Hallo mensen,
Ik heb sinds een aantal weken een probleem met mijn computer, namelijk dat 'ie op een onverwachts moment spontaan uitvalt, waarna de videokaartkoelerventilator ongeveer 3 min op 100% gaat draaien en vervolgens de pc opnieuw opstart. In het begin was het vooral wanneer ik een spel aan het spelen was en er ineens veel gebeurde in mijn beeld, maar de laatste week gebeurt het ook wanneer ik in windows zit en bijvoorbeeld een beetje aan het browsen ben.
Dit zijn mijn specs:
behuizing: Lian Li PC-A17 Black (2x 14cm + 1x 12cm casefan)
proc: Intel Q6600 @ 2,40 GHz met Scythe Shuriken-koeler
mobo: Gigabyte P35C-DS3R
gra-ka: XFX ATI Radeon HD4870 512mb @ stockspeeds (Catalyst Driver 9.6, ook andere versies)
hdd: 1x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB en 1x Western Digital 6400AAKS 640 GB
voeding: Zalman ZM600-HP 600 watt
ram: Buffalo FireStix PC2-6400 4GB Cl4-4-4-12
besturingssysteem: Windows XP SP3
(gallery: nervaorangeade)
Ik dacht eerst dat de videokaart overhit was o.i.d. (Ati HD4870 met stock-koeler, dus dat is wel een heethoofd), dus standaard-fanspeed opgeschroefd naar 50% waardoor de temperatuur onder load niet boven de 60 graden uitkomt, maar het probleem blijft. Als de computer is uitgevallen en de fan op 100% draait, branden er 3 waarschuwingslampjes:
----
D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed
D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed
----
Ik weet niet wat ik daarmee moet: de twee connectoren zijn aangesloten en volgens mij kan het dus ook niet aan de temperatuur liggen.
Toen heb ik het geprobeerd met een nieuwe HD4870, omdat ik dacht dat er iets mis was met de kaart zelf, maar ook dit helpt niet en het probleem blijft zich voordoen.
Wie, o wie heeft een idee wat er mis kan zijn met mijn computer?
Bij voorbaat dank!
Ik heb sinds een aantal weken een probleem met mijn computer, namelijk dat 'ie op een onverwachts moment spontaan uitvalt, waarna de videokaartkoelerventilator ongeveer 3 min op 100% gaat draaien en vervolgens de pc opnieuw opstart. In het begin was het vooral wanneer ik een spel aan het spelen was en er ineens veel gebeurde in mijn beeld, maar de laatste week gebeurt het ook wanneer ik in windows zit en bijvoorbeeld een beetje aan het browsen ben.
Dit zijn mijn specs:
behuizing: Lian Li PC-A17 Black (2x 14cm + 1x 12cm casefan)
proc: Intel Q6600 @ 2,40 GHz met Scythe Shuriken-koeler
mobo: Gigabyte P35C-DS3R
gra-ka: XFX ATI Radeon HD4870 512mb @ stockspeeds (Catalyst Driver 9.6, ook andere versies)
hdd: 1x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB en 1x Western Digital 6400AAKS 640 GB
voeding: Zalman ZM600-HP 600 watt
ram: Buffalo FireStix PC2-6400 4GB Cl4-4-4-12
besturingssysteem: Windows XP SP3
(gallery: nervaorangeade)
Ik dacht eerst dat de videokaart overhit was o.i.d. (Ati HD4870 met stock-koeler, dus dat is wel een heethoofd), dus standaard-fanspeed opgeschroefd naar 50% waardoor de temperatuur onder load niet boven de 60 graden uitkomt, maar het probleem blijft. Als de computer is uitgevallen en de fan op 100% draait, branden er 3 waarschuwingslampjes:
----
D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault
D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed
D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed
----
Ik weet niet wat ik daarmee moet: de twee connectoren zijn aangesloten en volgens mij kan het dus ook niet aan de temperatuur liggen.
Toen heb ik het geprobeerd met een nieuwe HD4870, omdat ik dacht dat er iets mis was met de kaart zelf, maar ook dit helpt niet en het probleem blijft zich voordoen.
Wie, o wie heeft een idee wat er mis kan zijn met mijn computer?
Bij voorbaat dank!
[ Voor 3% gewijzigd door nervaorangeade op 03-07-2009 18:00 ]