probleem Q9550 C1 + Asus P5Q PRO

Pagina: 1
Acties:

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 19:31
Ik ben al een paar dagen bezig met het overclocken van mijn q9550 C1 processor op een asus P5Q PRO bord.
Mijn doel is , om 3,4 ghz te draaien, een relatief lichte overklok, die volgens mij op stock voltage te behalen zou moeten zijn ( 1,25 )
Ik had voorheen een P5B vanilla bord, waar ik hem stabiel had op deze snelheid, maar dit bord is absoluut niet geschikt om over te clocken, had een VCORE nodig van 1,4 om hem stabiel te krijgen, boven de intel specs dus.
De overclock op dat bord heb ik dus maar geannulleerd, en een nieuw moederbord gehaald.

Nu is de C1 verre van optimaal om mee te gaan clocken, maar toch, er zijn mensen die hem op air op de 4ghz hebben draaien!
Veel gegoogle, meer gegoogle, en nog meer gegoogle. , maar schakel toch even hulp in via deze weg voor een wat specifieker advies,ik kom er niet helemaal uit.

Allereerst mijn configuratie

q9550 C1
Scythe Mugen 2 cooler (arctic silver pasta)
ASUS P5Q PRO (laatste bios)
Coolermaster 620M PSU
2 x 1024 en 2x 512 5-5-5-18 op 400mhz SPD, elixir (budget geheugen paradigit)

Op stock voltage (bios alles op AUTO) raken mijn cores al de 58 graden na een paar minuten Primen.

STOCK, AUTO settings, onder load, 10 minuten:
max 58\58\52\55

Om deze reden ben ik begonnen met een lagere voltage dan stock ( 1,1 ), en een FSB van 400.
Dit was uiteraard gedoemd te mislukken, tijdens prime vielen er al snel een paar cores weg.

Uiteindelijk kwam ik op 1,225 uit, met bijna alle settings op manual, default waarden.
Prime gedraaid, de cpu heeft zich staande gehouden tijdens een 10 uur prime test small FTE, leek allemaal in orde dus , temperatuur acceptabel (64max op 1 core)
Alleen een probleem bleef me plagen: op de raarste momenten BSOD's: Tijden booten van windows \ web browsen of het opstarten van een tooltje\programma.
Melding eventlog: BUS INTERCONNECT ERROR op Processor core x
Maar: Memtest86 gedraaid \ PCMARK advanced 2 x 3 loops : geen problemen!
Dit vind ik vreemd: onder load geen probleem, maar bijna idlen: wel een probleem. Kan me eigenlijk niet herrineren of speedstep aan stond toen, wellicht is dat het geweest. Dat staat inmiddels uit.

Anyways, de undervoltage lag voor de hand als oorzaak , dus ik ben maar eens hoger gegaan dan de stock voltage, en met succes. Met een vcore van 1,2685 heb ik geen last meer van BSOD's, het systeem lijkt stabiel.
Nu heb ik nog een PRIME test gedraaid, maar helaas, na een uur of 10 is er toch een core fout gegaan, erg vreemd, aangezien dit juist niet gebeurde onder load met de undervoltage, maar goed, wellicht een kwestie van toeval.

Temperaturen:
Overclocked (settings onderaan), onder load, 10 uur:
max 67\65\61\62

Nu mogen de cores deze temperaturen wel hebben (71 tcase + 5) , maar ik vind ze absurd hoog gezien de lage overvoltage.
Nu wil ik het voltage toch nog wat gaan opschroeven om 100% stabiliteit te krijgen in prime, maar, gezien de temperaturen die ik nu al bereik durf ik dat eigenlijk niet zo goed, en ben ik benieuwd of er andere manieren zijn om enerzijds stabiliteit te bereiken, anderzijds een lagere temperatuur.
De kast is open, CPU fan op MAX, omgevingstemperatuur is natuurlijk redelijk hoog nu, een graadje of 25-28.

Nu dacht ik, dat de koeler misschien niet goed gemonteerd zou zijn. Ik heb hem er een keer uitgehaald, nieuwe pasta op de cpu gedaan, heel weinig maar ,1 rijstkorrel oid, dit maakt geen verschil.
Hij zit stevig gemonteerd, de schroefjes maximaal aangedraaid.
Probleem met deze Mugen2 is, je kan hem niet demonteren zonder het moederbord eruit te halen, dus zonder concrete tips tot verbetering, wil ik hier niet eigenlijk meer aan beginnen ;) , schuurpapier heb ik ook geen zin in, er zit nog garantie op de koeler\cpu.

