Website maken in PHP?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.107 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:14

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Beste mensen van GoT,

Om in de vakantie wat te doen te hebben wilde ik eens beginnen met het leren van PHP.
Ik heb al kennis van HTML en CSS. Ik heb al een website die gemaakt is met Joomla. Nu wilde ik een tweede website zelf programmeren in PHP. Het CMS gedeelte hoeft niet zo uitgebreid, ik hoef alleen maar dingen kunnen toevoegen en bewerken. De rest zal waarschijnlijk niet veranderd worden.

Nu weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen. Ik heb al enkele beginners-tuts over PHP doorgelezen en de basis begrijp ik nu. Maar hoe pas je het nu toe?

Een goed voorbeeld: Veel websites (waaronder Joomla websites) hebben geen urls zoals http://www.website.tld/pagina1.html
maar urls zoals http://www.website.tld/index.php?page=pagina1

Hoe krijg je dit nu voor elkaar? Zo'n website zou ik dus willen maken, maar hoe en waar moet ik beginnen?
Ik heb begrepen dat je bij zo'n website de inhoud opslaat in een mySQL database, klopt dit?

De ene tut gaat uit van een gewone HTML-website, waarin je PHP scripts zet. Dan krijg je toch gewoon URL's als http://www.website.tld/pagina1.php, en is de website toch gewoon statisch?

Kan iemand me op weg helpen?
Trouwens, als ik een helemaal verkeerd beeld heb van het PHP-gebeuren, please correct me ;)

Alvast bedankt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:08

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik vind w3schools.com zelf erg handig voor snel referentie materiaal en vaak ook kleine voorbeelden.
Ook met een link als http://www.website.tld/pagina1.php kun je dynamische dingen doen, maar dan worden die eerder getriggerd door bijvoorbeeld tijd (of GET, het onzichtbare variabele doorgeefluik).

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat maakt jou zo'n goeroe dat je in één keer alle basics kunt overslaan?

De gemiddelde PHP'er is een prutser, dus probeer eerst maar eens te voorkomen dat je óók een prutser wordt. Die basics zijn erg belangrijk.

Begin lekker met "Hello, world!" en met simpele dingen als string manipulatie. Als je een beetje handigheid krijgt, kun je je eens wagen aan databases zoals MySQL of SQLite. Vergis je daar niet in, ook dat vereist de nodige achtergrondkennis. Wees bereid om een aantal jaren moeite te doen. Je zult sommige dingen goed doen, maar de meeste dingen fout.

Die speciale URL's die je noemt hebben meer met de HTTP server van doen dan met PHP zelf. Je zult dus ook nog de nodige kennis van HTTP in het algemeen, en bijvoorbeeld Apache in het bijzonder.

PHP is overigens niet veel meer of minder dan een geïnterpreteerde programmeertaal, voornamelijk gericht op het gebruik voor websites en -applicaties. Het überhaupt leren programmeren is veel belangrijker, de taal is daarbij niet zo belangrijk. Met PHP is het echter vrij simpel om direct resultaat te zien.
mr.paaJ schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 10:44:
of GET, het onzichtbare variabele doorgeefluik
Terug naar school.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2009 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 18:14
Als ik jou was zou ik nog maar eens wat meer tutorials of een boek over PHP doorlezen, in plaats van direct al met een site te beginnen, omdat uit je vragen blijkt dat je enkele heel erg basis dingen nog niet begrijpt, zoals bijvoorbeeld wat $_GET is (wat je gebruiken moet voor index.php?page=pagina1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Compizfox schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 10:38:
Een goed voorbeeld: Veel websites (waaronder Joomla websites) hebben geen urls zoals http://www.website.tld/pagina1.html
maar urls zoals http://www.website.tld/index.php?page=pagina1
Door links naar http://www.website.tld/index.php?page=pagina1 in je pagina's te gebruiken en die request parameter 'page' in je php script uit te lezen? Hoe dat laatste moet is in tutorials meestal wel te vinden.
Ik heb begrepen dat je bij zo'n website de inhoud opslaat in een mySQL database, klopt dit?
Niet perse. Het kan ook een andere database zijn of een aantal simpele bestandjes.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 10:49:
Wat maakt jou zo'n goeroe dat je in één keer alle basics kunt overslaan?

De gemiddelde PHP'er is een prutser, dus probeer eerst maar eens te voorkomen dat je óók een prutser wordt. Die basics zijn erg belangrijk.

