Toon posts:

Moederbord is onstabiel: BIOS niet te updaten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb ongeveer twee jaar geleden een PC samengesteld die nagenoeg dezelfde specs heeft als de High-End gamesysteem van september 2006 van de Best Buy Guide.Tot nu toe werkte alles perfect en nooit nergens last van gehad. Tot een paar weken geleden toen mijn computer (Windows Vista Ultimate) begon te crashen. Eerst dacht ik dat het aan windows lag, aangezien de installatie van alweer ruim 1 jaar gelden was en het een rommeltje was geworden. Dus heb ik windows opnieuw geinstalleerd. Maar de problemen beleven aanhouden, dus heb ik geprobeerd BIOS te updaten wat niet lukte.
Vervolgens heb ik geprobeerd met de geleverde CD de ASUS EzFlash de originele BIOS terug te zetten en dat lukte niet. Ik heb ook geprobeerd CMOS te resetten en opnieuw met de CD proberen en dat lukt helaas ook niet.
Heeft een van jullie hier enig ervaring mee of moet ik met de moederbord terug naar de winkel? De moederbord heeft, als ik me niet vergis, 3 jaar garantie.
Bij voorbaat dank voor jullie suggesties en tips!

Processor: Intel Core 2 Duo E6600
Moederbord: Asus P5W DH Deluxe, 975X

• m4ni4k-4live
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:35
Waarschijnlijk is het gewoon je hd waar de fout op zit.
doe eens een chekdisk waarschijnlijk vind hij gewoon fouten.
deze fouten gaan niet weg als je format q doet.

het brobleem met jou bios weet ik niet.
wat voor error kreeb je in window (bsod)

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Wat lukte er niet bij het updaten van je BIOS? In principe kan daar vrij weinig aan fout gaan. Wat voor foutmelding(en) kreeg je? Probeerde je je BIOS vanuit Windows te updaten (niet aan te raden), of m.b.v. de speciale tool van de website van de fabrikant?

Het is me even niet duidelijk of de boel nu nog werkt, of dat je helemaal niet meer op kunt starten, omdat de BIOS flash mislukt is.

[ Voor 20% gewijzigd door Mad Marty op 04-07-2009 14:31 ]

Rail Away!

Verwijderd

Topicstarter
Hij boot wel en ik kan gewoon windows op installeren, maar eenmaal geinstalleerd is het systeem onstabiel en blijven programma's inclusief explorer.exe hangen en moet ik het met de aan/uit knop opnieuw starten. Ik heb op twee manieren de BIOS geprobeerd te Flashen: 1) via de toetsencombinatie ALS+F2 of BIOS Ez-Flash starten en de BIOS bestand op memory stick proberen te lezen en 2) via de bijgeleverde CD de CrashFree BIOS geprobeerd te herstellen.
Ik heb de hardeschijven al uit gehaald en anderes aangesloten zonder resultaat.

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 17:44
Check je ram eens mbv memtest86.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:14
Geheugen en koeling zijn de hoofdverdachten. Kan zijn dat door het warme weer van de afgelopen week je koeling het gewoon niet trekt, maar je geheugen kan ook gewoon kapot zijn. Memtest86 draaien dus, en nakijken of je koeling wel goed is. Temperaturen zouden in je BIOS moeten staan.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:42
het kan ook best zijn dat je hdd aan het overlijden is, die zou ik ook even checken!

Desktop | Server | Laptop

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:17

NNF

Geheugen testen, ja. Tip: Ultimate Boot CD, heeft verschillende tooltjes aan boord voor dat doel.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net het geheugen getest met MEMtest86 en kreeg geen errors: Pass complete, no errors, Press Esc to exit.
Met ExFlash krijg ik het volgende error te zien:
Checking for USB devices...
Reading file "P5WDH.ROM" en dan krijg ik een paar piepjes te horen waarna alles opnieuw begint (zonder restart:
Checking for CD-ROM..
CD-ROM not found
Checking for floppy...
Floppy not found
Checking for USB devices...
Reading file "P5WDH.ROM"
enzovoorts enzovoorts.

