Harde schijf plots kapot. Wat te proberen?

Pagina: 1
Acties:

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Ik heb de search gebruikt, maar kon niet vinden wat te doen.
Opeens doet mijn Seagate 500 GB (SATA) opslagschijf het niet meer. Althans, ik zie hem niet meer in Windows (verkenner niet, maar ook schijfbeheerr niet), ook niet in de BIOS. Wel wordt ie behoorlijk warm, dus ik denk dat hij nog wel spint.
Hij heeft het een half jaar prima gedaan, nu opeens zonder enige aanleiding gewoon niet meer zichtbaar.

Heb de kabeltjes aangedrukt, zonder succes. Van de voedingkabel (dat is die grote toch?) heb ik er maar één in de hele kast zitten, dus ik kan geen andere proberen. Van de kleine kabel (dat is de data dacht ik) kan ik nog wel even een andere proberen bedenk ik me net. EDIT: net de kleine kabeltjes omgewisseld. De Seagate blijft onzichtbaar. De schijf waarmee ik heb verwisseld doet het nog gewoon prima.

Wat kan ik nog meer proberen?

[ Voor 9% gewijzigd door tbenschop2 op 03-07-2009 21:21 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Andere schijf proberen. Als die het meteen doet is het duidelijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08
Er was voorheen juist bij Seagate een probleem van plots stoppende schijven.
Heb je al hier gekeken?
In dit grote Seagate 7200.11 SD15-firmware problemen topic kan je lezen of jouw schijf er misschien bij hoort.

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Andere controller(poort) proberen. In een andere PC proberen.

Als het je om de data op de schijf gaat: je meest recente backup terugzetten op een nieuwe schijf.

Je hebt toch wel een backup hé? ;)

/me wijst op zijn sig.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 21:32:
Andere controller(poort) proberen. In een andere PC proberen.

Als het je om de data op de schijf gaat: je meest recente backup terugzetten op een nieuwe schijf.

Je hebt toch wel een backup hé? ;)

/me wijst op zijn sig.
Het is een beetje een flauw antwoord, maar hij vraagt er wel een beetje om met "plots kapot", "opeens" en "zonder enige aanleiding". Hardware kondigt het nou eenmaal niet een paar weken van te voren aan dat het de geest gaat geven.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• tbenschop2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-02-2021
Nee dat snap ik, heb alleen nog nooit eerder een defecte harde schijf gehad (misschien gewoon geluk gehad!) en dacht dat het gepaard zou gaan met read/write errors of rare geluiden. Helemaal plotsklaps verdwenen had ik niet verwacht.

Die firmware update die beascob voorstelt wordt lastig denk ik, met het tooltje dat Seagate ter beschikking stelt kan ik hem ook niet terugvinden, dus nieuwe firmware wil die niet installeren.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:08
tbenschop2 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 23:49:
...
Die firmware update die beascob voorstelt wordt lastig denk ik, met het tooltje dat Seagate ter beschikking stelt kan ik hem ook niet terugvinden, dus nieuwe firmware wil die niet installeren.
Als je verder kijkt, bij deze ,moet je eerst technische ingrepen doen voordat je weer contact kan maken met de schijf...

gewaarwordingshorizon

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-02 21:03

Haan

dotnetter

Wat ik bij mijn pc heb, is ook dat een schijf af en toe niet meer herkend wordt. Ik heb twee schijven en het gebeurt bij beide (dus soms wordt bijv. de systeemschijf niet meer herkend en kan ik niet booten, andere keer is het de data schijf en ben ik o.a. m'n muziek kwijt).
Oplossing bij mij is datakabel uit de schijf trekken (als pc uit staat ;) ) en pc even aan- en uit te zetten en dan weer starten met kabeltje terug in de schijf. Verder geen idee wat daar de oorzaak van is, wellicht een moederbord dat niet helemaal 100% meer is. moet nog eens de tijd nemen om het uit te zoeken..

[ Voor 14% gewijzigd door Haan op 05-07-2009 12:03 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Pagina: 1