Relais voor Denon versterker

Pagina: 1
Acties:

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-12 19:10

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Beste Medetweakers :) !!

Mijn vader vond het eens tijd om zijn versterker van binnen schoon te maken omdat de stofvlokken erop zaten. Dit zoals te doen gebruikelijk was vrij eenvoudig (een kwastje en een stofzuiger en je bent klaar). Omdat de versterker al enige tijd problemen had met een van de kanalen (schakelde soms niet aan) was het ook eens tijd om het relais van het A-kanaal te openen en schoon te maken. Nadat mijn vader dit zorgvuldig had gedaan gaf het relais vervolgens geen kik meer; na doormeten bleek de spoel doorgebrand.

Helaas maar het is niet anders. Hij had nog een relais liggen maar deze werkte helaas niet. Dus nu moeten we op zoek naar een nieuwe. Mijn vraag is dus, is er aan de relais te komen die Denon in zijn versterkers gebruikt? Het gaat om een PMA-925R van een aantal jaren oud maar ik heb niet het idee dat Denon in elk type een ander soort relais doet. Hier zijn wat foto's van de kapotte om het type aan te geven:

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/4091/relais1.jpg
Van bovenaf gezien...

Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/644/relais2r.jpg
Van onderaf om de pins aan te geven...

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Verwijderd

volgens mij is dat een sandaard relais ik zou hem meenemen naar een elektro groothandel e een vergelijkbare pakken. zolang hij maar 24v gelijkspanning is en zo te zien 2 no open contacten maar dat zou ik eerst even na meten. niet veel bijzonders in ieder geval... oh en de contacten moeten 3a 120v kunnen hebben maar dat is vrij normaal. ik denk dat je voor +/- 15 euro klaar bent....

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat werkte er aan het nieuwe relais niet?

Volgens mij is dit vrij eenvoudig, en ik vind 15E vrij ruig ingeschat qua prijs.
Alles werkt mits:

- Locatie van de pinnen gelijk
- 24V DC spoel
Ook 2x no open contacten (idd indien correct wat hier boven staat))

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Zoiets bedacht ik me ook en dat is dus precies waar het nieuwe relais vandaan komt. Hij heeft dezelfde specs en hij schakelt ook wel, alleen je hoor niets uit de luidsprekers komen. Ik heb even bij conrad gespeurd en er staat niks wat qua pinout en specs in de buurt komt...

[ Voor 20% gewijzigd door Blaat op 05-07-2009 09:17 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

R420R schreef op zondag 05 juli 2009 @ 09:11:
Zoiets bedacht ik me ook en dat is dus precies waar het nieuwe relais vandaan komt. Hij heeft dezelfde specs en hij schakelt ook wel, alleen je hoor niets uit de luidsprekers komen.
Oh, ik kreeg bij de zin:
Hij had nog een relais liggen maar deze werkte helaas niet.
Een iets andere indruk. :)
Ik heb even bij conrad gespeurd en er staat niks wat qua pinout en specs in de buurt komt...
Meten is weten. Misschien heeft je nieuwe relais wel nc (normally closed) contacten, hetgeen betekend dat de speakers juist uit worden geschakeld als de versterker inschakeld. :+
Ik ga er namelijk even vanuit dat je oude relais NO contacten heeft. (gezien de toepassing)

Je hebt ook kans dat bij je nieuwe relais de C-NO of C-NC aansluitingen in de breedte zitten ipv in de lengte. Of andersom (bij de oude dus). Ik heb dat nog maar weinig gezien, maar je weet het nooit.
Ik *hoop* voor je van niet, want in het geval van C-NO zou je je versterker met het nieuwe relais hebben kortgesloten. (wat bij kort gebruik en heel laag volume niet direct een groot probleem hoeft te zijn - maar wel destructief voor de eindtrap als je 'm harder hebt geprobeerd, dan gaat ie het niet meer doen)

Meet je nieuwe relais dus even na. Leg vast waar de C en NO of NC contacten zitten en vergelijk die met het oude relais.

[ Voor 32% gewijzigd door remco_k op 05-07-2009 09:29 ]

Alles kan stuk.