Ik heb het al met verschillende hardeschijven geprobeerd steeds hetzelfde

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:12

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Hoe lang heb je het geheugen getest? Voor een goede indicatie moet die wel een uurtje of 8 tot 10 draaien. Verder, je probeert dus het BIOS te updaten, heb je die P5WDH.ROM wel ergens staan?

Rail Away!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
Mad Marty schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:17:
Hoe lang heb je het geheugen getest? Voor een goede indicatie moet die wel een uurtje of 8 tot 10 draaien. Verder, je probeert dus het BIOS te updaten, heb je die P5WDH.ROM wel ergens staan?
bij vage fouten enzo ja, als je _altijd_ fouten hebt met meerdere programma's, komen de fouten er meestal bij de 1e run al uit hoor

tegenwoordig kijk ik altijd eerst naar de voeding, sinds pc's relatief veel zijn beginnen verbruiken gaan voedingen veel sneller kapot

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, had een fout gemaakt. Het bestand op de memorystick hette P5W2xx.ROM en het moest hernoemd worden naar P5WDH.ROM. Daarmee lukt het ook niet aangezien hij nu bij "Reading file "P5WDH.ROM"" gewoon blijft hangen. De memtest86 heb ik 2 uur en 30 minuten gerund.
Catfish, sorry, wat bedoel je met naar voeding kijken? De voeding heb ik net nieuw in gedaan, aangezien de oude net kapot was gegaan.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Toevallig een raidsetje....de chipset van de P5W DH kan daar vaak niet zo goed tegen en pleegt vroeg of na verloop van tijd dan gewoon zelfmoord....een bekend probleem van 975x chipset.

• X-Rey
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 15:57
het lijkt me sterk dat een BIOS dat 2 jaar stabiel heeft gedraaid opeens de oorzaak zou zijn van instabiliteit van je computer. dus als het bios updaten niet lukt, zou ik daar verder geen tijd mee verspillen. Kijk naar de rest van je hardware, je kunt bijvoorbeeld je computer strippen tot je alleen de basics hebt om mee te starten, en als hij dan stabiel draait een voor een weer hardware toevoegen en kijken of je weer problemen krijgt.

Hoe lang geleden heb je je voeding vervangen? Begonnen de problemen niet lang daarna? Hoe is de oude voeding kapot gegaan?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:42:
Sorry, had een fout gemaakt. Het bestand op de memorystick hette P5W2xx.ROM en het moest hernoemd worden naar P5WDH.ROM. Daarmee lukt het ook niet aangezien hij nu bij "Reading file "P5WDH.ROM"" gewoon blijft hangen. De memtest86 heb ik 2 uur en 30 minuten gerund.
Catfish, sorry, wat bedoel je met naar voeding kijken? De voeding heb ik net nieuw in gedaan, aangezien de oude net kapot was gegaan.
je zegt dat je de voeding er 'net' in hebt gezet. Valt 'net' ongeveer samen met het begin van de problemen die je ondervindt? In dat geval is de voeding wel verdacht, natuurlijk.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Topicstarter
Klunssmurf, ik had inderdaad een raid 0 set toen ik er problemen mee kreeg. De drivers van Intel crashten. Toen heb ik de Raid 0 gewoon verwijderd. En de voeding had ik maand voordat de problemen begonnen vervangen.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dan heb je een zeer grote kans dat je chipset is overleden....er is al veel over geschreven dat dit een erg groot probleem was met de ICH7 chip...
Op het moment dat dit gebeurd zodra je een raidset hebt aangemaakt is dus in 99% van de gevallen de chipset onherstelbaar beschadigd.
Niks vreemds dus met dit moederbord, ik heb ook in m'n gebruikers ervaring over dit moedrbord hier een heel stuk over geschreven.

productreview: Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a) review door Klunssmurf

Ook in de reacties kan je lezen dat dit anderen ook overkomen is.
Als je dus een raidset wilt draaien...aparte controller toevoegen of overstappen op de ICH8 southbridge.

Ga maar je garantiebewijs zoeken en je voorbereiden op een RMA'tje....
Pagina: 1