op html 5 te kunnen richten
en
nieuws: Sapphire propt 2GB geheugen op HD 4890 Vapor-X

Als je het mij vraagt kan dat voor een site als tweakers toch even wat netter en professioneler verwoord worden dan op deze manier. ;)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Ik viel er inderdaad ook over, ik had bijna 'frot' verwacht bij de tweede 8)

Netter is natuurlijk:
nieuws: W3C laat xhtml 2 vallen om zich meer op html 5 te kunnen richten
en
nieuws: Sapphire soldeert 2GB geheugen op HD 4890 Vapor-X

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Het lijkt me dat onze doelgroep dit taalgebruik prima kan hebben. Het is al een stuk formeler dan hoe het er 11 jaar geleden aan toe ging ;) .

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Sterker nog, ik kan het erg waarderen. Geeft een bepaald sfeertje wat tweakers-eigen is. (Zo zijn er altijd wel meningsverschillen)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-02 17:06
Het hoeft wat mij betreft niet al te deftig maar ik moet zeggen dat ik er in het begin ook gek van op keek :p Maar goed, als er klachten gaan komen zullen ze er wel wat aan doen :)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Voor zover ik weet is dit al jaren Tweakers eigen. :o

Videokaarten & Beeldschermen heette tot voor kort bijvoorbeeld nog "Videoplanken en Beeldkanonnen". Daarnaast hebben we ook nog steeds het Tweakers.net Moddereter Forum. Verspreid over de site, zowel frontpage als forum, zijn er wat "alternatieve" bewoordingen gebruikt die IMO de site de feel geven die hij heeft op het moment. Ik zou persoonlijk niet graag zien dat dat verandert. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Naja, "Meuk"tracker is ook zoiets dat je niet elders terug zult vinden ;) Het hoort een beetje bij T.net inderdaad, hoewel een paar van die koppen achter elkaar misschien wat meer opvallen...

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 11:17

sopsop

[v] [;,,;] [v]

In het geval van de W3C vind ik dumpen wel verkeerd, omdat het er meteen een gekleurd bericht van maakt. Het wekt in ieder geval de schijn dat de schrijver dit belachelijk vind.

En ik vind het een beetje 'telegraaf'.

• Haan
  • Laatst online: 19-02 12:14

Haan

dotnetter

Het is nog een stuk netter dan hoe een titel er in het prille begin uit zag ;) vb. nieuws: M$ patenteert open webstandaard
edit:
ik zie dat Femme hetzelfde al zei, maar dan zonder linkje :$

[ Voor 15% gewijzigd door Haan op 05-07-2009 11:09 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-02 19:26

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Om heel eerlijk te zijn vind ik het ook wel wat hebben die taalgrapjes/"plat" taalgebruik, iets wat mij ook opvalt de laatste tijd dat op meerdere fora dat als iemand iets verkeerd spelt dat die gene dan gelijk helemaal afgefakkelt word ongeacht wat die gene te zeggen heeft, dat vind ik niet echt ergens op slaan.
Het gaat er natuurlijk om dat die gene iets nuttigs zegt, het is weliswaar gewenst dat je je een beetje aan de spellingsregels houd maar soms gaat het wel ver. (nee dat is niet alleen op GoT en tweakers)

Signature

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
BGB4rn schreef op zondag 05 juli 2009 @ 10:51:
Om heel eerlijk te zijn vind ik het ook wel wat hebben die taalgrapjes/"plat" taalgebruik, iets wat mij ook opvalt de laatste tijd dat op meerdere fora dat als iemand iets verkeerd spelt dat die gene dan gelijk helemaal afgefakkelt word ongeacht wat die gene te zeggen heeft, dat vind ik niet echt ergens op slaan.
Het gaat er natuurlijk om dat die gene iets nuttigs zegt, het is weliswaar gewenst dat je je een beetje aan de spelling regels houd maar soms gaat het wel ver. (nee dat is niet alleen op GoT en tweakers)
Offtopic, maar als ik VGA problem opnieuw dit keer goed denk ik lees, dan denk ik toch echt: "SLOTJE! ga eerst maar terug naar school" ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-02 19:26