De spanningslijnen op het moederbord lopen trouwens allemaal netjes in line met wat ze zouden moeten zijn.

Concrete vragen:

- zijn er manieren om via de bios, of via mijn koeler Mugen2, betere temperaturen te halen? (meer koelpasta ga ik zowieso nog even proberen)
of wellicht een betere koeler dan de mugen2 (alhoewel die goed aangeschreven staat op diverse fora)
- kan ik met het verhogen van andere voltages\settings, voorkomen dat ik de vcore nog hoger moet schroeven?
- De temperaturen zoals ik hierboven schets, en waarschijnlijk nog iets hoger als ik de vcore opschroef, zijn die acceptabel voor een systeem wat 12\24 aan staat?

Een algemene vraag:
- Op Vcore auto settings zie ik met HWMONITOR dat de VCORE onder load automatisch teruggeklokt wordt van 1,25 naar 1,1 volt.
Waarom gebeurt dit? Onder load zou je toch verwachten dat je juist een hogere VCORE nodig hebt ?

Ik hoop dat iemand wat goede tips kan geven over mijn temperatuur probleem, alvast bedankt in ieder geval!

BIOS \ CPUID SCREENSHOTS:

http://img219.imageshack.us/img219/3007/03072009012.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/9459/03072009014.jpg
http://img197.imageshack.us/img197/491/cpuidw.png

Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Tiki 100fs buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1

Verwijderd

Oke het is niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is, maar ik zal wat opheldering proberen te geven.
Ten eerste: die temperaturen zijn niet vreemd, Ik heb ook een Q9550 C1 en een Mugen 2. Ik draai op 1,2685 Volt op 3.7 Ghz en de core gaan tot 68 graden tijdens linx en tot 63 tijdens Orthos.
Toch vertrouw ik die sensors niet helemaal. Kijk, weer iemand met een P5Q en een 9550 C1 met debiele sensors: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3869538

Als je goed hebt gemount en je zit onder 1.3 volt dan hoef je je over temperatuur echt geen zorgen te maken.

Tweede punt: je zegt dat hij volgens HWmonitor onder load naar 1.1 volt zakt.
Controleer dat eens met CPU-Z. Zon grote Vdroop mag niet. Zet anders Load Line calibration aan.

Daarnaast: stel je ook zelf de andere voltages in? PLL, NB, VTT?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
een quad core overklokken is niet alleen vcore verhogen, je gtls en fsb reference voltage zijn ook erg belangrijk, op auto zetten is in mijn ogen geen optie, weet je nooit hoe het staat,

de test van 10 uur small fte's bedoel je fft's ? deze test enkel je cpu, als jij nog bsods krijgt komt dat waarschijnlijk omdat je northbridge niet stabiel is. ga eens aan de gang met je NB voltage en je NB GTL.

lees anders nog even wat tutorials over wat er belangrijk is met overklokken van je 45 nm quad. XS staat er vol mee.

wat betreft je moederbord, p5q pro is een goed bord, ook voor overklokken, heb zelf een p5q-e, deze schelen niet heel veel, werkt perfect, eerst met een q9450 C1 en nu met een q9650 E0.

wat betreft de warmte, die 45 nm quads zijn heethoofden, zeker als je de FSB gaat opvoeren, met hetzelfde voltage was mijn q9450 op 333 MHz 12 graden koeler dan op 450 MHz,

zorg voor goede airflow en hou er rekening mee dat het ook verschrikkelijk warm is, ieder pc loopt wel 10 graden warmer nu

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• ctrl-tab
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:23:
Oke het is niet helemaal duidelijk wat je vraag precies is, maar ik zal wat opheldering proberen te geven.
Ten eerste: die temperaturen zijn niet vreemd, Ik heb ook een Q9550 C1 en een Mugen 2. Ik draai op 1,2685 Volt op 3.7 Ghz en de core gaan tot 68 graden tijdens linx en tot 63 tijdens Orthos.
Toch vertrouw ik die sensors niet helemaal. Kijk, weer iemand met een P5Q en een 9550 C1 met debiele sensors: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=3869538

Als je goed hebt gemount en je zit onder 1.3 volt dan hoef je je over temperatuur echt geen zorgen te maken.

