Toon posts:

Moet ik wel aan waterkoeling beginnen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Mijn PC loopt achter elkaar vast. Bluescreens met de meest uitlopende oorzaken. Nu heb ik de zijkant er af gehaald en er zo'n grote woonkamer fan op gericht... alle problemen voorbij. Daar gaat dus mijn idee dat computers waarschuwingen hadden als onderdelen te heet werden.

Ik heb een Asus Striker Extreme. Die heeft al mooi wat heatsinks, maar het wordt tijd voor wat drastisere koeling... en daar ben ik een beetje nieuw in dus hoop ik op wat hulp.

Ik dacht meteen maar een kast met waterkoeling te komen en kwam toen op de ThermalTake armor terecht (http://www.thermaltakeusa...oduct.aspx?C=1161&ID=1480).

Toen kwam ik er hier achter dat de experts niet zo fan zijn van thermaltake (o.a. hier [Ervaringen] Waterkoeling en onderdelen/setjes).

Nu las ik hier in de Faq alleen al dat gewoon water niet gaat werken. Bij de thermaltake krijg je dat er al niet bij. Daar zie ik ook alleen maar tubes en niet gewoon een kant en klaar blokje dat ik op mijn processor en geheugenkaartjes kan monteren.

Ik heb dan ook het idee dat er niet echt een kant en klare oplossing is en dat ik hier een hoop getweak mee ga krijgen. Nu vind ik tweaken met software heel erg leuk, hardware op elkaar afstemmen ook nog wel..., maar bij waterkoeling zie ik al mijn computeronderdelen al in een roestige drap rond gaan drijven.

Ik vroeg mij dan ook even af of het zonder al te veel inspanning netjes mogelijk is of dat je er eigenlijk niet aan moet beginnen als je er geen verstand van hebt en ook geen zin hebt om er extreem veel aan te sleutelen of veel risico te lopen.

Ik vraag mij ook even af of ik wel verplicht aan de waterkoeling moet. De PC staat nu op zolder en daar wordt het wel heet. Er zit een core2duo in die niet eens is overgeklokt. Als waterkoeling wordt afgeraden dan verwacht ik dat een aluminium kast met redelijk wat 12cm fans en een nette airflow ook moet volstaan... daar heb ik dan wel weer voldoende tweak ervaring voor :-)

Alvast bedankt voor de info!

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Laten we beginnen met de vraag wat je nu aan koeling in je kast hebt. Gezien het feit dat je indien je een "tafelkoeler" op je binnenwerk loslaat je geen problemen meer hebt lijkt het er op of je gewoon weg niet voldoende koeling in je kast hebt. Dit is iets dat je met waterkoeling niet zomaar zondermeer oplost.

Een voldoende gekoelde kast is in mijn ogen een kast met eigenlijk 2 intake en 2 outtake fans (heb zelf een 900 van antec met 2 intakes aan de voorkant, een outtake waar me 120mm rad aan hangt en me 200mm top fan). Nu weet ik niet wat voor kast je hebt en hoeveel fans maar dit is in mijn ogen het eerste om naar te kijken want een beetje leuk waterkoelsetje zet je zomaar € 200-250 terug en als je je probleem op zou kunnen lossen met een andere kast en wat fans a € 120-150 scheeld dat ook al een eind.

• glennvho
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:45
Zelf had ik sinds vorige week ofzo last van bsod's, dit kwam bij mij ook door de hitte ik heb het probleem opgelost door een fan aan mijn z600 te hangen met snelbinders zodat hij lucht op de north bridge heatsink blaast. Nu heb ik totaal geen last meer van bsod's dus als ik jou was zou ik nog niet meteen aan waterkoeling beginnen want het is denk ik niet te onderschatten.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! Ik was inderdaad al bang dat ik waterkoeling een beetje aan het onderschatten was.

Op dit moment heb ik een cooler master kast. Geen idee meer eigenlijk welk type, maar vrij standaard. 5 bays intern en 5 extern. Aan de voorkant zit een stofrooster met 1 fan er achter. Aan de achterkant zit een 12cm fan. Aan de zijkant zit een tunnel naar de processor.