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ramon schreef op zondag 05 juli 2009 @ 11:00:
[...]

offtopic maar als ik VGA problem opnieuw dit keer goed denk ik lees dan denk ik toch echt SLOTJE! ga eerst maar terug naar school ;)
Ja dat is inderdaad een voorbeeld van echt bijna opzettelijk verkeerd spellen en msn taal gebruiken, maar ik doel meer op kleine foutjes met d's en t's, woorden met een lange of korte ij/ei.

@ hieronder

Ik weet het maar dat zijn nou de dingen waar ik me aan erger over spelling en taalgebruik gesproken :+

[ Voor 11% gewijzigd door BGB4rn op 05-07-2009 11:04 ]

Signature

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-02 11:17

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Dit gaat niet over spellingsnazi's, maar over taalgebruik. Daarnaast wordt er niemand afgefakkeld, maar wordt het ter discussie gesteld.

ps: het is spellingsregels :P .

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou kiezen voor "Sapphire plaatst 2 GB"... Of ze het solderen of opdampen lijkt me niet relevant.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:00
offtopic:
Wat betreft spellingnazi's, BrEeZaH's, en mensen die nog nooit van hoofdletters en leestekens hebben gehoord: Maak een TR aan, dan handelen we het wel af. :)

Maar verder is het idd nog dat rebelse sfeertje op Tweakers.net. Zoals de rest ook al aangaf, het geeft de site een bepaalde sfeer. Net zoals je bij Geenstijl direct een :') -neiging krijg, heb ik bij tweakers.net altijd een :) of zelfs :D gevoel. Het is wat minder serieus qua taalgebruik, maar dat maakt het lekker om te lezen :)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
Je kan het natuurlijk ook juist de andere kant op doen, zoals in Fraunhofer print batterijen van een millimeter dik: "een printprocedé dat als silk screen printing bekend staat"

Dat proces heet in het Nederlands gewoon 'zeefdrukken' :)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Er mag natuurlijk wel even gekeken naar de functionaliteit van zulk taalgebruik. Speels taalgebruik zal eerder tot onbedoelde interpretaties leiden dan wanneer droog verslag wordt gedaan; het kan teksten nuchter laten overkomen maar ook verwarring zaaien en duidelijk is welke van de twee ik liever niet zie :)

'Beeldkanonnen' in de naam van Videokaarten & Beeldschermen is een goed voorbeeld: die naam was langzamerhand betekenisloos geworden. Itt een crt, waar daadwerkelijk een elektronenkanon in zit, beschieten lcd's en plasma's immers niks (of je moet een ledje ook een lichtkanon willen noemen en dat gaat me te ver ;)).

Met ongewenste extra betekenissen moet rekening gehouden worden. Als er ruimte is, dan vind ik het alleen maar leuk als de redacteuren er gebruik van maken, maar die ruimte is er minder vaak dan vaak wordt gedacht.

In het geval van 'dumpt' vind ik de strekking duidelijk, xhtml 2 wordt aan de dijk gezet. Van 'propt' gingen mijn wenkbrauwen ook wel even omhoog want proppen suggereert ruimtegebrek. Low-profile-kaart? Mobile zut? Nee dus, gewoon een normale form factor, tweeslots ook nog - dat had ik anders gedaan.

Oh, en een titelfiksje, want met "Taalgebruik (sinds vandaag?)" werd kennelijk jongstleden zaterdag bedoeld. Slordig, slordig, slordig :P ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• sjaak
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 16:28

sjaak

un giorno credi

Rataplan schreef op zondag 05 juli 2009 @ 12:41:
werd kennelijk jongsleden jongstleden zaterdag bedoeld.
Slordig, slordig, slordig :P ;)

:D

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zoals hierboven al gemeld maak je bij taalnazineigingen even een TR aan, jah? :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Rataplan
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

AxiMaxi schreef op zondag 05 juli 2009 @ 12:33:
Dat proces heet in het Nederlands gewoon 'zeefdrukken' :)
Die heb ik aangepast, de Engelse variant voegt hier niets toe. Nog een mooi voorbeeld in dat artikel is 'kostenefficiënt' - dat mag gewoon 'goedkoop' wezen, denk ik dan :)

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Ik vind persoonlijk ook dit sfeertje wel bij tweakers passen, ook veel in topics word er zo gepraat dus waarom dan op het forum en de frontpage zelf dit niet toepassen?