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
Het is nagemeten en alles zit zoals het hoort. Ik begrijp het niet, het zou moeten werken.

• remco_k

remco_k

R420R schreef op maandag 06 juli 2009 @ 10:40:
Het is nagemeten en alles zit zoals het hoort. Ik begrijp het niet, het zou moeten werken.
Als alles zit zoals het hoort, dan werkt het...

Maar blijkbaar dus niet en is er gewoonweg meer aan de hand dan alleen maar een relais wat het probleem leek te zijn.
Haal dat relais eruit, verbind de C en NO contacten op de printplaat door (zodat de speaker altijd met de eindtrap is verbonden) en sluit een speaker aan op de versterker die verder geen betekenis heeft anders dan een test speaker (immers, zou het piepkleine kansje kunnen zijn dat ie gesloopt wordt (compleet met rook effecten) omdat er een dikke gelijkspanning op kan komen te staan (check het eerst even met je multimeter, voordat je de speaker aansluit...)).
Probeer dat eens. Nog geen geluid: dan is er iets anders aan de hand. (eindtrap stuk? (haar)scheur in printbaan of soldeereilanden? Vooral dat laatste wil nogweleens voorkomen.)
Wel geluid: toch iets niet goed met het relais.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 06-07-2009 13:57 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

http://www.pronto.com/pro...-relay-dh2tu-p_1147724245 even snel gegoogled op dh2tu. zal vast nog goedkoper kunnen of uit nederland misschien bij look en listen? dan weet je het zeker dat het niet aan het realis ligt....

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 06 juli 2009 @ 13:54:
[...]

Als alles zit zoals het hoort, dan werkt het...

Maar blijkbaar dus niet en is er gewoonweg meer aan de hand dan alleen maar een relais wat het probleem leek te zijn.
Haal dat relais eruit, verbind de C en NO contacten op de printplaat door (zodat de speaker altijd met de eindtrap is verbonden) en sluit een speaker aan op de versterker die verder geen betekenis heeft anders dan een test speaker (immers, zou het piepkleine kansje kunnen zijn dat ie gesloopt wordt (compleet met rook effecten) omdat er een dikke gelijkspanning op kan komen te staan (check het eerst even met je multimeter, voordat je de speaker aansluit...)).
Probeer dat eens. Nog geen geluid: dan is er iets anders aan de hand. (eindtrap stuk? (haar)scheur in printbaan of soldeereilanden? Vooral dat laatste wil nogweleens voorkomen.)
Wel geluid: toch iets niet goed met het relais.
Net geprobeerd. De speakers werken dan gewoon. Ook als is de andere relais die nog goed is op de plek van de ander soldeer werkt de boel perfect.
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 17:07:
http://www.pronto.com/pro...-relay-dh2tu-p_1147724245 even snel gegoogled op dh2tu. zal vast nog goedkoper kunnen of uit nederland misschien bij look en listen? dan weet je het zeker dat het niet aan het realis ligt....
Ik ga het even bekijken tnx.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 20:44
En als je een goede hebt zou ik ze gelijk beide vervangen. Ben je d'r weer jaren vanaf. :)

• remco_k

remco_k

R420R schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:19:
[...]
Net geprobeerd. De speakers werken dan gewoon. Ook als is de andere relais die nog goed is op de plek van de ander soldeer werkt de boel perfect.
Dan is er dus toch iets belangrijk anders (of ook defect) aan het nieuwe relais.
En dan vraag ik me af, hoe heb je het nagemeten?
Teken voor jezelf eens een schema hoe het oude relais intern in elkaar zit en ook het nieuwe.
Dit plaatje van Wikipedia:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fd/Relay-IEC.svg/200px-Relay-IEC.svg.png
Is wat je waarschijnlijk hebt in het oude relais. Maar dan zonder NC (Normally closed) pootje 12.
En de "schakelaar" tussen 11 (C (Common)) en 14 (NO (Normally open)) heb je in elk relais 2x.
De 2 andere pootjes zijn voedingsspanning.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 06-07-2009 19:48 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1