Verwijderd

Topicstarter
Koekoek (om maar eens niet met "Hallo" te beginnen),

Wie kan mij adviseren met een TV met Lip Sync correctie?

Momenteel bezit ik een, ongeveer 5 jaar oude, JVC LCD TV (4:3). Hierop altijd al last gehad van Lipsync issues. Reuze irritant en ik wil dat nooit meer!

De TV staat op de slaapkamer en het geluid wordt meestal via koptelefoon doorgegeven. Ik gebruik deze vaak i.c.m. een XBOX (Media Center). De XBOX kent een instelling om beeld en audio in sync te laten lopen, tot dusver dus geen problemen. Maar voor het afspelen van HD content, dit kan de XBOX niet aan, gebruik ik de Conceptronic CFullHDMA. Hierop zit geen instelling om beeld en geluid te synchroon te laten lopen en heb ik altijd last van Lip Sync.

Daarom graag een TV waarbij dit in te stellen is. Hoeft geen grote TV te zijn.

PS. Om jullie voor te zijn... In de woonkamer staat een FullHD TV met een PC voor het afspelen. De media komt vanaf een NAS. Dat is de reden waarom ik HD content op de 4:3 wil kunnen afspelen :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:28
Plug je die koptelefoon in in je televisie?
Zo ja, dan zou je geen lipsync problemen moeten hebben, mits het bronmateriaal goed is.

Lipsync problemen ontstaan doordat audio en video verschillende paden doorlopen, bijvoorbeeld beeld via de TV en geluid via de receiver. Zeker moderne TV's hebben beeldverbeterings-foefjes die behoorlijk wat rekentijd kosten, zodat het geluid eerder door de receiver is dan het beeld door de TV.

Als je die koptelefoon inderdaad in je TV inplugd, dan krijg je het volgende:
- even uitgaande van correct bronmateriaal waarbij audio & video goed gesynct is;
- Conceptronic CFULLHDMA verwerkt het beeld en geluid gelijk en stuurt het met dezelfde vertraging naar buiten;
- TV verwerkt het beeld en vertraagd het geluid precies genoeg dat het gelijk met het beeld naar buiten komt.

Je ziet: ik doe de aannames dat beide apparaten audio en video een gelijke delay geven. Ik ben er vrijwel zeker van dat dat ook gebeurd - ieder enigzins fatsoenlijk ontworpen A/V apparaat doet dat.

Geen idee waarom je met die X-box wel sync problemen had. Slecht out-of-sync bronmateriaal? Zat die koptelefoon toen op de een of andere manier aan de X-box i.p.v. TV? Psychologisch effect, je denkt een sync-probleem te hebben maar is er niet? X-box die audio en video verschillend (qua tijd) verwerkt?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie Vanaalten.

De koptelefoon zit inderdaad rechtstreeks op de TV aangesloten.
De XBOX geeft geen problemen op een andere TV.
Het gebeurd bij ieder bestand welke afgespeeld word.
Op de TV is het bij gewoon TV-kijken ook waarneembaar.

Het probleem zit hem dus in de betreffende TV. In de loop der jaren zal dit ook wel verholpen zijn, maar ik neem liever wat meer zekerheid zodat ik het zelf in de hand heb, mocht het probleem wel optreden. Daarom geef ik liever wat meer uit aan een TV waarop ik zelf beeld en geluid sync kan bepalen. Mij is echter niet bekend welke TV('s) dit kunnen.

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
de types weet ik zo 123 niet precies, ik weet dat mijn Panasonic PZ85AE het heeft, maar die is inmiddels niet meer leverbaar.

maar je moet de HDMI specificatie in de gaten houden.
HDMI v1.3 heeft als specificatie oa. lipsync,
dus als een tv HDMI v1.3 of hoger heeft, dan moet ie lipsync hebben.
en de HDMI versie vind je meestal wel terug bij de technische specificaties van een toestel.

link mbt. de verschillende HDMI versies: Wikipedia: HDMI

[ Voor 5% gewijzigd door Shanquish op 04-07-2009 07:21 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik ben het met vanaalten eens. Als de audio en de video dezelfde paden doorlopen dan zou er geen lipsync nodig moeten zijn. Als dat in je huidige opstelling wel zo is via de Conceptronic CFullHDMA en niet via de andere apparaten is er iets mis van je CFullHDMA. Heb je het ook met de XBox, maar is het daar instelbaar (en dus oplosbaar) dan is het eigenlijk een probleem van je huidige TV.

