[MA790XT-UD4P] Nieuw mobo, videokaart zeer traag (HD4850)

Pagina: 1
Acties:

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een nieuw moederbord + cpu aangeschaft:

Gigabyte MA790XT-UD4P
Phenom II 955
2x2 GB DDR3

Ik had al een redelijke grafische kaart, een Sapphire HD4850 512MB. Het systeem draait onder Windows XP. Na het in elkaar zetten van het systeem werkt de videokaart niet goed meer. Alles waarbij gerenderd moet worden is opeens ontzettend langzaam, zelfs een icoontje verslepen op de deskop gaat niet soepel. Ook wanneer de resolutie teruggedraaid wordt naar bijv. 800x600.
Als ik in veilige modus opstart gaat het wel goed. Zodra ik de ATI drivers installeer en ik reboot beginnen de problemen. Mijn eerste gedachte was dan ook een driver probleem, maar ik heb verschillende drivers geprobeerd, zonder succes.

Wat heb ik geprobeerd?
Andere drivers: ik heb het met dezelfde drivers geprobeerd als ik in mijn oude systeem gebruikte (8.1) en nieuwere drivers (9.3 en 9.6)
Andere videokaart: met een 7600GT (met Nvidia drivers) is de windows interface wel vlot
Andere voeding: ik heb een zwaardere voeding (750W) geprobeerd, het probleem was nog steeds aanwezig
Herinstallatie Windows: ik heb Windows XP opnieuw geinstalleerd, en het ook geprobeerd met Windows 7 (64b).
BIOS: ik heb de settings verschillende keren gereset naar Failsafe en Optimized.
Moederbord drivers: ik heb het zowel zonder als met installatie van de bijgeleverde mobo drivers geprobeerd
Oude systeem: om zeker te weten dat de videokaart geen tik heeft gekregen tijdens het overzetten heb ik de kaart nog een keer geprobeerd in mijn oude systeem, dat werkt prima.
En natuurlijk: op Internet rondgezocht naar soortgelijke problemen, maar niet echt iets gevonden.

Update:
Ander slot: Ik heb de kaart in het andere PCI-e slot geprobeerd
CMOS reset: Ik heb de CMOS gereset (batterij en stroom eraf)
Firmware: Ik heb de firmware van het mobo geupdate

Ik hoop dan ook dat jullie nog iets kunnen bedenken om te proberen, ik weet het namelijk echt niet meer...
Ik heb besloten om de nieuwe onderdelen te retourneren, bedankt voor de reacties

[ Voor 6% gewijzigd door Stilgar op 04-07-2009 19:43 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-05 19:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Hmm, heb je de kaart al in het andere (oranje?) PCI-e slot geprobeerd?

Ligt waarschijnlijk aan de drivers die niet helemaal goed werken. Hoe het kan? Weet ik zo snel ook niet :p

Verwijderd

Dotnet geïnstalleerd ?
clear cmos en alle stroom deruit ipv failsafe ?
Ooit graka bios geflasht?
nieuwste mobo bios tja ik doe een gooi!!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02:17
Misschien een domme vraag maar heb je de PCI-e 6-pins voedingskabel aangesloten op de videokaart?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
chimo schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:23:
Misschien een domme vraag maar heb je de PCI-e 6-pins voedingskabel aangesloten op de videokaart?
zonder die kabel boot de pc niet, geeft hij direct een melding

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 23:41

M2M

medicijnman

je 3d performance is wel "normaal"?

-_-

• chim0
nedernakker schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:30:
[...]

zonder die kabel boot de pc niet, geeft hij direct een melding
Oh dacht alleen geen beeld maar helemaal niet booten? Kan me niet voorstellen maar zou kunnen.