Begin lekker met "Hello, world!" en met simpele dingen als string manipulatie. Als je een beetje handigheid krijgt, kun je je eens wagen aan databases zoals MySQL of SQLite. Vergis je daar niet in, ook dat vereist de nodige achtergrondkennis. Wees bereid om een aantal jaren moeite te doen. Je zult sommige dingen goed doen, maar de meeste dingen fout.

Die speciale URL's die je noemt hebben meer met de HTTP server van doen dan met PHP zelf. Je zult dus ook nog de nodige kennis van HTTP in het algemeen, en bijvoorbeeld Apache in het bijzonder.

PHP is overigens niet veel meer of minder dan een geïnterpreteerde programmeertaal, voornamelijk gericht op het gebruik voor websites en -applicaties. Het überhaupt leren programmeren is veel belangrijker, de taal is daarbij niet zo belangrijk. Met PHP is het echter vrij simpel om direct resultaat te zien.

[...]

Terug naar school.
Hello World enzo heb ik allemaal al gedaan ;)
Een url als http://www.website.tld/index.php?page=pagina1 Heeft toch met PHP te maken? Je geeft via de url parameters door aan PHP (via $_GET, wat Muksie al zei) toch?

Ik zal me er nog eens in verdiepen, maar het zou ook handig zijn als jullie me wat op weg konden helpen.
Wie weet er een goede tut in het Nederlands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:31
Hmm zeker dat je echte basic tutorials gelezen hebt?
Lijkt thans van die basic vragen...

anyway..

?page=.. is een $_GET value. in dit getal dus $page=$_GET['page'];
dit kun je dus als variabelen gaan gebruiken.

De meeste sites worden alsof volgt opgebouwd:

<!-- indien nodig season_start voor bepaalde dingen over verschillende pagina's bij te houden-->
<!-- algemene gewone HTML header stuff, <html> etc -->
<!-- menu vb die je inlaad via een include(""); -->
<!-- gewoon je layout code die verwerkt is.. -->
<!-- we gaan er is vanuit dat je gewoon html code uit een txt wlt lezen vb:
include("pages/".$page.".html"); dit laad dan pagina naam + html der achter.. wel opletten dat de pagina wel bestaat.. maar dat zijn gewoon file_exists checks.. -->

<!-- onderkant layout -->
<!-- footer ofzo -->

ik zou dus sowieso eerst 'statisch' php gebruiken. Dus zonder mysql.. mysql toevoegen gaat redelijk makkelijk. Echter als je uw site nog niet op deze manier kunt laten werken... laat mysql er dan even buiten!

edit:
op beveiligingsvlak zou ik sowieso een array maken van pagina's die bestaanen dan met in_array() controleren of $page (get var) bestaat in deze array anders geef je een 404 error (die je dan zelf maakt)..

[ Voor 9% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-07-2009 11:18 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukkerpaddy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2024
Compizfox schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 10:38:
Dat hangt heel erg af van de soort informatie. De meeste websites slaan doorgaans niet alle inhoud op in een database. Gebruikelijker is een combinatie van een filesysteem (benaderbaar via FTP) en een database. Pagina's worden gedeeltelijk of geheel gegenereerd met gegevens uit een database.

Als ik jou was zou ik eerst maar met php zelf aan de slag gaan. Daar heb je helemaal geen database voor nodig, en hoe de url geformateerd wordt is ook van later zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 09:58

Wmm

GET is niet specifiek voor PHP natuurlijk, het kan door PHP gebruikt worden. GET vars benaderen in PHP is echt ontzettend simpel en behoort tot de basics, een simpele search op Google levert gelijk een (Engelse) tutorial op op W3 schools...

Als ik jou was zou ik gewoon een boek kopen over PHP en dat door gaan werken. Tutorials zijn doorgaans niet zo geweldig als je nog zeer weinig kent. Waarom? Omdat ze puur voordoen hoe het moet, maar er zit meestal geen verdere uitleg bij. Een aap kunstjes leren... Je beperken tot alleen Nederlandstalige stof is ook een grote beperking, de meeste (en beste) dingen zijn toch Engels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:42

Onbekend

...

Probeer eens iets simpels te maken.
Denk bijvoorbeeld eens aan een gastenboek waarbij mensen een bericht kunnen posten. Als dit werkt, kan je dit bijvoorbeeld uitbreiden met smiley's en admin-tools.

Een ander eenvoudig voorbeeld is bijvoorbeeld een upload en download tooltje voor op een website.