Anyway, HDMI 1.3 moet de oplossing dan maar zijn bij het uitzoeken van een nieuwe TV. Al kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het uberhaubt nodig hoeft te zijn, mits audio en video maar dezelfde paden doorlopen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Het is wel zeer apart dat je een lipsync probleem had op een crt tv hoor. Dat lijkt me duidelijk een defect, aangezien je dit ook hebt naar gewoon tv kijken.

De opmerking over dat er in de hdmi 1.3 een lipsync correctie zit klopt wel, maar dan moet al je aangesloten apparatuur dit ook hebben.

Ik hoorde laatst iemand iets zeggen dat er een lipsync correctie optie in zn Samsung lcd zat, maar dat zal geen slaapkamer modelletje zijn.
Edit: dit was een samsung LE32A756 waarbij je in het servicemenu een audio delay optie zit. De audio delay geldt alleen voor de tv speakers.

Ik verwacht geen lipsync als je geen surround gaat gebruiken en dat zal je waarschijnlijk in de slaapkamer niet gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Ferry34 op 04-07-2009 10:17 ]

• vanaalten
Lipsync bij de HDMI1.3 spec is voor zover ik weet niet om te zorgen dat de TV z'n audio/video gelijk trekt, maar om de receiver aan te sturen.

De min-of-meer ideale opstelling:
blu-ray, kabel-decoder, mediacenter, netwerk media spelers, ofwel alles met een HDMI output sluit je aan op een moderne HDMI1.3+lipsync receiver;
Vanaf die receiver 1 HDMI kabel naar de TV.
In deze situatie zie je dat audio en video een verschillend pad doorlopen: audio alleen via receiver, video via receiver (doorgeefluik) en TV. Dat zorgt, door de verschillende vertragingen, voor lipsync problemen.

De TV kan via die HDMI kabel dankzij HDMI1.3+auto lipsync met de receiver praten en zegt dan iets als 'yo, ik heb alle beeldverbeteringsalgorithmes aan staan, dat kost mij 173.4ms vertraging voor het beeld op het LCD staat!'.
De receiver kan er dan voor zorgen dat de audio met diezelfde tijd vertraagd wordt - auto lipsync correctie dus.

Gangbaar is volgens mij dat lipsync in de receiver opgelost wordt. Bij mij kan het met een handmatige instelling tot 200ms. Hier gaan alle apparaten via HDMI naar de TV en via digitale coax digitaal naar de receiver. Kwestie van per bron de delay op de receiver instellen tot het goed lijkt te zijn.

Geen idee welke TV's zelf een lipsync functie (ofwel instelbare audio-delay) hebben, maar echt gangbaar is het denk ik niet. Fatsoenlijk ontworpen apparaten verwerken audio en video intern gewoon met dezelfde delay - pas zodra de boel gesplitst wordt (geluid via receiver) begint de ellende.

NB: voor zover ik weet is auto-lipsync niet gegarandeerd onderdeel van HDMI1.3, maar een van de optionele features. Kijk dus de specs van apparatuur voor aanschaf even goed door als je dit wilt gebruiken!

[ Voor 14% gewijzigd door vanaalten op 04-07-2009 10:19 ]

Verwijderd

De Samsung B650 reeks heeft een instelbare audio delay.
Hiervoor moet je wel in het service menu zijn.
Je vind meer uitleg in mijn post in de thread over Samsung LCD tv's.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allen voor jullie reacties.

Ik wist van HDMI 1.3 af, maar stel dat de bron een lipsync probleem heeft (kan voorkomen), dan lost 1.3 dat ook niet op.

