Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Mijn oma is dementerend. Ze is nu in de fase beland waarbij ze wegloopt en we haar dus kwijt zijn. Er bestaan verschillende GPS hulpmiddelen die je daarvoor kan iznetten maar die hebben een groot nadeel, namelijk dat ze niet werken wanneer ze in een tas zitten. Daarnaast is de batterijduur van die apparaten ook beperkt.

Laatst zat ik te denken aan google latitude die op basis van telefoonmasten je locatie bepaald. Dat is minder nauwkeurig maar goed genoeg om haar terug te vinden. Google latitude kan je lokatie doorgeven aan andere met latitude. Je moet alleen wel een internetverbinding hebben. Ik denk dat dit een betere oplossing is dan een GPS tracker omdat de batterijduur van mobiele telefoons goed is (alhoewel ik niet weet of dat ook zo is wanneer zij continu google latitude en internet draaien) en de telefoon ook in een tas gestopt kan worden. Ik vraag mij alleen het volgende af:

1- Hoelang houdt een gemiddelde telefoon het vol als het niets anders doet dan latitude en internet draaien.
2- Denken jullie dat de internetverbinding en latitude continu kunnen draaien zonder vastlopers en andere hickups. Ik wil de telefoon in een tas vastmaken en eenmaal draaiend moet het door blijven werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 07:39
Dat is knap balen dat je Oma dat heeft. Sterkte.

Ik ken Latitude niet, maar over de batterijduur kan ik wel wat zeggen.
Een GPRS of HSDPA verbinding waar wat verkeer overheengaat kost vrijwel net zoveel als een telefoongesprek voeren. Dat is in ieder geval zo op mijn HTC Tytn II.

Ga er dus vanuit dat je die telefoon dagelijks zult moeten opladen en misschien zelfs meerdere keren per dag.
Een GPS tracker lijkt me minder intensief voor je batterij. Bovendien, als die tas niet van metaal is gemaakt, dan werkt het nog steeds lijkt mij. Immers, onder de voorruit van mijn auto kan ik ook GPS signalen ontvangen. GPS komt niet door beton of metaal heen maar wel door allerlei andere materialen zoals stof, glas, leer, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-06 08:25

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Allereerst: sterkte met je oma.

GPS vreet inderdaad meer dan GPRS, UMTS of HSDPA. Maar mocht je overstappen, op GPS dan raad ik Trackr!. Dit stukje software laat met behulp van Google Maps zien hoe jouw oma is gelopen zodat je de exacte locatie kan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 31-03 09:51

LieveNiels

On Fire

Mijn MDA Vario hield het vroeger twee dagen uit met constant gprs + MSN Messenger aan. Ik weet niet hoe intensief Google latitude gebruikt maakt van gprs t.o.v. Messenger maar dat soort tijden zijn dus wel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gaat niet goed werken, binnen zal het al niet werken en vanuit een tas is GPS ook al niet goed betrouwbaar, je hebt toch een open verbinding nodig. Je kan beter een tracker nemen die je ergens aan vast kan maken of zorgen dat ze überhaupt niet weg kan lopen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 10:24

HaTe

haat niet

Mijn oma heeft ook Alzheimer, veel erger dan de rest in het verzorgingstehuis. Zit bij ons in de familie helaas, waarschijnlijk heeft mijn ma het ook.
Het beste lijkt mij dan ook om haar in een verzorgingstehuis te zetten.
Nu kan ze weglopen en er kunnen ongelukken gebeuren...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Zijn er voor particulieren niet van die modules te koop waarmee de politie bijvoorbeeld lokfietsen/auto's opspoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278298

Tsurany schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 18:28:
Gaat niet goed werken, binnen zal het al niet werken en vanuit een tas is GPS ook al niet goed betrouwbaar, je hebt toch een open verbinding nodig. Je kan beter een tracker nemen die je ergens aan vast kan maken of zorgen dat ze überhaupt niet weg kan lopen.
Middeleeuwse methodes (aan de ketting enzo) zin toch verboden?

Er zijn trouwens ook devices die in standby blijven staan en doormiddel van een smsje de coordinaten doorgeeft, misschien is dat wat om na te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Er zijn meerdere programma's voor verschillende platformen waarbij je een telefoon met gps een sms kan sturen, die telefoon zet vervolgens de gps aan, en zodra hij een locatie heeft smst hij die terug, misschien dat er ook zoiets voor zendmasten is zodat je meer kans op bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218213

lijkt mij geen doenlijke situatie eigenlijk, hoeveel keer per dag loopt zo iemand weg? of midden in de nacht, denk dat je echt beter kan gaan kijken na een goed verzorgingstehuis

just my 2 cents

sterkte in iedergeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

Denk dat een verzorgingstehuis beter is dan steeds opzoek gaan naar je oma...