Het belangrijkste is dat je iets maakt dat eenvoudig is en gaat werken en maak het jezelf niet te moeilijk.
Pas als je een stukje code hebt geprogrammeerd, kan je je gaan verdiepen in beveiligingen in php-code.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tukkerpaddy
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-04-2024
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een beginnend programmeur een taal kan begrijpen enkel door wat tutorials door te lezen. De sleutel tot succes ligt in het toepassen ervan, dus oefenen, oefenen, oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Icekiller2k6 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:17:
Hmm zeker dat je echte basic tutorials gelezen hebt?
Lijkt thans van die basic vragen...

anyway..

?page=.. is een $_GET value. in dit getal dus $page=$_GET['page'];
dit kun je dus als variabelen gaan gebruiken.

De meeste sites worden alsof volgt opgebouwd:

<!-- indien nodig season_start voor bepaalde dingen over verschillende pagina's bij te houden-->
<!-- algemene gewone HTML header stuff, <html> etc -->
<!-- menu vb die je inlaad via een include(""); -->
<!-- gewoon je layout code die verwerkt is.. -->
<!-- we gaan er is vanuit dat je gewoon html code uit een txt wlt lezen vb:
include("pages/".$page.".html"); dit laad dan pagina naam + html der achter.. wel opletten dat de pagina wel bestaat.. maar dat zijn gewoon file_exists checks.. -->

<!-- onderkant layout -->
<!-- footer ofzo -->

ik zou dus sowieso eerst 'statisch' php gebruiken. Dus zonder mysql.. mysql toevoegen gaat redelijk makkelijk. Echter als je uw site nog niet op deze manier kunt laten werken... laat mysql er dan even buiten!
Niet om lullig te zijn hoor, maar waarom denk je dat je zo goed bent met PHP, dat je anderen al kunt gaan begeleiden met leren? Je komt op mij namelijk over als iemand die zelf nog niet (misschien nét een beetje) wegwijs is binnen PHP.

Ontopic:
tukkerpaddy schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:23:
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een beginnend programmeur een taal kan begrijpen enkel door wat tutorials door te lezen. De sleutel tot succes ligt in het toepassen ervan, dus oefenen, oefenen, oefenen.
Dat is wat mij betreft helemaal waar. Het is gewoon belangrijk zelf te gaan oefenen. Je moet ook vooral niet bang zijn vaak hetzelfde werk te doen. Als je iemand ben als ik, heb je iedere week een nieuw geweldig idee, als je ook iedere week de basis die je voor de meeste dingen nodig hebt opnieuw maakt, raak je steeds geoefender. Op een gegeven moment gaan dingen op de automatische piloot, en kun je verder zoeken naar ingewikkeldere oefeningen.

[ Voor 22% gewijzigd door Patriot op 04-07-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Wow, wat veel reacties. _/-\o_

Ik heb al een tut gevonden die iets verder in de stof gaat: http://www.sitemasters.be/tutorials/1/1/14/PHP/Inleiding
@Icekiller2k6: Bedankt voor de duidelijke info.

Ik ga dus wat tuts doorlezen en een gastenboek maken, die ben ik toch nodig.

Jullie horen wel weer van me als ik weer vragen heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Doe jezelf en lol en leer gewoon de Engelse termen aan. Bij gegeven link wordt een aantal termen knap beroerd vertaald.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Compizfox schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:34:
Wow, wat veel reacties. _/-\o_

Ik heb al een tut gevonden die iets verder in de stof gaat: http://www.sitemasters.be/tutorials/1/1/14/PHP/Inleiding
@Icekiller2k6: Bedankt voor de duidelijke info.

Ik ga dus wat tuts doorlezen en een gastenboek maken, die ben ik toch nodig.

Jullie horen wel weer van me als ik weer vragen heb :)
Kijk alsjeblieft wel uit dat je niet in het forum van die website verzeild raakt. Het zijn mensen met de beste bedoelingen, maar veel van wat daar rondloopt heeft zelf géén verstand van zaken maar is zich daar niet bewust van. Het gevolg is dat mensen de slechtste hulp bieden die er maar te bieden valt (ook al is dat niet de bedoeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Lid van de bieb? Wandel even naar binnen en kijk eens wat voor boeken ze daar hebben. Meestal zijn die samenhangend en begeleiden je van eenvoudig tot wat meer complexere dingen.