Die tunnel had ik er eerder al af gehaald omdat ik het idee had dat dit de airflow behoorlijk zou verstoren. Er komt ook vrijwel geen flow langs de geheugen modules op dit moment (hebben wel allemaal een heatsink er op zitten).

Op de processor zit nog de standaard intel fan. Het geheel maakt daarbij behoorlijk wat herrie maar als ik mijn hand in het midden van de kast stop dan voel ik niet echt een luchtstroom. Wilde dit dus ook maar wat meer profi gaan doen met waterkoeling maar ben daar van aan het terug komen.

• Xorsist
Waterkoeling is een mooi systeem, ik heb zelf een DDC 1+ ultra+AGB, thermochill PA-120.1 (120mm rad) en een D-tek Fuzion V1 op me 9450 en die houd ik op een 55C load op 2,66Ghz.Dit alles middels 8/11 tygon tubing. Daarentegen heb ik wel een 120mm die over me hdd's blaast en een 120mm die over me pomp heen richting mijn geheugen en processor blaast. Mijn mobo temp is momenteel met een omgevingstemperatuur van 29C 8)7 41C. Dit setje heeft me een kleine 250 euro gekost.

Ik zou als ik jou was eens kijken of je je fans niet zou kunnen vervangen of gelijk voor een beter geventileerde kast zou kunnen gaan.

Verwijderd

Topicstarter
@Xorsist..., ehm..., als ik jou info zo zie dan denk ik dat ik voorlopig nog maar even niet aan waterkoeling moet beginnen :).

Ik zit nu hard te denken om een Lian Li PC-P60. Daar zitten 3 grote 12cm fans aan de voorkant..., maar daar moet er vast 1 uit omdat je ook nog bij de CD/DVD drives wilt kunnen. Ook heeft hij er één aan de achterkant. Met een beetje gelukt koelt dat voldoende. Mocht dat nog niet zo zijn dan denk ik dat ik daar waterkoeling aan toe ga voegen.

Heel erg bedankt in elk geval!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:29
Om wat voor soort Pc gaat het eigenlijk ?

Misschien ben ik erg blind,maar heb je zo'n oude intel proc die erg heet is ? of heb je gewoon een warme omgeving ?

Ik krijg nu ook regelmatig van die Intel 630 pc's die uitvallen omdat ze te warm worden, zalman + casefan erop en klaar is kees

Heb je misschien meer info ?

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Asus Striker Extreme moederboard met een Core2 6600 @ 2,4Ghz met 4GB geheugen en 64 bits vista ultimate in bovengenoemde cooler master kast met 2x 500GB seagate schijven, Sound blaster XFi fidelity en 2x Asus DVD RW.

Het probleem is dan ook voor een groot deel de omgeving (zolder met plat dak), het is hier nu 34 graden. Ik vroeg mij daarom dan ook af of dat nog wel zonder waterkoeling te doen was met deze hitte.

EDIT: Ben inmiddels wel redelijk gecharmeerd van de Lian Li PC-P80B. Als die hem niet koel gaat krijgen dan weet ik het eigenlijk ook niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2009 20:11 ]

• Xorsist
Zonder waterkoeling is dit wel te doen, alleen het grootste probleem is momenteel de groote hitte. Hierdoor is de lucht die je toevoert aan je CPU en mobo koeling al erg hoog waardoor je temps niet om over naar huis te schrijven zijn. Dit is wel een klein beetje te ondervangen met fan's die een hogere luchtverplaatsing hebben alleen gaat dit vaak gepaard met meer geluidsproductie. Nu weet ik niet hoe jij tegen geluid mbt je computer aan kijkt anders zou je eens naar koelers kunnen kijken die meer lucht verplaatsen.

Ik heb zelf de std fans van de antec vervangen door scythe slipstream 1600's en draai deze op ongeveer 75% waardoor ik wel wat hoor ruissen door het struikgewas ;) maar dit niet hinderlijk is.

edit:

Die PC-80B is echt een waanzinnig mooie daarentegen ook waanzinnig DURE kast. Ik bedoel voor € 305 zoals hij bij highflow staat kun je net zo goed een goedkopere kast nemen en hier voor € 250 aan waterkoeling in hangen 8)7

edit2:

Pak dan een antec 1200 a 159 dan heb je ook 6 fans, 3 intake front, 2 rear en 1 200 top. Of je deze kast mooi vind ja .. dat is puur smaak, maar persoonlijk vind ik € 305 over de top voor een kast want dan pak ik liever een kast van € 100 en gooi daar voor € 200 aan waterkoeling in.

