• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:31
EDIT:
Oplossing staat onderaan, was user error.
Dus niets dan positiefs over de afhandeling van 4 launch

Een kameraad van mij heeft by 4Launch een systeem in onderdelen besteld.
Hij heeft zelf voldoende verstand van PC's om zoiets in mekaar te zetten.

Nadat het complete systeem geassembleerd was werkte het helaas niet.
Dus hij is met zijn complete systeem bij mij langs geweest om onderdelen uit te wisselen.

Zijn systeem:
Videokaart: Asus Videokaart PCI-e Radeon HD3450 V-Cool 512MB DVI/HDCP
Moederbord: Asus P5KPL-AM iG31, SATA2, 8CH
Behuizing: Enlight Mini Tower EN-2404 mATX 350W (zwart-zilver)
Processor Intel Core 2 Duo E8400 3.00GHz 1333 6MB Box
Geheugen: Kingston 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL6.0
Harde Schijf: Samsung 750GB SATA300 32MB, HD753LJ

Moederbord heeft alleen een groene led die aangeeft of er stroom op staat. Verder geen indicatieleds.

Eenmaal hier aangekomen structureel te werk gegaan. Het probleem was namelijk dat geen enkele fan begon te draaien, dus het systeem leek dood, maar het groene ledje van het mobo lichtje wel op.

1: Speaker aangesloten zodat we hopelijk probleempiepjes uit het systeem konden horen.
2: Alle losgekoppeld, alleen processor en geheugen erin. -> niets
3: Geheugen eruit, dus alleen mobo + proc -> niets
4: Processor eruit en mijn E6750 erin -> niets, zijn proc in mijn PC -> prima.
5: Mijn geheugen erin gezet (Corsair PC5300 DDR2) -> niets, zijn geheugen in mijn PC -> prima
6: Mijn voeding op zijn mobo -> niets (helaas niet zijn voeding op mijn mobo getest)
7: Zijn grafische kaart in mijn setup getest -> prima

Verder natuurlijk de gebruikelijke dingen gedaan als bios resetten, checken of moederbord netjes op spacers staat etc. Na 2 uur klooien, konden we eigenlijk geen andere conclusie trekken dan dat zijn moederbord defect was.

Dus hij heeft een RMA aangevraagd bij 4Launch en het moederbord na bevestiging opgestuurd. RMA onderzoek wijst uit dat het moederbord prima werkt en ze willen het terugsturen. Dus hij heeft om details gevraagd, want we hebben er weinig vertrouwen in dat dit bord bruikbaar is.

Het eerste antwoord was dat het wel aan de vga kaart zou liggen. Dit is natuurlijk bullshit, want er zit onboard video op dat bord, en het bord werkte ook niet met mijn werkende VGA kaart.
Het tweede antwoord was dat het functioneerd in hun testsysteem en dat wij waarschijnlijk de bios moeten updaten voordat hij werkt met de geleverde onderdelen. Ook dit is onzin, want als ik op de asus site kijk, dan werkt hij vanaf bios versie 330 al met de bestelde spullen en dit is de oudste bios die er is. Tevens werkte hij ook niet met mijn spullen die meer dan een jaar oud zijn.

Nu zitten we dus met het probleem dat als ze dat bord terugsturen, we met geen mogelijkheid die bios kunnen updaten om wat zij zeggen te controleren. In hoeverre is het reëel om te eisen dat zij de boel updaten?

Eigenlijk willen we het bord liever niet terug zien, want ik heb er een hard hoofd in dat dit gaat werken met de bestelde spullen.

Verwijderd

Indien ze bij 4launch daadwerkelijk een test hebben uitgevoerd en we ervan uitgaan dat je moederbord inderdaad werkt bij hen, zou dit weleens een BIOS probleem kunnen zijn. De CPU wordt mogelijk niet ondersteund.

Asus support geeft de volgende info:

Core 2 Duo E8400 (3.00GHz,1333FSB,L2:6MB,65W,rev.E0 ======> vanaf Bios versie 0403
Core 2 Duo E8400 (3.00GHz,1333FSB,L2:6MB,rev.C0 ======> vanaf Bios versie 0301
Core 2 Duo E6750 (2.66GHz,1333FSB,L2:4MB,rev.G0 ======> vanaf Bios versie 0301

Van de Asus site is af te leiden dat Bios versie 0301 de eerste Bios is waarmee dit moederbord uitkomt.
Gezien jouw testresultaten, is het dus ook al geen BIOS probleem, tenzij er andere revisies van de E6750 bestaan die nooit in een bios update zijn meegenomen door asus.

