[VB.net] Clientsided informatie opvragen MYSQL

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraagje, misschien dat iemand het antwoord hier weet.

Mijn vraag is hoe ik precies informatie ophaal via vb.net uit een mysql database.

of misschien zelfs een inlogscherm daarmee maak.

m'n database naam is Game, tabel accounts, en dan gewoon username en password, geen md5 ofzo.

maar hoe vraag je zulke dingen dan op via vb,net, clientsided, ik ga me later pas verdiepen in server/client sided.

Ik hoop dat ik hier goed zit met deze vraag ^^

-Yoni :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

dag nieuwe programmeur in de dop, de eerste tool die je altijd in je toolbox zal willen hebben is google.
in plaats van dat je van lezers verwacht dat ze je een kant en klare inlog methode voorkauwen, kan je beter even rond gaan neuzen, zo bijvoorbeeld op deze website http://www.vbmysql.com/ar...net-mysql-tutorial-part-3 (gevonden met de zoekterm vb.net mysql).
lees deze pagina aandachtig door, en als je dan nog ergens mee zit, kunnen wij misschien wel helpen.

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:17

BM

Moderator Spielerij
Clientside die informatie ophalen zal niet meevallen? :?
Je client krijgt een pagina voor z'n neus, daar vult ie username/password in, drukt op een knop, en de pagina word verstuurd naar de server. Daar (serverside dus) kun je dat username/password gaan controleren bij je database. Op basis van het feit of de user/pass combinatie geldig was, kun je weer een aangepaste response naar de client sturen.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@eguna, ik heb deze pagina al doorgelezen, maar moeilijk te begrijpen, het selecteerd iets, niet meer.ik wou eigelijk gewoon zoiets als textbox1.text = username
dim username as string = mysqldinge 0.o

en serverside/client lijkt me ook te moelijk, normaal maak ik gewoon simpele windows forms,
zijn er miss nog andere sites die ik zou kunnen gebruiken?

-yoni

edit:

mijn code voor nu.... geen idee wat ik nou verkeerd doe :|

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Imports MySql.Data.MySqlClient
Public Class Login

Private Sub cmdLogin_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles cmdLogin.Click
        Dim conn = New MySqlConnection()
        Dim myCommand As New MySqlCommand
        Dim userid As Integer
        conn.ConnectionString = "server=localhost;" _
          & "user id=root;" _
          & "password=zwanenpoep;" _
          & "database=game"

Try
            conn.Open()
            MessageBox.Show("Connection Opened Successfully")
            myCommand.CommandText = "SELECT id FROM accounts WHERE username = test"
            userid = myCommand.ExecuteScalar
            lolbox.Text = userid
            conn.Close()
        Catch myerror As MySqlException
            MessageBox.Show("Error Connecting to Database: " & myerror.Message)
        Finally
            conn.Dispose()
        End Try
    End Sub

Private Sub cmdcancel_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles cmdcancel.Click
        Me.Close()
    End Sub
End Class

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2009 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gimmeabrake
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23-08 10:45
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:44:
code:
1
2
3
Dim userid As Integer
[...]
lolbox.Text = userid
Hoewel dit in VB.Net gewoon werkt, is dit slordig. Als je naar andere talen overstapt zul je toch aan type-conversions moeten beginnen, dus kun je het het beste nu al even leren ;) lolbox.Text is van het type string, userid is van het type integer. Dus moet er een type-conversion gebruikt worden: userid.ToString() of Convert.ToString(userid)
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 13:44:
code:
1
myCommand.CommandText = "SELECT id FROM accounts WHERE username = test"
Werkt deze query? 'test' is een string, en zou je dus eigenlijk tussen aanhalingstekens moeten zetten. Probeer de query eens in phpmyadmin oid, om te kijken of het daaraan ligt.

Je vertelt ons trouwens niet WAT er niet werkt. Vangt de try-catch-constructie de fout op? Gebeurt er helemaal niets? Google anders eens op "VB.Net debugging" oid, goede debug-vaardigheden maken het leven van een beginnend programmeur een stuk makkelijker :)

offtopic:
Het is goed dat je witregels gebruikt om je tekst wat duidelijker te maken, maar misschien is dit iets teveel van het goede. Ik kan me voorstellen dat mensen ervan gefrustreerd raken als ze een pagina omlaag moeten scrollen voor 3 regeltjes tekst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Hmmjaa.. sorry maar dit is hier niet de bedoeling.

Pak er gewoon eens een MySQL tutoruil bij. Dan zal het je allemaal een stuk duidelijk worden. We verwachten hier dat je zelf eerst eens begint met een tutorial zodat je zelf de basis onder de knie krijgt. Maar zelfs dat lijk je niet eens gedaan te hebben. Een vraag stellen is hier prima maar pas nadat je jezelf hebt verdiept (of dat hebt geprobeerd) in de materie. Nu is het meer "deze code werkt niet, fix eens" en dat is nu net niet de bedoeling.

Dit staat ook uitgelegd in Het algemeen beleid waar je tijdens registratie mee akkoord bent gegaan. Als je dat even doorleest dan snap je meteen hoe en wat :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.