HD piept sporadisch

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 14:28
Ik heb een WD3200AAKS (WD 320Gb) hd in mijn systeem die 2 weken geleden spontaan begonnen is met piepen. :?

Het was een constante pieptoon waarvan ik in het begin dacht dat het van buiten kwam.

Na een poosje het gepiep gehoord te hebben ben ik op onderzoek uitgegaan. Uiteindelijk kwam ik bij de WD schijf terecht. Nadat ik de power cable ontkoppeld had hoorde ik geen piep meer. De schijf is niet m'n OS schijf, maar m'n download / bewerking schijf. Nadat ik de power cable weer had aangesloten was het gepiep voorbij en heb ik em een paar dagen niet gehoord.

Ik heb het programma WD Lifeguard gedownload. Hier wordt de "Smart status" goed bevonden. Op het moment dat ik de Quick Test uitvoerde begon de HD na een tijdje weer te piepen. Alsof er lagers aan het slijten zijn. Het is een constante pieptoon, geen tikkend of kloppend geluid (iets wat ik hier ook vaak lees op het forum).

Nu heb ik de schijf gekocht in september 2007 en ik heb de factuur nog. De winkel bied een jaar carry-inn garantie. Als ik het serienummer invoer op de site van WD, geeft deze aan dat ik nog steeds garantie heb.

Wat kan ik het beste doen? Hij heeft tot op heden nog maar een paar keer gepiept, maar bv. op dit moment is ie gewoon stil. Is piepen een teken van 'overlijden'? Ik heb de data die belangrijk voor me was gebackupped (was niet zoveel). Ik lees in sommige topics hier dat je je HD ook kunt opsturen naar WD. Is dat zinvol? Kost dat verzenden verhoudingsgewijs niet teveel tov een nieuwe schijf?

Of toch maar gewoon teruggaan naar de winkel?

Mijn YouTube Channel

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Kijk of de hd goed vast zit en niet rammeld in de behuizing.

Maak de kast open en luister waar het geluid vandaan komt, misschien is het de voeding/moederbord.

De hd op een andere stroom kabel zetten(die naar de voeding gaat).

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-02 14:28
De hd zit wel vast, het is een soort pieptoon die je niet hoort als een hd losjes hangt. En waar het geluid vandaan komt is ook wel duidelijk; van de harde schijf, en niet van de voeding of het moederbord.

Ik heb inmiddels gebeld met de winkel, die zeiden dat ik de hd wel langs kon brengen. Ik heb em geformatteerd, ge-zero-filled en nu doe ik een extended test. Alleen, nu issie weer stil. Straks zeggen ze bij de winkel "niets aan de hand", en een paar weken later begint ie weer te piepen. Zo blijf je bezig.

Mijn YouTube Channel