Nogmaals ik vind het zelf erg fijn, leest ook wel prettig en je zit nog wel eens met een glimlach op je gezicht te lezen, het hoeft niet allemaal zo correct en serieus. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• NMe
  • Laatst online: 22-01 23:51

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Joopieboy schreef op zondag 05 juli 2009 @ 13:07:
Ik vind persoonlijk ook dit sfeertje wel bij tweakers passen, ook veel in topics word er zo gepraat dus waarom dan op het forum en de frontpage zelf dit niet toepassen?

Nogmaals ik vind het zelf erg fijn, leest ook wel prettig en je zit nog wel eens met een glimlach op je gezicht te lezen, het hoeft niet allemaal zo correct en serieus. :)
Correct liever wel, serieus hoeft wat mij betreft inderdaad niet. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Nja, correct bedoel ik als in het hele formele taalgebruik. Dat de teksten verder vrij zijn van spelling en grammatica fouten en dat de zinsbouw verder goed is, lijkt mij wel logisch. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Hooglander1 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 02:05:
Sterker nog, ik kan het erg waarderen. Geeft een bepaald sfeertje wat tweakers-eigen is.
Inderdaad, dit hoort gewoon bij T.net. Ik zie het probleem persoonlijk niet.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
sopsop schreef op zondag 05 juli 2009 @ 10:35:
In het geval van de W3C vind ik dumpen wel verkeerd, omdat het er meteen een gekleurd bericht van maakt. Het wekt in ieder geval de schijn dat de schrijver dit belachelijk vind.

En ik vind het een beetje 'telegraaf'.
Ik blijf ook bij mijn punt:
Het afdoen met 'typisch tweakers' doet mij niets want vroeger wat het een site voor de uber nerd (en dat waren vroeger vaak de harde kern linux gebruikers en zo onlogisch was 'M$' dan ook niet), nu zie ik het meer als een media groep die voor kwaliteit staat, vroeger waren het immers hobbyisten.
Vergelijken met hoe tweakers 10 jaar terug was gaat dan ook niet echt op als je het mij vraagt.

Die categorieën ed op GoT/FP met aparte namen...ok, dat zijn meer een soort handelsmerken.

En als iets ' typisch tweakers' zou zijn...zou ik eerder kiezen voor een woord als 'solderen' dan 'dumpt,' dat is meer iets voor GeenStijl en Dumpert.

[ Voor 6% gewijzigd door Saturnus op 05-07-2009 16:02 ]

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05:50

defiant

Moderator General Chat
Saturnus schreef op zondag 05 juli 2009 @ 16:00:
[...]
Vergelijken met hoe tweakers 10 jaar terug was gaat dan ook niet echt op als je het mij vraagt.
[...]
En als iets ' typisch tweakers' zou zijn...zou ik eerder kiezen voor een woord als 'solderen' dan 'dumpt,' dat is meer iets voor GeenStijl en Dumpert.
Eens. Met "eigen taalgebruik" beperk je ook je doelgroep tot alleen de mensen die zich aangesproken voelen, nieuw of neutraler publiek zal dit niet altijd oppikken of kunnen waarderen, wat natuurlijk commercieel een risico is. Het lijkt me dat tweakers zich niet wil richten op een niche, maar toch een brede aansprekende IT website wil zijn.

Door dat soort taalgebruik neem ik de nieuwsberichten ook niet serieus, tenzij dat de intentie is, lijkt me dat niet de bedoeling.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1