Herken de antenne aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Topicstarter
afgesplitst van Externe FM antenne, welke is goed

Een paar weken geleden een vintage Kenwood KT917 2e hands voor een prikje op de kop getikt (absolute top uit het analoge tijdperk).

http://www.audioscope.net...17-tuner-mint-p-1134.html

Als voorlopige maatregel een stukje electriciteitsnoer van ong 1m op de 300ohm aansluiting gekoppeld en dit geeft al een verrassend reslutaat, zowel wat de ontvangst als het geluid betreft.
Bij een tuner als deze wil je natuurlijk het onderste uit de kan proberen te halen, zodat ik dit topic met meer dan gewone belangstelling volg.
Uit de (helaas niet al te scherpe ) foto van het achterpaneel in bovenstaande link, kan je afleiden dat de tuner over een dubbele antenne-ingang beschikt (schakelbaar via een knopje op het front), zie hieronder:

http://www.audioscope.net...17-tuner-mint-p-1134.html

Deze optie is voor mij erg interessant, omdat ik dan door een simpele druk op de knap kan switchen tussen FM-bronnen (de kabel enerzijds en een externe antenne anderzijds, bijvoorbeeld).
Zoals ik al schreef zijn beide connectoren zichtbaar op de foto, maar niet erg scherp.
Er zit iig schroefdraad op de buitenkant, wat mij doet vermoeden dat het inderdaad een soort BNC-aansluiting moet zijn. Ik heb al verder gezocht en iets wat erop lijkt, wordt ook wel een 'F-connector' genoemd, of is dit gewoon een andere benaming voor BNC?
Iemand raad?

Edit:
Ik zie nu pas dat ik de foto's uit de link wel apart kon selecteren, maar niet apart doorsturen, dus het gaat in dit onderwerp over respectievelijk, foto nr6 en nr4

[ Voor 16% gewijzigd door teacher op 03-07-2009 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Als ik die Kenwood bekijk zie ik daar links iets wat op een F-connector lijkt. Zit er een schroefdraad op die aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:30:
Als ik die Kenwood bekijk zie ik daar links iets wat op een F-connector lijkt. Zit er een schroefdraad op die aansluiting?
Yep, zoals ik al naar voor bracht in mijn inleiding, even mezelf quoten dus:

"Er zit iig schroefdraad op de buitenkant, wat mij doet vermoeden dat het inderdaad een soort BNC-aansluiting moet zijn. Ik heb al verder gezocht en iets wat erop lijkt, wordt ook wel een 'F-connector' genoemd, of is dit gewoon een andere benaming voor BNC?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51
Anoniem: 143259 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:02:
[...]

Yep, zoals ik al naar voor bracht in mijn inleiding, even mezelf quoten dus:

"Er zit iig schroefdraad op de buitenkant, wat mij doet vermoeden dat het inderdaad een soort BNC-aansluiting moet zijn. Ik heb al verder gezocht en iets wat erop lijkt, wordt ook wel een 'F-connector' genoemd, of is dit gewoon een andere benaming voor BNC?"
Als jouw radio schroefdraad op die aansluiting heeft is het zeer waarschijnlijk een F-connector. Die kan je gewoon bij de elektrowinkel halen, gewoon vragen om een F-connector, krijg je een connector die je zo op je coax kabel kan schroeven en vervolgens op je radio kunt schroeven. De kern van je coax kabel steekt dan direct in de radio. Deze connectors hebben over het algemeen de beste ontvangst.
Wel een fatsoenlijke coaxkabel gebruiken overigens, en niet een dun flutdraadje van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De foto 's heb ik van het net geplukt en zijn, zoals ik al schreef niet erg duidelijk, maar er is wel degelijk schroefdraad aanwezig op de buitenkant van de connectoren, Een normale coax-plug is dus uit den boze evenals blijkbaar BNC (met bajonet-aansluiting), mijn dank overigens voor de terechte opmerking.
Maar wat zou het dan wèl kunnen zijn?
Ik heb het angstige vermoeden dat er nog geween en tandengeknars zal over gaan, voor ik de juiste connector zal gevonden hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jouw foto's laten inderdaad F connectoren zien. Sorry, ik wist niet dat je het topic gekaapt had van Grolsch.

Lekker verwarrend zo :( :( Waarom maak je niet een eigen topic???

F connectoren op een FM tuner zijn zeldzaam hier. Komt die tuner soms uit de de VS?

Anyway, F connectoren zijn ook goed verkrijgbaar. De naam connector is overigens overdreven, het is alleen een schoefhulsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
joopv schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 22:03:
Jouw foto's laten inderdaad F connectoren zien. Sorry, ik wist niet dat je het topic gekaapt had van Grolsch.

Lekker verwarrend zo :( :( Waarom maak je niet een eigen topic???

F connectoren op een FM tuner zijn zeldzaam hier. Komt die tuner soms uit de de VS?

Anyway, F connectoren zijn ook goed verkrijgbaar. De naam connector is overigens overdreven, het is alleen een schoefhulsje.
Topic gekaapt?
Na 4 jaar toch een nieuw begrip voor mij, ik heb dit soort melding nooit eerder weten verschijnen aan het adres van gelijk welk forumild dan ook. Ik ben nochtans een aandachtige, dagelijkse lezer en als je het overzicht van mijn reacties sinds mijn lidmaatschap er op naleest, zal je ongetwijfeld merken dat deze steeds op een fatsoenlijke en imo constructieve wijze werden geuit.
En, zoals ik al schreef volg ik dit forum dagelijks en heb al heel wat reacties gelezen die mij de voorhoofd doen fronsen, zonder enige terchtwijzing
Dat ik als 'kaper' wordt aanzien, ervaar ik allerminst als een compliment, ik ben nochtans niet lichtgeraakt.
Ik blijf mijn vraagstelling in dit topic als relevant beschouwen,
En neen die tuner komt niet uit de VS.
Toch mijn welgemeende dank voor de info over de connector
(schroefhulsje)
Pagina: 1