Op mijn videokaart zitten twee 6-pins aansluiting, was een keer de ene vergeten en toen startte de PC wel op maar geen beeld, vandaar.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
4850 heeft er maar 1, bij niet connecten krijg je enkel een melding dat de stekker er niet inzit. zwart scherm. rode letters

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Stilgar
  • Niet online
Bolletje92 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 22:51:
Hmm, heb je de kaart al in het andere (oranje?) PCI-e slot geprobeerd?
Ik heb ook het andere PCI-e slot geprobeerd, zelfde resultaat
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:23:
Dotnet geïnstalleerd ?
clear cmos en alle stroom deruit ipv failsafe ?
Ooit graka bios geflasht?
nieuwste mobo bios tja ik doe een gooi!!
Ik heb .net gecontroleerd, dat staat er op. Ik heb de batterij/stroom er af gehaald, en de mobo bios geflashed. Geen resultaat.
Voor de graka kan ik geen bios updates/tools vinden op de website van Sapphire.
chimo schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:23:
Yep, die is netjes aangesloten ;)
M2M schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:36:
je 3d performance is wel "normaal"?
Nee, 3D is ook erg langzaam, maar misschien sneller dan ik zou verwachten op basis van de snelheid op de desktop.

Iets anders dat me is opgevallen en misschien relevant is: tijdens het booten krijg ik de melding:

verifying dpmi pool data..
amd data change... update new data to dmi

Ik krijg dit bij beide videokaarten...

• M2M

M2M

medicijnman

zou je dan misschien nog even met GPU-z kunnen kijken op wat voor een snelheid je PCI-E bus loopt?

[ Voor 17% gewijzigd door M2M op 04-07-2009 02:30 ]

-_-

• Stilgar
  • Niet online
M2M schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 02:30:
zou je dan misschien nog even met GPU-z kunnen kijken op wat voor een snelheid je PCI-E bus loopt?
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/09/07/04/fyr.png
Afbeeldingslocatie: http://gpuz.techpowerup.com/09/07/04/4um.png

Ik zie de snelheid van PCI-E niet staan... Ik heb in de BIOS gekeken, daar stond PCI-E op 'Default'. Ik heb deze hard op 100MHz gezet, maar dat hielp niet.

[ Voor 73% gewijzigd door Stilgar op 04-07-2009 10:35 ]

• M2M

M2M

medicijnman

dat ziet er eigenlijk heel normaal uit (behoudens de fanspeed op 1 RPM, maar zolang de temps van de kaart ok zijn is dat geen probleem).

het enige wat ik me nog kan bedenken is het proberen van 3rd party drivers (bijvoorbeeld omega drivers)

-_-

• Stilgar
  • Niet online
Die fanspeed van 1RPM is wel funny, want in werkelijkheid draait de fan een stuk harder:)
Ik heb naar de Omega drivers gekeken, maar de HD4850 wordt geloof ik niet gesupport. Het lijkt er op dat ze gestopt zijn met het maken van deze drivers?

Verwijderd

Bios update misschien?

• Stilgar
  • Niet online
De BIOS van mijn mobo is al de nieuwste versie, en ik vind geen informatie over het flashen van mijn graka BIOS.

• chim0
Hier ook al gekeken?

http://www.google.nl/sear...e+new+data+to+dmi&spell=1

Het moet haast wel met die melding te maken hebben maar ik zou niet weten wat het is, klinkt alsof er iets knelt tussen de videokaart en het moederbord.

Verwijderd

die AMD ``DMI data update ``heb je soms met BETA bios van Gigabyte ,is me ook al opgevallen.
Die mededeling toont zich bij iedere opstart v/h systeem maar alles lijkt hier normaal te functioneren ,maw geen verlies van instelling in de bios .

• Stilgar
  • Niet online
Ik heb verschillende keren de BIOS gecleared, en de melding verdwijnt niet, dus ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Via Google vind ik veel mensen die deze melding ook kregen, maar bij hen leverde het boot-problemen op. Mijn systeem boot verder prima.

Verwijderd

Heb verder geen boot problemen ,maar denk dat het vaak Beta bios betreft die de melding geven.
Dus het zou de F4g je nieuwste en tevens beta bios kunnen zijn.
De release bios zal je 955 wel ondersteunen gezien de datum ,grote kans dat je de melding dan niet meer te zien krijgt.

Maar je genoemde probleem kan natuurlijk een andere oorzaak hebben.

• Stilgar
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik ben nu al dagen bezig dit aan de praat te krijgen, en heb al jullie suggesties geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet lekker. Ik heb daarom besloten om de onderdelen (mobo+cpu+geheugen) terug te sturen, omdat ik nu nog ruim binnen de afkoelperiode van 7 dagen zit. Ik denk dat ik dan toch nog maar even doorspaar voor een i7 :P
Pagina: 1