• nervaorangeade
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 00:30
Hallo mensen,

Ik heb sinds een aantal weken een probleem met mijn computer, namelijk dat 'ie op een onverwachts moment spontaan uitvalt, waarna de videokaartkoelerventilator ongeveer 3 min op 100% gaat draaien en vervolgens de pc opnieuw opstart. In het begin was het vooral wanneer ik een spel aan het spelen was en er ineens veel gebeurde in mijn beeld, maar de laatste week gebeurt het ook wanneer ik in windows zit en bijvoorbeeld een beetje aan het browsen ben.

Dit zijn mijn specs:
behuizing: Lian Li PC-A17 Black (2x 14cm + 1x 12cm casefan)
proc: Intel Q6600 @ 2,40 GHz met Scythe Shuriken-koeler
mobo: Gigabyte P35C-DS3R
gra-ka: XFX ATI Radeon HD4870 512mb @ stockspeeds (Catalyst Driver 9.6, ook andere versies)
hdd: 1x Seagate Barracuda 7200.10 320 GB en 1x Western Digital 6400AAKS 640 GB
voeding: Zalman ZM600-HP 600 watt
ram: Buffalo FireStix PC2-6400 4GB Cl4-4-4-12
besturingssysteem: Windows XP SP3
(gallery: nervaorangeade)

Ik dacht eerst dat de videokaart overhit was o.i.d. (Ati HD4870 met stock-koeler, dus dat is wel een heethoofd), dus standaard-fanspeed opgeschroefd naar 50% waardoor de temperatuur onder load niet boven de 60 graden uitkomt, maar het probleem blijft. Als de computer is uitgevallen en de fan op 100% draait, branden er 3 waarschuwingslampjes:

----
D1601 - Red LED On, shows critical temperature fault

D1602 - Red LED On, shows External power connector A was removed

D1603 - Red LED On, shows External power connector B was removed
----
Ik weet niet wat ik daarmee moet: de twee connectoren zijn aangesloten en volgens mij kan het dus ook niet aan de temperatuur liggen.
Toen heb ik het geprobeerd met een nieuwe HD4870, omdat ik dacht dat er iets mis was met de kaart zelf, maar ook dit helpt niet en het probleem blijft zich voordoen.

Wie, o wie heeft een idee wat er mis kan zijn met mijn computer?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door nervaorangeade op 03-07-2009 18:00 ]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:10

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Het kan aan het moederbord liggen. (volgens mij) En als je er niet uitkomt, miss. ligt het aan Vista!

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• nervaorangeade
Bedankt voor je reactie. Heb je ook enig idee hoe ik kan testen of er iets mis is met het moederbord? Ik gebruik trouwens Windows XP SP3, heb het er ook maar bij gezet in de beginpost.

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

floriswesterman schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 17:56:
En als je er niet uitkomt, misschien ligt het dan aan Vista!
sorry, zo bedoelde ik het. Niet zo:
het ligt aan Vista!
Ik weet de naam niet meer, maar er waren heel wat programmaatjes. (memtest bijv.)
Als al je hardware die test doorstaat ligt het toch echt aan XP. (o.i.d.)

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik zou even memtest een nacht laten draaien om zeker te zijn dat je geheugen goed is.

• F.West98

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Dat zij ik ook al:
floriswesterman schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 18:07:
Ik weet de naam niet meer, maar er waren heel wat programmaatjes. (memtest bijv.)
Als al je hardware die test doorstaat ligt het toch echt aan XP. (o.i.d.)
En post ook even een HijackThis-logje

Verwijderd

Klinkt als een voedings probleem of een windows probleem

Wat je kan proberen is windows opnieuw installeren en kijken of je de fout alsnog krijgt.
Heb je misschien nog een andere graka of andere voeding liggen?

• nervaorangeade
Ik zal memtest en HijackThis laten draaien. Windows wacht ik liever nog even mee, dat is zo'n gedoe altijd. Als het nodig blijkt te zijn dan moet dat maar.

Andere voeding heb ik niet, maar moet nog wel ergens een nVidia 8500gt hebben liggen bij iemand in de buurt, maar die kan ik pas na het weekend terugkrijgen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:34
CSL -> PMG

Neem ook eens CSL FAQ door zou ik zeggen. Zorg de volgende keer ook voor een passende titel. Je hoeft niet om hulp te schreeuwen in je titel, dat wil iemand met problemen toch wel ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check even de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. Eerste hulp bij dit soort problemen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het OS 'doet' niks met je temperatuur, hooguit een (niet meegeleverde extended) driver.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37
Gaat je computer wel aan?
Ik had dit ook, toen ging mijn pc niet aan en de fans draaiden op volle snelheid. Ik had de CPU eruit gehaald, met perslucht socket en CPU schoongeblazen, en het zelfde met de videokaart en het pci-e slot ervan.

Toen deed ie het weer.

Zucht...

• nervaorangeade
Mijn computer gaat idd niet aan als die fans op volle snelheid draaien, pas na een paar minuten start 'ie weer opnieuw op. Klinkt als hetzelfde probleem idd, laat ik dat maar eens proberen.
Pagina: 1