@Ferry34: Het is een LCD

Heeft de JVC ook een Service Menu? Ik heb ooit namelijk eens per ongeluk een ander menu gehad, maar weet bij niet hoe dat ontstaan is. Zal eens zoeken.

• vanaalten
Als het in het service menu zit, dan geeft dat al aan dat het eigenlijk niet voor de consument bedoeld is...
Hoe je in dat menu komt zal wel niet in de handleiding staan; vaak kan je (per ongeluk) dingen fout instellen die je daarna niet of moeilijk kan herstellen, dus bij voorkeur ga je niet eventjes in dit menu om wat dingen te wijzigen.

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-02 11:00
Als je goed zoekt en je kunt van mensen horen hoe ze dit gedaan hebben, dan kan je daar veel winst uit halen.

Ik heb in mijn Panasonic voor een heel groot gedeelte de overscan uit kunnen halen (dat kon nog niet met de PV70 serie toen).
Daarna ben ik in het Hotelmenu geweest en ingesteld dat de tv moet opstarten in hdmi1 ipv de analoge tv zenders, heel handig.

(bekkemap: een lcd ja, ik had er overheen gelezen. Ik las iets van 5 jaar en jvc en onze tv in de huiskamer was een jvc crt van dezelfde leeftijd, dus mn hersens legden een link naar crt ;) )

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:45

itarix

404 soul not found

Op mijn LG 42LH3000 TV zit een lipsync adjust optie in het geavanceerde menu ("menu" op tv+remote inhouden en dan als password 0000 opgeven).
De waarde staat standaard op 20 maar ik heb eigenlijk nooit problemen met lipsync.

Dus die tv heeft het in ieder geval?

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Is het niet makkelijker/beter om een tv zonder vertraging te kopen? Misschien kan bij je huidige tv alle filters uitzetten of de "game" mode instellen om van de vertraging af te komen.

Verwijderd

Topicstarter
Waar het mij met name om gaat is dat het in te stellen is. Misschien hebben nieuwe TV's er wel helemaal geen last van, maar ik zou het fijn vinden wanneer de optie er op zit.

Op de TV in de woonkamer merk ik het ook. Het geluid hierop gaat niet via de TV, maar via een andere set. Ook hierop kan het niet worden ingesteld. TV kijken doe ik bijna niet. Het zijn voornamelijk films welke via de PC worden getoond. Middels een correctie te geven op de PC, is dit probleem ook verholpen.

Ik vind het gewoon een slechte zaak dat door nieuwe technieken juist dit probleem optreed. Blijkbaar ben ik er heel gevoelig voor, maar eenmaal opgemerkt, blijf ik er op letten. Zwaar irritant.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 21:44:
Koekoek (om maar eens niet met "Hallo" te beginnen),

Wie kan mij adviseren met een TV met Lip Sync correctie?

Momenteel bezit ik een, ongeveer 5 jaar oude, JVC LCD TV (4:3). Hierop altijd al last gehad van Lipsync issues. Reuze irritant en ik wil dat nooit meer!

De TV staat op de slaapkamer en het geluid wordt meestal via koptelefoon doorgegeven. Ik gebruik deze vaak i.c.m. een XBOX (Media Center). De XBOX kent een instelling om beeld en audio in sync te laten lopen, tot dusver dus geen problemen. Maar voor het afspelen van HD content, dit kan de XBOX niet aan, gebruik ik de Conceptronic CFullHDMA. Hierop zit geen instelling om beeld en geluid te synchroon te laten lopen en heb ik altijd last van Lip Sync.

Daarom graag een TV waarbij dit in te stellen is. Hoeft geen grote TV te zijn.

PS. Om jullie voor te zijn... In de woonkamer staat een FullHD TV met een PC voor het afspelen. De media komt vanaf een NAS. Dat is de reden waarom ik HD content op de 4:3 wil kunnen afspelen :)
Zou je mij kunnen vertellen hoe je in de xbox de audio/beeld sync kan instellen?
Pagina: 1