[ Voor 25% gewijzigd door Xorsist op 04-07-2009 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tip..., die antec 1200 is zeker ook erg mooi..., maar die is niet van Aluminium... maakt dat dan niet meer zoveel uit voor de koeling? Ik had altijd gedacht dat een aluminium kast veel beter koelde?

Waterkoeling ga ik mijn vingers niet aan branden :)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:51
Aluminium is vooral veel lichter, maar heeft geen enkele invloed op de koeling zo ver ik weet.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

My-life schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 20:43:
Aluminium is vooral veel lichter, maar heeft geen enkele invloed op de koeling zo ver ik weet.
aluminium neemt veel meer hitte op maar dit heeft idd weinig met koeling te maken aangezien je kast niet met je processor of videokaart oid in aanraken komt

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Wat voor case heb je nu? Ik heb namelijk het idee dat met een paar fans en een andere processor koeler dit probleem ook op te lossen moet zijn.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment deze cooler master kast:
Afbeeldingslocatie: http://timmcom.com/images/cooler_master_centurion5.jpg
Ik was eigenlijk een beetje van van die Lian Li PC-80 totdat ik daar ontdekte dat die 3 voorste fans dus altijd voor je bays zitten met dat deurtje...

Ze mogen bij Lian Li dan wel zeggen dat ze hebben nagedacht over design, maar zoiets is wat mij betreft gewoon dom. Ik heb niet voor niks een sound blaster XFi er in zitten waar een MIDI stekker in moet. Zou ik die deur altijd open moeten laten staan.

De Antec 1200 maakt nu de meeste kans..., samen met een nieuwe processor koeling hoop ik daarmee het probleem te fixen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2009 19:17 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 22:13
Daar is ook niets mis mee. Ik zou je temps eerst maar controleren welk onderdeel te warm wordt. Dan kun je het doelgericht aanpassen. Nu loop je maar wat te ouwehoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou..., niet helemaal. Die kast zit gewoon te vol en de fan die aan de voorkant de lucht er in hoort te trekken doet dat bar slecht. Door een kast met meer ruimte kan ik alles netter weg werken en door die mega fan's op de PC80 moet er toch heel wat meer flow doorheen komen.

Ik ben gewoon klaar met die bluescreens en wil het nu wel even goed oplossen. Waterkoeling gaat mij nog even wat te ver maar een betere kast vol met fans is wel weer een leuk tweak projectje.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Wat voor videokaart heb je? En maak eens foto van hoe de situatie nu is. Volgens mij denk jij veel te extreem en kan het veel simpeler.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Topicstarter
:-)

Probleem inmiddels inderdaad veel te extreem opgelost. Ik vond toch die PC-80B eeeerug mooi dus die bij Zercom gekocht inclusief een Lian-Li temperatuur controller. Mijn SB Xfi insteekslot heb ik nu achter de computer neer gezet. Voeding door zo'n waterkoel-kabel-gat en data kabel door een pci sleuf.

Enoooorm veel ruimte dus overal mooi plek gehouden voor de airflow. 3 voor fans, top fan en achter fan aangesloten op de controller en temperatuur metertjes netjes bevestigd.

Ook nog een nieuwe Artic pro 7 koeler voor de processor gekocht (vergeten bij Zercom een nette Zalman te halen). Ben er alleen totaal niet ontevreden over.

Als ik het display mag geloven is de CPU nu 26 graden en komt de rest ook niet boven de 40 uit... ok..., het is nu dan ook niet meer heet op zolder dus het wordt nog even afwachten.

Het ziet er wel heeeel mooi uit (ik snap dat smaken kunnen verschillen).

Bedankt voor alle hulp en info allemaal!

Verwijderd

Idle 26 graden? Meeste tweakers denken dan al snel aan wat overclocken! :D

• j0ren
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-09-2025

Edit: Hier hebben we Vraag & aanbod voor.

[ Voor 22% gewijzigd door Twynn op 13-08-2009 11:05 ]

Pagina: 1