Als je geen lid bent: je kunt altijd nog delen van het boek kopiëren of fotograferen. ;)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Topicstarter
Ben idd lid van de bieb, sterker nog mijn moeder werkt daar dus ik ga ook zeker een boek halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiantLeap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 11:59

GiantLeap

One GiantLeap for mankind

Misschien dat deze site je nog wat verder kan helpen

Mario Kart Tour: 211982902522
Rockstar Games Social Club (PC): GiantLeap

RC spul:
Traxxas Nitro Rustler
Hubsan X4 H107D
DJI Phantom 2 Vision+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:31
@Patriot,
ik ben 2de jaar students @ ICT unief Hasselt..

mijn webtechnologie was ik de 2de beste van 80 leerlingen.. advance webtechnologie idem (jsp, java applets,...)

Wat ik hierboven heb uitgelegd was om een beginnende PHPer op weg te helpen. Ik zeg niet dat het de beste manier is. Wel de makkelijkste manier..

eerst leer je met static pagina's te include.. en menu's etc.. als je dan allemaal voor elkaar hebt.. dan begin je te kijken naar mysql.. thans zo ben ik begonnen lang geleden.. (meer als 8 jaar geleden denk ik..)

ik zeg niet dat ik alles ken er van.. maar ik maak toch redelijk wat websites voor bedrijven...
tevens zou ik zelf nooit ?page=.. meer gebruiken tenzij het voor mezelf is.. meestal gebruik je meer SEO vriendelijke urls zoals: url.com/page/contact etc.. waarbij je mbv een .Htaccess dan rewrite doet naar index.php?page=$1 etc.. klink ik nu nog alsof ik er niets van ken...?

Vergeet aub niet dat PHP echt een hobby taal is waar je ook mooie dingen kunt doen. Je moet je niets aantrekken van garbagecollecting etc... ik kan de topic starter moeilijk aanraden om gebruik te gaan maken van een OOP basis als hij 'maar' een paar tutorials gelezen heeft...

edit:
owja.. ik heb het zelf ook geleerd door a) een boek PHP .. en b) code voorbeelden te lezen en te begrijpen...

[ Voor 4% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-07-2009 12:23 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Icekiller2k6 schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:21:
@Patriot,
ik ben 2de jaar students @ ICT unief Hasselt..

mijn webtechnologie was ik de 2de beste van 80 leerlingen.. advance webtechnologie idem (jsp, java applets,...)

Wat ik hierboven heb uitgelegd was om een beginnende PHPer op weg te helpen. Ik zeg niet dat het de beste manier is. Wel de makkelijkste manier..

eerst leer je met static pagina's te include.. en menu's etc.. als je dan allemaal voor elkaar hebt.. dan begin je te kijken naar mysql.. thans zo ben ik begonnen lang geleden.. (meer als 8 jaar geleden denk ik..)

ik zeg niet dat ik alles ken er van.. maar ik maak toch redelijk wat websites voor bedrijven...
tevens zou ik zelf nooit ?page=.. meer gebruiken tenzij het voor mezelf is.. meestal gebruik je meer SEO vriendelijke urls zoals: url.com/page/contact etc.. waarbij je mbv een .Htaccess dan rewrite doet naar index.php?page=$1 etc.. klink ik nu nog alsof ik er niets van ken...?
Ik zei ook niet dat je er niks van kon, alleen dat je niet overkwam als iemand die PHP meester was en het daarom aan anderen kon leren. Dat is nog steeds niet het geval, maar dat staat los van wat ik denk over jouw kunde als programmeur. Ik twijfel er niet aan dat als jij tweede van je klas bent je verstand van zaken hebt, maar dat zegt niets over je kennis van een specifieke taal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:02

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Goed.... we zijn nu genoeg offtopid dacht ik zo. Het boeit echt niemand hier wat welke opleiding je doet , of je de beste van je klas bent etc. Los daarvan is flamerig gedrag hier ook zeker niet de bedoeling.

En ook ik ga nu weer ontopic ;)

Je zegt wel de basics van PHP onder de knie te hebben maar ik zel je toch moeten melden dat dat helaas nog niet zo lijkt. Het gebruik van GET en POST variabelen of een MySQL database benaderen wordt in honderden, zo niet in duizenden, PHP tutorials uitgelegd. Let inderdaad wel een beetje op de kwaliteit (of nog beter inderdaad: pak een boek), want er zijn een hoop PHP tutorials die uiteindelijk wel tot een resultaat leiden maar kwalitatief erg slecht zijn.

Dit topic gaat dan ook op slot. En door wat offtopic zaken en omdat je zelf nu aan de slag gaat om de PHP basics onder de knie te krijgen. Uiteraard kan je een nieuw topic openen als je tegen een wat specifieker probleem aanloopt :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.