Sterkte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 278298 schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 18:39:
[...]

Middeleeuwse methodes (aan de ketting enzo) zin toch verboden?
Huis op slot behalve deur naar de tuin en dan de tuin afsluiten oid. Tja als het toch niet de bedoeling is dat ze weg loopt dan moet je dat voorkomen. GPS enzo is leuk, maar met een telefoon absoluut niet betrouwbaar en niet geschikt voor zoiets.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-06 08:25

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Waarom zou het niet betrouwbaar zijn? Zelf heb ik laatst een rally- / puzzeltocht uitgezet waarbij ik via Trackr! kon zien waar iedereen was maar zij elkaar en mij niet konden zien. Je ziet realtime waar iemand op dat moment is en kunt hem indien nodig bijsturen. Laatstgenoemde zal voor de oma van de TS iets lastiger zijn, maar dat de combinatie GPS en telefoon zou samenwerken moet je me toch eens uitleggen. Niet elke telefoon is in no-time leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 14:53

geerttttt

Manisch positief

ik denk dat je is moet kijken naar programma's met termen als "where's my phone" (volgensmij heeft de iphone ook zoiets). die vragen on demand gps locatie op. daarnaast, meer dan 200 uur is waarsch. onrealistisch,.

Ik denk ook dat een verzorgingstehuis de beste oplossing is, bovendien, wie zegt dat ze altijd haar tas meeneemt als ze ineens wegloopt.

Je zou eventueel ook dit voor kunnen leggen aan de politie, volgensmij hebben zij wel het e.e.a. aan traceermodules, wie weet dat ze daar een consumentenoplossing voor hebben i.g.v. een doktersverklaring.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Allereerst: sterkte.
Ten tweede, een telefoon heeft een batterij. En met een actieve data of gps verbinding is die accu zo leeg. En wat dan? Ik weet niet of ze er wel aan denkt 's avonds van ik moet mijn telefoon opladen. Of zoals hier boven gezegd wordt, heeft ze haar tas altijd bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:58
Die ads aan de onderkant zijn soms nog wel handig

Kijk hier eens naar stond net als ad bij dit topic:

http://www.esmee.nu/esmee-personal-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:26
Sterkte met je oma.

Een klant van ons werkt met mensen met een psychische stoornis, zij gebruikten een soort van ketting waarna het apparaatje geactiveerd werd als ze het terrein van het verzorgingstehuis verlieten. Ik heb er ooit eens wat meer naar geinformeerd omdat het GPS etc mijn belangstelling trekt. Zij kunnen via een soort van google maps dus zien waar de mensen zich bevinden. Dit is alwel weer 1,5 jaar geleden. Ik begreep zelfs dat deze dingen ook voor alleenstaande mensen zijn aan te vragen, net zoiets als zo'n paniekbel die je kan gebruiken als de persoon in kwestie is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Laatst online: 21-05-2024
k Zal eens navragen wat mijn vader gebruikt. Heeft ook Alzheimer en die heeft ook zo'n ding waarmee mn moeder achter de klapdoos kan zien waar hij is als hij een ommetje maak. Wordt vervolgd...

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Bedankt voor al jullie reacties. Een verzorgingstehuis is voor mijn oma nog geen optie. Ze is beginnend dementerend en daarom nog niet aan een verzorgingstehuis toe. Ik zie dat trackr ongeveer hetzelfde werkt als google latitude alleen werkt trackr met GPS wat volgens mij meer stroom verbruikt en qua ontvangst onbetrouwbaarder is dan GSM signalen. Het nadeel van beide tools is dat je constant een internetverbinding moet hebben.

Daarintegen kwam ik het programma Navizon tegen. Wanneer het programma aan staat zoekt hij pas een locatie als je telefoon een smsje krijgt met een vooraf ingestelde code. De Navizon telefoon sms't de locatie terug naar de telefoon waarvan het eerste smsje werd verstuurd. Dat gebeurd in lengte en breedte graden. Daarmee weet je waar de gebruiker van de telefoon zich bevind. Ik heb het geinstalleerd maar het is niet zo accuraat als Latitude.

[ Voor 5% gewijzigd door michielvz op 04-07-2009 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Vandaag ff bij mn ouders nagevraagd: ze hebben een zogenaamde zorgriem via dit bedrijf. 't Is niet goedkoop (375 euro per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Oke,bedankt. Werkt het apparaatje ook in een tas? En hoelang gaat de batterij mee?