Tweede punt: je zegt dat hij volgens HWmonitor onder load naar 1.1 volt zakt.
Controleer dat eens met CPU-Z. Zon grote Vdroop mag niet. Zet anders Load Line calibration aan.

Daarnaast: stel je ook zelf de andere voltages in? PLL, NB, VTT?
Dank voor de info, qua temperatuur zit ik dus redelijk safe, nou was het gisteren ook wel een sauna hier.
De temperaturen zijn vandaag wat aangenamer, zit nu met prime op max 64 , intel burntest op 68, acceptabel dus.

Het rare vdroop gedrag heb ik alleen wanneer ik op stock loop, is nu geen issue, loadline calibration staat iig aan :)

Ik heb verder alles op manual staat, maar dan wel de default waarden.
De NB heb ik zojuist wat omhoog gekrikt naar 1,2, de vcore een stapje lager, GTL multiplier manual gezet naar 0.63X .
Ik heb gelezen dat wat betreft de PLL waarde 1.6 goed is wanneer je gaat overclocken op een 45 nm, is dat ook zo, of kan ik met default waarde 1.5 gewoon vooruit me deze overclock? Ik las dat je met de PLL je CPU eenvoudig kan ombrengen.

Panasonic WP KIT-WC07L3E5 , Tiki 100fs buffer parallel, Boilervat Panasonic PAW-TD20C1E5-1

• ctrl-tab
nedernakker schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 21:41:
een quad core overklokken is niet alleen vcore verhogen, je gtls en fsb reference voltage zijn ook erg belangrijk, op auto zetten is in mijn ogen geen optie, weet je nooit hoe het staat,

de test van 10 uur small fte's bedoel je fft's ? deze test enkel je cpu, als jij nog bsods krijgt komt dat waarschijnlijk omdat je northbridge niet stabiel is. ga eens aan de gang met je NB voltage en je NB GTL.

lees anders nog even wat tutorials over wat er belangrijk is met overklokken van je 45 nm quad. XS staat er vol mee.

wat betreft je moederbord, p5q pro is een goed bord, ook voor overklokken, heb zelf een p5q-e, deze schelen niet heel veel, werkt perfect, eerst met een q9450 C1 en nu met een q9650 E0.

wat betreft de warmte, die 45 nm quads zijn heethoofden, zeker als je de FSB gaat opvoeren, met hetzelfde voltage was mijn q9450 op 333 MHz 12 graden koeler dan op 450 MHz,

zorg voor goede airflow en hou er rekening mee dat het ook verschrikkelijk warm is, ieder pc loopt wel 10 graden warmer nu
Dank voor de info :)

Ik vergiste me , het was niet de SMALL FFT test die na 10 uur failde, het was de BLEND test.
De small fft test kon ik zelfs met een undervoltage op de vcore prima draaien!

Die BSOD treden in ieder geval niet meer op sinds ik de vcore wat opgekrikt heb, enkel prime failt nog, maar dan wel pas na een uurtje of 10, ik zit in de goede range dus :)

De NB heb ik zojuist eens wat hoger gezet, stond op 1.1 , nu op 1.2 . dadelijk eens kijken wat het result is.
Wat betreft de GTL waarden, helelaas kan ik op mijn P5Q PRO alleen de multiplier instellen, ik kan niet de 4 lanes apart instellen. Ik heb hem maar eens op 0.63X gezet.
Heb me ook eens goed ingelezen in die GTL : http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=202292

Wel kwam ik een vreemde foutmelding tegen in mijn systemlog (windows 7). Deze melding resulteerde niet in een crash, maar hij baart me wel zorgen. Het lijkt er overigens wel op, dat deze melding veel vaker voorkwam toen ik aan het undervoltagen was. Google geeft nauwelijks resultaat, wellicht kent iemand hem, lijkt erop dat de cache niet helemaal lekker werkt (wellicht te herleiden naar een instelling? )

Warning 7/4/2009 12:46:44 PM WHEA-Logger 19 None
A corrected hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Corrected Machine Check
Error Type: Cache Hierarchy Error
Processor ID: 2

The details view of this entry contains further information.