IDE naar RAID 5 ICH9R (win7RC)

Pagina: 1
Acties:

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-02 15:03
Heb wat toppics gelezen die me op weg hielpen maar niet de zelfde situatie tegengekomen (en dan laat ik windows7 nog buiten beschouwing).

Ik heb nu een 500gb HDD aangesloten via IDE het OS en data wil ik overzetten naar een RAID5 opstelling (3x1000gb). Mijn GA-P35C-DS3R heeft op de ICH9R chipset een RAID controller die RAID5 ondersteund. Daarnaast zit er ook nog een GIGABYTE SATA2 SATA Controller op.

Kan ik de hdd op deze controller aansluiten.
Vervolgens de andere 3 schijven op ICH9R controller aansluiten en configuren en
vervolgens de data overzetten (met ghost ofzo) zodat ik hierna Windows hier vandaag kan draaien.

Ik geloof dat er iets met driver gebeuren moet hierbij moet ik hopen dat de vista drivers het doen. Dit gedeelte van de drivers lijkt mij het lastigst, heb hier nl geen ervaring mee.

Maak ik fouten in mijn werkwijze of gaat dit zo werken? (heb niet zo'n zin in data uit het raam te knikkeren anders was ik gewoon aan het proberen geslagen)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Het enigste wat je moet doen is zorgen dat je ICH9R raid driver al geinstalleerd is voordat je de schijf cloned. Via die 2e controller is indrdaad een handige manier. Controller inschakelen, driver installeren en vervolgens opstarten van die Gigabyte controller. ICH op raid mode zetten en die driver installeren in Windows, clonen naar je raid set, originele schijf loskoppen en starten van je raid5.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
Ik heb dit geprobeerd, werkte bij mij niet.
Moest Windows echt opnieuw installeren, dit was alleen wel met XP.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• WhiteAss
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het morgen toch ff proberen. Heb het idee dat de kans dat ik data verlies wel mee valt.

Nielson: voor alle duidelijkheid.
Je hebt het 2 maal over drivers installeren de 1e keer dat je het er over hebt is een samenvatting van de handelingen eronder. De drivers hoeven alleen na het activeren van de controller geïnstalleerd te worden toch?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00

ThaHandy

Discovery Channel

Jim423 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 19:19:
Ik heb dit geprobeerd, werkte bij mij niet.
Moest Windows echt opnieuw installeren, dit was alleen wel met XP.
in algemeen wert dit gewoon
WhiteAss schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:40:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga het morgen toch ff proberen. Heb het idee dat de kans dat ik data verlies wel mee valt.

Nielson: voor alle duidelijkheid.
Je hebt het 2 maal over drivers installeren de 1e keer dat je het er over hebt is een samenvatting van de handelingen eronder. De drivers hoeven alleen na het activeren van de controller geïnstalleerd te worden toch?
wat Nielson vanuitgegaan is dat je nog niet van die gigabyte controller start, was je dus wel doet. Die controller is nl de enige die een IDE poort heeft (plus 2x Sata)

het enige wat je hoef te doen is:
* de 3 hdds aansluiten op de ICH9R
* in de bios ICH9 instellen op raid (pag 72)
* Naar de "RAID BIOS setup utility" gaan van de "Intel(R) Matrix Storage" (onder het booten, pag 73)
* raid array maken
* windows booten en de ICH9R raid drivers installeren (als het goed is, zie je de raid array in "schijfbeheer")

nu dit klaat is kan je gaan clonen met "insert clone progsel" via windows /dos/ linux wat jij wil
(let op de max 2TB boot partitie limit)

daarna de IDE hdd ontkoppelen en windows booten van de raid (etw. instellen in de bios)

Handleiding

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:10
[b][message=32203684,noline]* windows booten en de ICH9R raid drivers installeren (als het goed is, zie je de raid array in "schijfbeheer")
Dit heb ik gedaan, maar daarna kon ik nog steeds niet booten met RAID enabled ;)
Vorige week nog geprobeerd.

Dit zei Ultraman erover:
Ultraman schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 08:51:
Maar ik heb sterk het idee dat je de SATA modus zit te veranderen van Legacy IDE of AHCI naar RAID mode.
Dat gaat niet zonder je Windows opnieuw te installeren, of althans, de drivers en instellingen van de huidige XP geheel weg te doen en opnieuw te laten detecteren en installeren. Kan wel zonder volledige reïnstall, is alleen wel een beetje werk om dat recht te krijgen. Volgens mij zijn er wat guides daarvoor.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oe, een quote van mijzelf, dat is handig, danku :P

Als die 500GB een PATA schijf is, wat ik uit je verhaal begrijp, kun je de SATA mode echter wel op RAID zetten zonder ergens last van te hebben lijkt me.
Ben alleen wel benieuwd of Windows na het overzetten van de data van de RAID array wilt booten.
Want ik denk dat deze zichzelf daar niet op geconfigureerd heeft en je dus een vergelijkbaar probleem zult krijgen als ik eerder in de draad van Jim noemde.

Het is niet onmogelijk om te doen, maar ik verwacht dat je wel in die config moet mieren en/of je controller(s) opnieuw laat detecteren.
Persoonlijk vind ik het dan makkelijker om mijn data gewoon te backuppen, Windows opnieuw te installeren op de RAID array zodat het gewoon werkt en dan mijn data terug te zetten.

[ Voor 95% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2009 11:36 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• WhiteAss
ThaHandy schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 22:18:
[...]

wat Nielson vanuitgegaan is dat je nog niet van die gigabyte controller start, was je dus wel doet. Die controller is nl de enige die een IDE poort heeft (plus 2x Sata)

[...]
sorry fout van mijn kant. ik gebruik op het moment een wel degelijk sata hdd is deze zit aangesloten op de intel controller.

bedankt voor je info incl. verwijzing naar pagina nr's das wel heel uitgebreid.

[edit]
Ik heb mijn sata (500gb) aan de gigabyte controller gehangen. de intel raid aangezet en deze werd door win7 herkent en de drivers werden meteen geinstalleerd. Lijkt er op dat ik niet met drivers hoef te gaan rommelen. dat windows wordt misschien nog wel wat ;)

[ Voor 21% gewijzigd door WhiteAss op 04-07-2009 16:23 ]

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 11:18
Ik ben in het bezit van hetzelfde prachtige moederbord en ik draai al sinds jaar en dag RAID0 en een RAID10 in matrix op de ICH9R met 4x een Samsung T166 van 500GB

Ik heb RAID5 ook in het begin kort even geprobeerd maar de prestaties vielen op dat ogenblik zo drastisch tegen dat ik er vanaf heb gezien. Het installeren van WinXP alleen al duurde 3x zo lang als op een normale schijf. Dus ik schat dat deze niet boven een read/write uit kwam van 25mb/s en sequentieel nog drastisch lager.

1e vraag is het je op die manier gelukt om alles om te zetten?
2e vraag hoe zijn de prestaties op dit moment, we zijn inmiddels al weer 10biossen en driverupdates verder dus wellicht dat er het een en ander aan verbeterd is. Ik ben erg benieuwd aangezien ik binnenkort mijn schijven misschien wil vervangen, met RAID5 zou ik het bestaande array nog wel durven uit te breiden.

edit: Ik wil in oktober gelijk overstappen naar Win7 en als ik dan toch bezig ben wil ik dus ook de schijven vervangen! Dus als je ervaringen hebt over RAID5 onder Win7 hoor ik dat nog liever!

[ Voor 9% gewijzigd door StraightOn.NL op 25-08-2009 15:19 ]

Pagina: 1