[ Voor 11% gewijzigd door michielvz op 04-07-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

rCk schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:07:
Allereerst: sterkte.
Ten tweede, een telefoon heeft een batterij. En met een actieve data of gps verbinding is die accu zo leeg. En wat dan? Ik weet niet of ze er wel aan denkt 's avonds van ik moet mijn telefoon opladen. Of zoals hier boven gezegd wordt, heeft ze haar tas altijd bij?
Ten eerste hoeft je niet per se GPS te gebruiken, maar kun je het ook enkel op basis van de telefoonmasten doen (dit werkt ook binnenshuis). Ten tweede, waarom zou je continue een actieve data verbinding moeten hebben? 1x per 30minuten updaten lijkt me voldoende, dat hoeft toch niet iedere seconde te gebeuren?

Overigens lijkt me Mobile Me van Apple de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
michielvz schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 20:47:
Oke,bedankt. Werkt het apparaatje ook in een tas? En hoelang gaat de batterij mee?
Werk ook in een tas. Duur van de batterij hangt af van de frequentie van het signaal verzenden. Hoe vaker dat ding een signaal moet zenden hoe sneller die leeg is. Op dit moment staat hun frequentie van zenden op één keer per 30 seconden. k Geloof dat in ieder geval 24 uur haalbaar zou moeten zijn. Maar zo lang loopt mn vader niet ;) ...
Als hij thuiskomt hangt mn moeder dag ding weer aan de oplader totdat hij weer naar buiten gaat. Er moet dus wél altijd iemand aanwezig zijn op het apparaatje aan de patient te hangen!

[ Voor 14% gewijzigd door PaulZ op 04-07-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Mijn moeder komt dagelijks bij mij oma, 's ochtends en 's avonds. Zij kan hem 's avonds aan de oplader hangen en 's ochtends in haar tas doen. Dit is zo te horen een betere oplossing dan een telefoon. Ik zal dit voorstellen. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Allereerst sterkte met je oma :)

Maar ik zou je/jullie toch willen adviseren om het niet in technische oplossingen te zoeken als je oma alleen woont en wel hier om. Alzheimer patienten hebben goeie en slechte momenten. Daarbij kunnen allerlei normale "veilige" dagsituatie's uitmonden in "gevaarlijke" situatie's. Een simpel kopje thee zetten kan al rampzalig zijn of bij het weglopen zomaar de weg oversteken. Dit noemen ze ook wel de zogenaamde "basisveiligheid" :

Wikipedia: Ziekte van Alzheimer

Maar goed, een vriendelijk advies :) Het is een naar gebrek op leeftijd, zeker voor naaste familie. Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Anoniem: 50893 schreef op zondag 05 juli 2009 @ 13:11:
[...]Daarbij kunnen allerlei normale "veilige" dagsituatie's uitmonden in "gevaarlijke" situatie's. Een simpel kopje thee zetten kan al rampzalig zijn of bij het weglopen zomaar de weg oversteken.[...]
Breek me de bek niet open :P .
Maar op zich ging dit topic over het traceren van weglopers, vandaar mijn inbreng. Natuurlijk is het niet verstandig om oma alleen te laten in haar dementerende toestand, maar dat is een andere discussie :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
Ik begrijp het maar ze is echter zeer licht dementerend. Ze doet geen rare dingen, laatst ging ze naar een verjaardag, dat klopte, ze vergat alleen mijn moeder daarover in te lichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
We hebben de Alarm Go besteld. Hoop dat het werkt. Wel elke dag opladen maar het werkt volgens de leverancier in een tas. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:15
michielvz schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:25:
We hebben de Alarm Go besteld. Hoop dat het werkt. Wel elke dag opladen maar het werkt volgens de leverancier in een tas. Bedankt voor de reacties.
Een enorme trap voor dit topic, maar ik zit nu in dezelfde situatie. Mijn opa en oma zijn beiden (licht) dement. Ze kunnen nog wel voor zichzelf zorgen, maar ze wonen sinds een paar dagen in een bejaardentehuis en mijn opa is in die tijd al twee keer naar buiten gegaan "om aardappelen te kopen". We hebben hem nu iedere keer wel kunnen vinden, maar het zou handig zijn om hierbij een technisch hulpje te hebben.

Ik ben al van alles tegen gekomen, maar ben vooral nieuwsgierig naar ervaringen uit de eerste hand. Michiel: kun jij vertellen hoe goed die Alarm Go beviel? Hoe is het nu met je oma?

omniscale.nl

Pagina: 1