Ik kan me dus wel voorstellen, dat als het moederbord nog een oude BIOS bevat, dat de E8400 processor niet werkt.

Als 4Launch jou nu vertelt welke processor zij hebben gebruikt, kan je misschien achterhalen of dat moederbord ook echt is getest :)

• FireAge
Bios versie 301 inderdaad, ik had om de een of ander reden 330 in mijn hoofd.

4Launch is niet erg scheutig met informatie. We hebben gevraagd hoe ze het moederbord getest hebben, en het antwoord is "dat hij werkt in het testsysteem". Ja lekker, daar hebben we wat aan :/ Ik zal nog even meer informatie proberen los te krijgen.

Ik krijg altijd een beetje jeuk als dit soort winkels beginnen te "gokken". Zal de videokaart wel wezen. Zal de bios wel wezen. Biedt dan aan om alsnog het systeem te assembleren en indien er inderdaad een defect onderdeel bij zit, de assemblage kosten te laten zitten oid. Maar goed, de marges zijn nu eenmaal laag is deze business.

EDIT:
Is het eigenlijk een optie om de winkel te verplichten de bios te updaten?
Ze leveren immers een niet deugdelijk apparaat.

[ Voor 9% gewijzigd door FireAge op 04-07-2009 16:47 ]

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Meestal wil een winkel wel de bios updaten als het niet werkt met de cpu die je erbij hebt besteld, lijkt me niet dat ze daar moeilijk over gaan doen.

http://specs.tweak.to/15535

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:40
tjtristan schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 17:59:
Meestal wil een winkel wel de bios updaten als het niet werkt met de cpu die je erbij hebt besteld, lijkt me niet dat ze daar moeilijk over gaan doen.
lijkt is een groot begrip, want er gaat wel arbeid in zitten en daar zullen ze maar al te graag en prijsje voor rekenen.

( wat ze overgens ook al hadden kunnen doen toen ze het aant testen waren, als ik zelf een bordje terug krijg met kuren en hij draaid wel op de technische dienst geef ik hem altijd een bios update om bugs en andere dingen te voorkomen, maar niet altijd is een bios update het beste )

Hij kan het netjes vragen of hun het willen doen voor ze hem terug sturen nooit geschoten altijd mis, maar ik zou niet beginnen met verplichten en moeten dan zullen ze je hem gewoon sturen zonder bios update maar ik gok als het gewoon gevraagt wordt het geen probleem moet zijn

• FireAge
Wij kunnen voor uw BIOS update uitvoeren. Helaas gaat deze niet kosteloos. Voor updaten van BIOS zijn er kosten verbonden van 15EUR.
Ik zal van onze Technische Dienst eventueel vragen om de BIOS van uw moederbord te flashen. Hiervoor zullen wij dan geen kosten in rekening brengen. Wel moet u wel de onderzoeks –en verzendkosten van 17EUR te betalen
Kansloze zaak zo, bedrijf zit in Eindhoven, en wij in Groningen.
Dus er langs rijden om de boel te regelen kan ook niet.

Imo twee opties:

1: Ze stikken maar in dat bord en de verzendkosten.
2: Bios laten updaten en dan op laten sturen, dan nogmaals proberen.

Ik zit sterk te denken over optie 1, maar misschien heb ik toch nog wat gemist en doet het bord het toch :/

• FireAge
Aargh, dat zal me leren, zat dus gewoon zelf fout.
Jarenlang PC's gebouwd, en dan overkomt me dit :'(

oops_mobo

Wij hadden alles aangesloten op het jumperblok met de rode cirkel eromheen.
Bord kwam terug en deed het wederom niet. Zegt die kameraad ineens: "Hey staat daar nu een pijltje?"

Na aansluiten op het groene blok natuurlijk gewoon werken :/
Mea culpa, mea culpa, en dank aan 4launch voor de soepele afhandeling.
Pagina: 1